Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Bohemia

Varvsgaranti

Rekommendera Poster

När motorn strejkade hamnade vi med hjälp på varv som kunde felsöka och ordna till det som behövdes. Man bytte bränslefilter, satte det på rätt ställe ( före pumpen och inte efter) och installerade en elpump för bränslet. Gott och väl. Jag tar båten och beger mig mot hemmahamn. Längs resan på tre timmar går motorn ner i varv några gånger, från ca 3000 till 700, vilket oroade en del. När jag är 50 meter från bryggan dör motorn och jag guppar som en kork. Det var tomt på bryggan och ingen direkt trafik så ingen fanns att vinka till. Nåväl, efter att ha kikat över maskineriet en halvtimme, försökt starta några gånger, svurit ett tusental gånger så startade dieseln lite försiktigt och jag kunde stillsamt lägga till. Det känns ju lite osäkert med den driftsäkerheten så ett större arbete får nog göras innan det blir nån mer färd. Jag är inte van att anlita varv och har ingen uppfattning om vilka krav man kan ställa som kund. Borde jag bli lite irriterad och kontakta varvet för att påpeka att servicearbetet var mindre bra? Eller är det så att de friskriver sig från ansvar när man kastar loss? Vad är era synpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får intryck av din beskrivning att de har gjort 2 korrekta åtgärder och det  framgår inte efter hur lång tid på hemfärden som driftsproblemen uppstod. Det är mycket begärt att ett varv under högsäsong skall hinna med längre provkörning av motorerna. Jag skulle kontakta varvet på ett trevligt sätt och beskriva händelsen och undersöka om de kan hjälpa dig igen-om du fortfarande har förtroende för dem. Kanske vet de felet redan efter din beskrivning.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan endast vara upprörd om din motor stannat på grund av slarv gällande de åtgärder som varvet gjort eller om de monterat delar av undermålig kvalité. Självklart kan de inte provköra båten i 3 timmar för att upptäcka andra eventuella fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att din dieseltank behöver göras rent.

Om det är varvets fel eller ditt beror på vad du beställt.(bett varvet göra)

 

 

Skifta du till nytt filter när motorn förlora varvtal från 3000 rpm till 700rpm?

I såfall hur så det ut?

 

Eller är problemet ej bränsle relaterat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker symptomen tyder på luft i bränslesystemet. Rent reflexmässigt och instinktivt skuile jag försöka kolla om filtret eller någon slangklämma varit dåligt åtskruvad. Sånt händer även den bästa av montörer. Det är jag ett levande exempel på :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev det. Reparerande varv hade ingen aning om varför motorn stannade eller varför den drog luft i massor. Jag är själv ingen tekniker men har tur att finnas vid Nykvarns varv där det finns duktiga killar. De kunde ganska snabbt se att en dieselmotor med två tankar, mekaniska pumpar och dubbla returer inte kan hantera en sugande elpump, som reparerande varv satte in, och som inte beställdes. En sugande pump som har koppling till returen suger ju luft i massor. Hade varvet rensat tankarna från alger och annat skräp, och inte gjort mer än som behövdes, hade min kostnad blivit mindre och säsongen längre. Nu stängdes returen och motorn går dom en klocka i en fin båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man läser din första fråga och sedan svaret på problemet så är min spontana reaktion att det första varvet borde ha krediterat dig kostnaden för elpumpen samt arbetskostnaden runt detta, eftersom dom monterade den fel. Men jag tror att detta är svårt att få igenom dessvärre, dom kan ju hävda att monteringen blev rätt, men att dom missade att stänga av returen.

Hoppas problemet är löst nu men gör rent tanken i allafall är mitt tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvsgaranti finns det inget som heter - formellt i vart fall. Men visst kan proffsiga varv vara rädda om sitt namn om de råkat göra fel i stressen. I vart fall så måste du kunna visa på ett fel.

Det duger liksom inte att tycka något om du förstår vad jag menar? Nu vet jag inte vilka summor som är inblandande men bilder och vittnen är viktigt. Stora pengar = mer formella papper krävs. Kanske en opartisk besiktningsman.

Du tar upp detta med varvet som levererat. Ibland kan man få gehör för rimliga åsikter?

Men om du anser att det är ett fel och varvet inte anser det så får du låta någon annan avgöra. Det är konsument-tjänstlagen som gäller. Ta i så fall stöd från en jurist eller från de som ibland finns hos kommunen, typ konsumentvägledare, vilket kan göra din klagan korrekt formulerad? Tänk dock på att om du driver detta ändå till Tingsrättsförhandling så kan det innebära att du måste betala motpartens kostnader om du förlorar. De flesta torde börja med Allmänna Reklamationsnämnden. Många seriösa företag följer deras utslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst händelseförloppet flera gänger och förstår fortfarande inte!

Är mycket konfunderad över att sedan returen stängts funkade det, och att det inte skulle gå att använda en elpump.

Att ha synpunkter på dessa firmors reparationer är enligt mitt förmenande omöjligt utifrån de uppgifter vi fått från TS.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...