Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
uttern_graut

Hallå!! Hjälp!! Propp hylsa..

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt en fiskebåt som är byggd 1948 och har en 3 bladig propp med skevring.

motorn som sittr i nu är en bm 1053 och är inte originalmotorn.

det jag undrar i detta är: vilken sorts propeller tätning och lagring är det med största sanolikhet i denna båt?

är det svårt att åtgärda detta? läckaget är ganska ymmningt efter bara lite körning.

finns det något knep att testa först? eller är det bara att riva hela skiten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hadde tidigare en sabb med revisibel propeller. där var propellerhylsan fylld med fett, detta tryckte man in med hjälp av en fettkopp som satt på den delen av hylsan som är inne i båten. Där hylsan slutade längst in så satt det en mutter utan sexkant men med hål i med gämna mellanrum. innanför denna mutrter låg ett vaxat garn och allte eftersom detta garn blev slitet så beövde muttern dras åt. Jag skruvade loss muttern och bytte garnet mot nytt vid ett tillfälle, var inga problem att ordna detta och garnet köpte jag hos albin motor här i stan (Göteborg). Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

Nu när jag tänker efter så fanns det även en fettkopp som fyllde propellern med fett, så det var 2 fettkoppar vid propelleraxeln, en stor och en liten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det räcker att justera in TALGFLÄTAN som omnämndes ovan. Lossa först låsmuttern och därefter spänn in yttre hylsdelen så att talgflätan trycks ihop något mer, då tätar den runt axeln, MEN inte för mycket, kanske bara 1/8 varv, annars blir det varmgång och axeln förstörs!!! Det ska vara vattenfast fett i fettkoppen!

Lycka till.

PS. Är det en BOLINDER MUNKTELL så är det tacksamt med bilder och lite data. DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...