Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
publisher

Mercury 402 (70-tal) växelproblem

Rekommendera Poster

Hej,

 

Efter att ha haft samma motor i snart 20 år. varav de sista 15åren längst in i garaget köpte jag nu en liten styrpulpet för att ha som komplement till den större båten jag har. 

Lite förvånad var jag allt när motorn som vanligt startade på tredje försöket...

 

MEN jag fick inget kylvatten i skvallerstrålen. Så ett impellerbyte stod på schemat. Efter att ha smidigt bytt impeller skruvade jag ihop allt, men ingen kylning. Plockade isär det hela igen och upptäckte att ett par vingar till gamla impellern hade gömt sig i kylgångarna. testade kanalerna i toppen med att koppla vattenslangen direkt på röret och det flöt fint.

PROBLEMET uppstår nu, i all iver att få ut alla rester av gamla impellern vänder jag upp och ner på underhuset och den lilla aluminiumbit som sitter på växelföraren ramlar av. Har ingen mental bild av hur den satt, ringde lokala båtmecken som förklarade att jag kunde lägga i backen på reglaget vrida föraren till backen låg i underhuset och därefter sätta aluminiumdelen på plats (den skall låsa bygeln vid back). problemet med denna lösning är att jag bara har back oavsett reglageposition. Har tittat på riggen och växelföraren skalll bara flytta sig några mm vid positionsbyte. (vrider man på underhuset så snurrar den 350grader ca)

Hur tusan hittar jag var normalläget är? har testat att vrida på drivaxeln och växelföraren (i underhuset) för att hitta växlarna, men den vägrar hoppa ur backen. Vad kan ha hänt??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar egentligen om två problem.

1. Att synka reglage och växelhus (egentligen vinkelläget på växlingsaxeln) så att fram-neutral-back stämmer.

2. Att montera kammen i rätt vinkelläge på växelaxeln så att klon/haken runt tiltpinnen låser vid back och bara då.

Ganska enkelt att fixa, men knepigt att beskriva

Not: Det gäller generellt på utombordare att backväxeln inte skall läggas i med stillastående motor. Under hela proceduren bör du därför undvika att lägga i backväxeln. Om du ändå vill göra detta skall du samtidigt rotera propeller- eller driv-axel.

a.) Börja med att fastställa åt vilket håll växelaxeln roterar

=============================================

Utgångsläget är att du har växelhuset borttaget och helst tillgång till en medhjälpare.

1. Fäll upp motorn och lokalisera växelaxelns splinsehonan i framkant av riggröret.

2. Lägg i backen på reglaget.

3. Be medhjälpare växla från back till fram på reglaget och notera åt vilket håll splinsehonan roterar sig.

Anteckna Fram = ?sols Back = ?sols, underifrån sett.

 

b.) Fastställ vilken växel som ligger i på växelhuset.

================================================

Vrid drivaxel medsols med händerna och kolla att propellern roterar åt det håll som skulle skjuta vatten bakåt från båten.

(Sannolikt är det framväxeln som ligger i)

c.) Grundinställning av växelhus

============================================

Vrid växelaxelns splinsetapp på växelhuset åt det håll (enligt punkt a) som gör att neutralväxeln går i (notera att medsols när du tittade upp i riggröret blir motsols när du tittar ner på växelhuset). Rotera gärna på drivaxeln samtidigt. OBS Inget överdrivet våld. Pga att synkningen är i olag kan du få rotera växelaxeln ganska långt innan det börjar gå trögt. Kolla på propellern att växelhuset är i neutral.

Vrid därefter så att framväxeln precis går i men inte längre. Det tar först emot men lättar sedan. Det är viktigt att inte vrida för långt.

Kolla att det är framväxeln: Vrid drivaxel medsols med händerna och kolla att propellern roterar åt det håll som skulle skjuta vatten bakåt från båten.

 

d.) Synka reglage och växelhus

=========================================

Lägg i framväxeln på reglaget, gärna med lite gas, så att den säkert är ilaggd ordentligt.

Nu är synkningen klar

 

e.) Montera backspärrskammen

========================================

För att få backspärrskammen i rätt vinkelläge kan du kolla i denna tråd. Konstruktionen lär vara ungefär densamma.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=501873

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...