Bellman75 0 Postad 22 Augusti , 2013 Har en Yamaha 115 där växlarna inte riktigt vill gå i. Har kopplat loss växelviren och växlat manuellt men även då slirar den på backen. Någon som vet vad detta kan bero på. Tacksam för svar! Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 22 Augusti , 2013 Förklara slirar. Rasslar det eller vill propellern bara inte driva som den skall. Blev det någon skillnad när du lossade växelviren och växlade manuellt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Augusti , 2013 Yammor före 1994 har växelaxel i stål därefter blev den rostfri. Den gamla typen har den taskiga egenheten att den rostar av. Ett första tecken på detta brukar va att nån av växlarna har svårt att gå i. Strax ovanför växelhuset finns en springa där man kan se växelaxeln innan den försvinner upp i riggen. Det är även i denna region den brukar rosta av, är den tunn och rostig är det nog tyvärr den som är på gång. Pilarna på bilden pekar på nämnd springa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellman75 0 Postad 23 Augusti , 2013 Växeln går inte i när jag kör manuellt utan den rasslar bara. Jag låste om den rostande axeln men funderade på om det gör att de slirar när de är slitna. Det som är konstigt är att kör man reglaget Max back utan motorn igång, sedan startar så fungerar det 2 ggr sen blir det lika igen. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 23 Augusti , 2013 I och med att det rasslar och inte bara slirar, så är propellern inte misstänkt. Felet måste därför sitta i länkaget eller nere i växelhuset. Jag skulle montera bort växelhuset och kolla på växelaxeln som jarb tipsade om. Med båten på land och rätt verktyg (inga special behövs) så går det på 20 min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 Augusti , 2013 Anledningen att växlarna inte går i när axeln är nästan avrostad är att den då sviktar och småvrider sej vilket gör att hela rörelsen inte fullföljs. Du bör helst INTE lägga i backen på en utombordare med högerroterande (standard) växelhus utan att samtidigt snurra antingen propeller eller motor. Anledningen är att när man lägger i backen så spänner man in dogclutchen i backdrevet och har man då klackarna mitt för varandra går inte detta o nåt måste ge sej.. När man lägger i fram så släpper man dogclutchen som då själv fjädrar in i framdrevet när tillfälle ges av klackarna och i friläge håller man den bara mitt i mellan fram och backdrevet. Det är oxå pga av denna konstruktion som en dålig växelaxel eller andra problem i växellänkaget oftast visar sej på backen först eftersom det överförs störst kraft för att få i just backen. På ett motroterande (vänster) växelhus är förhållandet för övrigt det omvända. Att ditt backtrick funkar skulle dock kunna tyda på att du har nåt annat problem då ett par sådana övningar borde göra att backen inte alls gick i med en dålig axel, axeln vrider sej såpass om klackarna möts att den efter det inte alls når att föra in dogclutchen i backdrevet längre... Hursom så ser det bra ut i glipan så följ guestssons tips och av med växelhuset, en dålig axel längre upp ser du då lätt. Då får du även möjlighet att växla växelhuset direkt för att utesluta fel i det. Visar det sej att axeln är OK och växelhuset fungerar som det ska skulle jag kolla lagringen för växelaxeln och länkaget uppe i underkåpan. Misstänker att du får riva minst förgasarna och kanske även bladventilerna för att komma åt att inspektera detta. Glapp här ger oxå dina symptom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alon 0 Postad 24 Augusti , 2013 Please translate this post to engish i am not getting your words by my translater...Thanks! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bellman75 0 Postad 24 Augusti , 2013 Tack för bra och utförliga svar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 24 Augusti , 2013 I looked at the output from Google translate and can well understand your problem. Sorry but t's to much work translating word by word even starting from the Google transalation so here is a short version of jarb's last post above. ====================================================================== Problem: Can't engage gears. It rattles, but it could work twice if the engine is started with reverse engaged. The reason that the gears are not working when the shaft is weakned by corrosion is that the shaft torques so that the whole movement is not completed. Ideally, you should NEVER engage reverse on a stopped outboard with clockwise (standard) gearbox, without simultaneously spin either the propeller or the engine. Engaging forward with stopped motor is OK. Remove the lower unit to inspect the shaft. If the shaft and gearbox is OK. check the shaft bearings inder the lower carb. You may need to remove the lowert carb and the reedblock on the inside of the carb to inspect. ====================================== If you have further questions I suggest that you start your own tread in English. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 24 Augusti , 2013 Hej, jag har inte problemet (än) men en nämnd axel som håller på att rosta av i glipan. Hur stort jobb är det att byta den och var köper jag delarna? Yamaha 140 v4. Mvh // sigge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 25 Augusti , 2013 Trist nog är det så att Yamaha hängde upp växelaxeln i ett snöre o byggde sen motorn runt den. På V4orna går det ändå att byta axel om man demonterar knasare o bladventiler, det är värre på V6orna.. Pirattillverkare har tagit fram delade axlar som är lättare att montera o den gamla axeln sågar man då isär. Nya axlar är alltid i rostfritt. Orginalaxlar säljs såklart av Yamaha, delade axlar av www.shiftshaft.com.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 25 Augusti , 2013 Stort tack för svar. Hur vet jag om jag har 21,5 eller 26,5 rigg? Det är de val som finns att beställa på shiftshaft. Mvh// sigge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 25 Augusti , 2013 L rigg så ska du ha den korta av de två, XL den långa. Är det båten på profilbilden gissar jag L, står annars på typskylten o man kan ju även mäta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 3 Oktober , 2013 Halloj, ville bara tala om för den som har detta problem och vill byta sin axel att smidigare byte än shiftshaft för man leta efter. Jag byttaepå min förra veckan och det gick mycket enkelt och helt utan problem. Bra kontakt med shiftshaft också, tog bara ett par dar innan den var hemma i sverige. Ett varningens ord, jag tyckte att jag mätte axeln väldigt noga, det skiljer ungefär 10cm mellan de båda (lång och kort) så man tycker inte att man kan mäta fel. Det gjorde dock jag eftersom axeln satt kvar i motorn på båten i vattnet. Säkrast är nog att ta ur den gamla axeln, mäta och beställa. Något jag inte hade tid med då jag ville vara med på hummerpremiären.. En fin idrottsman med svets löste dock detta galant. Shiftshaft rekommenderas alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Oktober , 2013 Kul att det funkade så bra! Kanske var lite otydlig ovan, jag menade att du skulle läsa av motorns typskylt om den var L eller XL riggad. Om skylten var borta kunde du mäta antingen akterspegeln på båten eller avståndet brackett/skädda på motorn. L rigg = ca 20 tum, 51 cm och XL-rigg ca 25 tum, 64 cm. Antar att ditt misstag var att du köpte en växelaxel för en XL-motor men du hade i verkligheten en L-motor..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 3 Oktober , 2013 Helt riktigt köpte jag en för lång variant. Inte shiftshafts fel då jag fick mycket tydliga instruktioner. Jag hade bråttom, båten låg i vattnet o. S.v. Det löste sig iallafall till slut!! Billigt var det inte men blev bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser