toaen 510 Postad 21 Augusti , 2013 Vilka av dessa broar har ni passerat med båt? http://www.expressen.se/gt/quiz-har-du-koll-pa-de-vastsvenska-broarna Konstaterade att jag själv passerat 9 - den 10;e hade jag ingen aning om var den låg. Du fick 10 rätt svar på 10 frågor SUPER!: Vilket resultat! Du är en riktig bro-fantast - ingen bro går obemärkt förbi ditt skarpa sinne. Bra jobbat! Av de 5522 personer som har gjort testet fick du ett högre resultat än 3410 (62%) Vilken är bron på bifogad bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Augusti , 2013 9 av 10, missade järnvägsbron över Nordre Älv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidi 0 Postad 21 Augusti , 2013 Som den Stockholmare jag är kände jag bara igen Älvsborgsbron och Tjörnbron, men lyckades ändå chansa mig till 9/10. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Augusti , 2013 Du borde gå den vägen nån gång och kanske titta på en av mina gamla båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Augusti , 2013 Jag tänker ju aldrig tala om att jag faktiskt har gått hisingen runt 2 gånger, för då kan ju folk börja undra..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 21 Augusti , 2013 Trots att jag är Stockholmare och inte varit på Västkusten på ca 10 år gick jag 10 rätt, men jag brukar ju läsa de artiklar som skrivs vare det är Henrikdalsbron eller Svinesund utan att för det delen vara bronörd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 21 Augusti , 2013 9 av 10, missade på Söderbron. Trodde det var gamla Svinesundsbron. På de övriga broarna hade jag Svan-koll... 8. Vilken västsvensk bro är detta? Ditt svar: Gamla svinesundsbron Rätt svar: Söderbron Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 21 Augusti , 2013 Vart ligger Söderbron, förresten...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Augusti , 2013 Falkenberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Augusti , 2013 Den som ritade nya Svinesundsbron tänkte nog till en aning. Utifrån ser man det inte, men innefrån Idefjorden framstår det med all tydlighet. Den gamla Svinesundsbron i förgrunden. Vad var det för bro på bilden i mitt inledande inlägg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 21 Augusti , 2013 10/10 för min del även om jag bara passerat under Älvsborgsbron med segelbåt. 8 var den enda som jag inte kunde men alternativen gav ju svaret så att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 21 Augusti , 2013 Kan det vara E6'an vid Uddevalla? Har gått under den en gång för några år sedan, men det var bäckmörkt då så jag är lite osäker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 21 Augusti , 2013 Jättefin bild, har du tagit den själv? Edit: Den på gamla och nya bron alltså Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 21 Augusti , 2013 Vågar man gissa på tjörnbron? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Augusti , 2013 Nej - långt därifrån. Jag ångrar faktist inte att jag tog omvägen och gick under den bron. Med tanke på min knappt 10 meter långa mast hade jag gott om plats över masttoppen under denna höga bro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 21 Augusti , 2013 10 av 10 rätt i Quizen Du fick 10 rätt svar på 10 frågor SUPER!: Vilket resultat! Du är en riktig bro-fantast - ingen bro går obemärkt förbi ditt skarpa sinne. Bra jobbat! Av de 5571 personer som har gjort testet fick du ett högre resultat än 3440 (62%) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 21 Augusti , 2013 Ligger den på Västkusten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Augusti , 2013 Jo - de allra flesta av bilderna jag plågar er med har jag tagit själv. En och annan lite stöld av speciella objekt har dock förekommit och det kommer jag aldrig att erkänna. Fast det har hänt att en välrenomerade båttidning stulit från mig också. Bifogad bild på broarna utifrån kommer också från min kamera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 21 Augusti , 2013 Kan det vara Skåpesundsbron? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Augusti , 2013 Ja - det vågar du, men det är fel. Västkusten - Nej Hade jag fortsatt västerut hade jag kommit till platsen där han bodde som Hasse Alfredsson trodde på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 21 Augusti , 2013 Den höga bron vid den Höga Kusten kan man väl förmoda då. Bättre att både bro och kust är höga än att du själv är hög Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Augusti , 2013 Stor i Orden, men liten på jorden är ju ett gammal uttryck. Trotts denna sanning har jag en ganska avsevärd räkvidd. Men så hög är jag inte så jag alltid slipper använda stegar, vilket jag tvingats till varje dag denna vecka. Högakustenbron är helt rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 21 Augusti , 2013 Du har ju uppenbarligen fin räckvidd med din båt också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 21 Augusti , 2013 En annan nackdel med att var hög är att man seglar i ständig dimma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Augusti , 2013 Jo jag har ju alltid haft speciellt snabba båtar. Långkölade och i de flesta fall med kosterskrov. De de har gått i den oerhörda hastigheten av 5 - 8 knop för motor. Ett par av båtarna har jag varit uppe i över 9 knop vid några tillfällen. Medelfarten brukar väl ligga runt 3 - 4 knop och med sådan fartvidunder tar man sig ganska långt. Finessen är att köpa en båt långt bort och segla hem den. Bilderna är tagna 2004 och 2005 när jag seglade från Haparanda till Krokstrand med min förra båt. Det tog 11,5 veckor, pga att det var den tiden jag hade till förfogande. Hade jag haft mer tid till förfogande, hade det kunnat tagit betydligt längre tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 22 Augusti , 2013 Aaaahhhhh... Plöstligt inser jag hur inskränkt jag är, och förstår att Sveriges kust består av mer än vår Västkust... Höga kusten-bron... Där ser man vad lärorikt forumet är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Augusti , 2013 Å då är Höga Kusten bra en ganska begränsad del - men fin - av de Svensk farvatten. Tänk dig farvattnen längst upp i Bottenviken. Stockholms skärgård är heller inte fel, men det är väl lika nedlusta med båtar som Bohuskusten - fast den är 15 ggr större. Om man beskriver det andra vägen så är sträckan mellan Tistlarna och Hanö inte nåt som jag uppskattar. Bortsett då från Hallands Väderö. Men på resten av kusten finns det hur många pärlor som helst. Blir man trött på alla båtar i Bohuslän, så ligger ju Norsk Sörlandet bra till för västkustbor. Bifogad bild Lagunen på Mjältön - Sveriges högst ö, 236 m. Mitt i Hög kusten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser