Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
seglarfralla

Olja i D1-20 vad kör ni i er motor...

Rekommendera Poster

Vad kör ni för olja i eran Volvo Penta D1-20 (min är 2006:a) vågar man köpa annan olja än Volvo original?

Intressant att höra ifrån någon som har samma motor hur ni gör.

Skall oljan i drevet vara samma olja som motorn 15w 40 olika rön på olika sidor. Ytteligare en fråga är det inte bäst att suga upp drevoljan inne och helt skippa öppna oljepluggen under drevet? Verkar bara vara risk att öppna plugg som sen ligger under vattenlinjen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska läsa i instruktionsboken vad oljan ska uppfylla. Jag har en MD2020  (från 2003), Volvo Penta föreskriver att oljan måste uppfylla VDS 2. Man kan därför köpa en olja som klarar denna norm eller är bättre. Jag har använt Biltemas Turbodieselolja 15W-40 (mineralolja) som med råge uppfyller kraven då den klarar av Volvos högre norm VDS 3. Syntetiska eller halvsyntetiska oljor ska inte användas. Det viktiga är att man köper en olja som uppfyller den eller de normer som gäller, inte vilket märke man köper.

För drevet gäller att läsa instruktionsboken noga, vissa S-drev (antar att det är det du har) ska man ha transmissionsolja andra samma motorolja som i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tveksamt att suga upp oljan ur drevet, man vill se vad som finns länst ner där eventuellt vatten samlas när man byter olja i drevet, kommer man verkligen ner i absoluta botten med en sugslang? Det öppnas en väldig massa oljepluggar utan problem på världens flotta av fritidsbåtar du kan nog göra det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SteX, en nyfiken fråga bara...

Varför ska man inte använda del- eller s.k. helsyntetisk olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martin, om vatten i drevet;

 

Jag tror att om du har så mycket vatten i transmissionsoljan att det av det skälet är att föredra att tömma nedåt - så har du ett läckage.

Och då syns det i oljan? Syns inte = små mängder = inget läckageproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill se även små mängder vatten i oljan annars ser man inget tills man har ett stort problem i stället för ett litet problem, dessutom kan man anta när man tittar på drevens konstruktion att man inte kommer att vara i närheten av botten av oljan med en sugslang utan man har en stor mängd olja kvar man inte kan komma åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta har bytt uppfattning i fråga om oljan i dreven. Numera är det 15w40 även i 130s och 150s dreven.

Äldre drev är ofta fyllda med ATF-olja och dessa är inte blandbara, så det är mycket viktigt att du verkligen får ut all ATF-olja när du byter. Det bästa är säkert att tömma noga, fylla på med 15w40, tömma ut den och sedan fylla på med ny 15w40 igen.

Byt genom att tappa ut i botten, för det sitter en liten magnet i skruven som samlar på sig metallfilspån som slits av när drevet körs in. Kan vara en smart sak att göra ren där så metallfilspånen säkert inte lossar och blandar sig med oljan igen!

Volvo Pentas egen VDS3-variant är väl halvsyntetisk eller t.o.m. helsyntetisk. I D1-20 är det hursomhelst inga problem med helsyntetisk så länge den uppfyller specifikationen.

I riktigt gamla motorer som alltid gått på mineralolja sägs det ibland att man inte ska byta till helsyntetisk, men det gäller inte längre med moderna helsyntetiska. Har själv bytt till helsyntetisk på två gamla motorer - en diesel och en bensinare och det gick hur bra som helst. De helsyntetiska har en överlägsen smörjförmåga i ett brett temperaturspektrum och skadar numera inte äldre motorer. Kan hända att oljefiltret blir lite smutsigt av gamla oljeavlagringar som lossnar, men värre är det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om vad breckan skriver här ovan.

Håller också med om vad MartinX skrev om drevens konstruktioner, att det är svårt att få ut all olja. Klart det är bättre att tappa ur!

 

Men jag tror att det inte spelar lika stor roll i drevet som för motoroljan. Drevet har en rätt skyddad tillvaro så länge inte vatten kommer in.

 

Men motoroljan sabbas ju längre man kör, inte bara av smörjningen och allt annat som ska göras... Utan av att lite diesel trycks ner i oljan och sabbar oljans förmåga. På land byter den försiktiga dieselmotorägaren olja efter ca 1000 mil. Det är inte så väldigt många körda timmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men menar ni verkligen att köpa vp original 540 kr dunk. Tanka i en laddning slänga och sen tanka i en dynk till. Det låter dyrt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper småflaskorna och spar det som blir över till påföljande år. Vet inte om det är någon fara med det. I drevet har jag faktiskt haft Biltemas mineral men enligt specen 15w40.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inget egentligt skäl att köra med VP original, det räcker med att oljan uppfyller specifikationen vilket i praktiken även de billigaste oljorna gör. Särskilt inte om du ska byta från AFT-olja till motorolja och därför behöver skölja ur drevet. Ett kanske bättre alternativ vid byte av oljetyp är att först fylla på en eller två gånger med dieselolja, som ju är både billigt men framförallt mer lättflytande. Därefter fyller du på med ny olja enligt spec. Jag fick råd att göra så när jag hade fått in vatten i ett 280-drev pga läckande bälg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...