Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Kenneth_S

Ankarspelet pajat...?

Rekommendera Poster

Skulle lägga till på en ö idag. När jag skulle släppa ankaret med spelet hände inte ett jota... Jag ryckte och drog i linan, men inte ett smack hände... Släppte manuellt några meter för att se om det gick att dra in linan... Hände inget då heller... Någon som vet vad som kan pajat, och vad jag skall titta på? Det har fungerat problemfritt hela sommaren men har helt plötsligt lagt av... Är det motorn som fått infarkt och gått till de sälla ankarspelsmarkerna tro...?

Tar oerhört tacksamt emot tips, råd och synpunkter...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det underlättar om du berättar vilket fabrikat och modell du har :-)

Utifrån ditt referat skulle jag dock gissa att någon säkring har gått. Prova att mäta om du har ström fram till styrenhet eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hände i sommar att spelet var helt låst.

Det drog stor ström men gick varken upp eller ner.

Jag skruvade bort kåpan, tog bort kugghjulen men allt verkade ok men låsningen var kvar.

Det visade sig att en låspigg på kedjehjulet stack ut som det ska göra om man ska aktivera fritt fall. Den piggen går mot ett stopp på utsidan av kedjehjulet. Tryckte in det i botten så funkade allt som vanligt.

Tyvärr missade vi lunchankringen och fick käka under gång. Förargligt när maten redan var klar.

Spelet är ett Lewmar Profish.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett äldre spel som heter Ankarlift Anchorlift... Eller nåt i den stilen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter inte som om det funkar ö h t, låter absolut ingenting... Men skall ändå kolla den biten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för denna. Kollar detta nästa gång jag är i båten :-)

Jag återkommer med resultat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Normal felsökning brukar vara säkringar - relä - kol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst :-)

Det var inget fel på relä, det var en kabeljä... Som hade hoppat ur från en koppling. Jag fick hjälp av min högt älskade och helt fantastiskt underbara storebror som -som tur var- var i stugan i Askim. Han kom ner, felsökte på både manöverpanelen, relä och annat. Såg att det inte stod rätt till med strömmen, började rycka i kablaget för att se hur det gick vägen bak till ankarspelet. Det slutade med att vi fick riva ur madrass och sängbotten från akterruffen och där gick huvudkabeln in i en koppling... Där var alltså en kabel ur... Nu funkar det igen, och allt är frid och fröjd :-)

Stort TACK till min ovärdelige brorsa, du är GULD!!!!!

Stort TACK även till er som engagerat er i mitt problem, ni är också GULD!!!!

Bara älskar detta forumet, när det är problem, det kommer många tips, råd och synpunkter - Underbara är ni!!!

NOTE: Redigerat p g a en del stavfel, orsakade av plattan kontra forumets plattform!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spelet är ett Ankarlift Anchor system, från Båtsystem. Bengt Axhede AB och inte Ankarlift Anchorlift som jag angav tidigare uppe i tråden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...