Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
NiBa

D4 motorer till 35 fots motorbåt - olika HK, olika beteende?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har börjat kika på ny motorbåt i klassen 33-35 fot (eventuellt 37 fot) med Diesel motorer. I denna nivå på båtar (6-7 ton) sitter det oftast dubbla Volvo D4:or. Vad jag nu förstått så finns det ett gäng olika konfigurationer och Hästkrafter på dessa D4:or, och jag behöver lite råd om hur detta påverkar körning och bensinförbrukning och hur bra/effektiva dessa olika uppsättningar är.Slits de olika - alltså lägre effekt får kämpa mer?

Båtar jag kikar på är Bavaria 35, Chaparral 330/350, Windy 37 samt Monterey 355.

D4 225 HK

Funkar dessa på så pass tunga båtar? Slits de mer, blir det längre tid till planing vid 4-5 pers ombord? +/-.

D4 260 HK

Gissar att dessa är vanligast på dessa båtar. optimalt? Är dessa samma som en 225HK med trimboxen? +/-.

D4 290 HK

Vad får jag mer vid denna setup? Högre topp fart? +/-.

Är det samma pris på service mm på de olika konfigurationerna?

Sen undrar jag även om det är bra att uppgradera (dvs byta chip/box).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En starkare motor ger oftast bättre bränsleförbrukning jämfört med en som ligger just över min. rekmomendationen. Slitaget blir ju även mindre då belastningen är mindre.

Starkare motor = högre toppfart, högre marchfart samt ev bättre bränsleförbrukning.

Servicekostnaderna är ung. samma på alla D4 (en rem mindre på de mindremodellerna utan kompressor) då bottendel/blocket är det samma

Montera inte några trollerilådor på dessa motorer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir verkligen slitaget mindre på en större av ovanstående 3 motorer? En D4 290 hk är väl i grunden samma maskin som D4 225 hk? Är det inte så att en 225 hk på full belastning slits lika mycket som en 290 hk vid 225 hk last? När 290 hk går med full last slits den mest av alla.

Eller har jag missat nåt, skiljer det i den mekaniska kosntruktionen och dimensioneringen också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte så att den svagare varianten av motorn kanske måste köras med högre varvtal, som i sin tur leder till högre slitage? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! Storleken och modellen på båt avgör ju sedan om det blir någon väsentlig skillnad. Skillnaden hade ju varit större om man jämfört D4-D6 som har en större cylindervolym bl.a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...