Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Thomas-1

Lat BLDC-fläkt har egen vilja?

Rekommendera Poster

Min lilla hjälpfläkt i motorutrymmet som i vissa situationer är tänkt att blåsa på det heta grenröret vägrar ibland i det dolda att starta. Går alltid att knuffa igång den manuellt så jag misstänkte först dåligt startmoment i kombination med måhända utslitna lager, dess ålder är nog hela 15+ år även om antalet gångtimmar är fåtaliga eftersom jag har segelbåt. Men vid test med direktkopplad plusmatning tycks rotor/fläktvingens position avgöra start eller inte, i vissa lägen accelerar fläktmotorn tyst och helt okej och drar knappt stipulerade 0,5A men i andra icke-startande lägen dras ingen ström alls. [som jag begriper saken så ersätts släpkolen av elektronik i BLDC-motorer (Brush-Less-Direct-Current) och kan tydligen ögonblickligen avkänna & variera magnetfältets riktning efter varje rotorposition (naturligtvis särskilt lämpligt med borstlösa och därmed gnistfria elmotorer i bensin-inombordares motorutrymme, nåt annat vågar jag mig inte på med tanke bensinångor)?]

Men varför startar den bara ibland, chans nånstans runt 50/50 eller mindre vid det hastiga testet ovan? Är det nån idé att fortsätta gräva på komponentnivå eller inte? Hittade f.ö. en RIKTIGT MATNYTTIG sajt HÄR i ämnet, annars hade jag inte kunnat svänga mig med konstiga begrepp som BLDC eller hallelement.

Men allt detta inkluderat, vad fasen är mitt fel här&nu? (En ny fläkt kostar nog inte många spänn men jag råkar gilla att begripa funktion/felorsaker.) Nån fundering kring detta, alla inlägg i den riktningen välkomnas! :-)

post-10006646-1394237610,6897_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om en liknande BLDC- fläkt inte kostar mycket så är det givetvis kul att kolla under skalet. Alltid en lika intressant och lärorik operation som ofta för med sig nåt gott till andra problem som kan komma i ens väg i framtiden. Förmodligen är det ett hallelement som är den lilla IC:en på kortet. Om du kan få ut kortet och kolla på andra sidan så kan du ju se resten och ta då gärna ett macro för där lär finnas en del små smd-komponter, ja ytmonterade då. En microcontroller med en del transistorer och en del passiva komponenter lär du nog hitta.

Om det inte är dåliga/slitna/torra lager så är det elektroniken som spökar. Visst kan det vara en lödning men också annat intermittent fel i någon av komponenterna: spricka i en passiv komponen så som SMD-kondensator/motstånd eller halvledare som har hyss sig för. Som skrivet, ta gärna ett macro på komponentsidan av kortet så får vi se vad vi kan komma fram till =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan kanske vara lurigt att få loss utan våld så jag klurar ett tag till. [Mittstolpen har ett hål för axeln och utanpå mittstolpen verkar det sitta en metallhylsa med elektromagneterna plus troligen också kretskortet. Kanske är hylsan pressad eller limmad till mittstolpen och det enda man kan få grepp om är väl då magneterna. Finns f.ö. inga kullager, axeln styrs direkt av centrumhålet vilket kallas sleeve bearing enligt fabror Google och även klisteretiketten. Fick jag lära mig nåt nytt igen, sleeve inte skjortärm alla gånger. :)]

Kollade den fyrpoliga animationen i den tidigare LÄNKEN, elektromagneterna är ju parkopplade och de aktiveras växelvis två gånger per varv och vilar dessemellan. Är det nåt fel på hallsensorns avkänning bara av ena polen (N eller S) så verkar 50% startchans rimlig. Kanske trycker jag i fläktvingen/magneten igen och kollar positionernas betydelse mer noga. Att den inte drar ström då den inte startar kan ju i.o.f.s. bero på allt från sensor kretsar till lindningsbrott, men skumt att den drar nästan den stipulerade halvamperen vid drift ifall halva drivkraften skulle ha försvunnit? (Visserligen uppmätt bara med en tångampere-meter men sådana visar väl också effektiv- och inte toppvärden vid pulser?) Varför det står auto cut-off och auto restart på etiketten är inte heller solklart, vill minnas att det finns nån termostat-funktion som förhindrar drift i för hög värme (förarglig egenskap för en fläkt i ett varmt motorutrymme, men själva mätningen gjordes i rumstemp).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta något om din elektronik på kretskortet skulle jag ändå misstänka fläktlager/motsvarande funktion. Slitet, dvs ger friktion och i vissa lägen orkar den inte igång?

 

Jag baserar gissningen på att mitt första jobb var att konstruera kretsar inklusive välja ut komponenter för ytmontering. Komponenterna har en lång livslängd som dock förkortas kraftigt av värme, tex sitta nära ett avgasrör...

Och ändå, fläkten fungerar ju säger du?

 

Annars, om du redan har en separat kylkanal, så monterar du såklart en fläkt utanför motorrummet. Också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis: Jo, den verkar fungera bra om den lyckas starta och jag bör nog förtydliga meningen med fläkten.

[Har alltså sen tidigare en stor huvudfläkt som kan evakuera bensinångor vid tankning eller kyla motorutrymmet via en separat kanal till ett handskfack i sittbrunns-sargen. Bullrig och strömslukande jäkel så den har fått en enkel timer-funktion - förutom naturligtvis valbart kontinuelig drift på reglaget - innebärandes 15 sekunders gång sen 45 sekunders vila. (Den tysta fläkten tråden gäller är bara ytterligare en sorts hängsle förutom denna livrem, liksom f.ö. den lucka jag kan öppna i diskbänken rakt ovan grenröret/förgasaren för att släppa ut värme. Har kopplat mitt reglage så att denna lillfläkt - riktad emot grenröret - går kontinueligt då den stora är i något av dessa inkopplingslägen. Dessutom finns alternativet enbart lillfläkt. ;) Krångligt värre, men normalt används inte fläktarna alls som kylning eftersom tio minuters gångtid ur en hamn innan segelsättning inför timtals segling ger gott om avsvalningstid för den känsliga förgasaren. Går jag däremot för motor en längre sträcka och gör ett kort uppehåll så måste extra kylning till för den snara återstarten. Min åldriga enstånka till motor vägrar likt många andra bensinare alltså starta ifall förgasarn blivit het av restvärme då luftinsuget genom den upphört, därav hela arrangemanget som fungerat bra genom åren.]

Ställde denna fråga även på SvenskaElektronikForumet, vem vet vad det leder till men samarbete forum emellan har väl aldrig skadat. Nåt sånt? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...