Chris75 0 Postad 8 Augusti , 2013 Hej, Jag skulle vilja dela av mig min erfarenhet med Marindepån i Stockholm. Det började en kylig septemberdag -2011 då jag bestämde mig för att åka och titta på en ny båt på Skanstullmarin då jag hittade företaget på nätet och där det fanns ett stort utbud av båtar att ”provkänna”. Gick runt i 10 minuter och då kom en äldre herre fram till mig och vi började småprata om eventuell båt som jag blev intresserad av, en Bella 600DC. Efter att ha pratat en stund så skrev han ned på ett papper själva specifikationen och priset, jag skulle hem och fundera över detta. En månad senare så kommer det ett krav på 80.000:- för handpenning av denna båt, högst förvånad så ringer jag upp Skanstullmarin och frågar vad detta betyder, och får då svar att jag har skrivit på ett avtal med den äldre herren som binder mig att köpa denna båt!?!?! Det kan de glömma tänkte jag och avvisade detta, men så kom ytterligare en påminnelse och jag skulle till inkasso osv osv, då ringde jag upp Skanstullmarin och pratade med otrevlig dam som var någon slags mellanchef och vi kom fram att jag skulle betala 12000 och jag skulle komma in under våren och bestämma mig för en båt, vilket jag gick med på (dumma mig!!). April 2012 så åkte jag till Skanstullmarin och träffade den här säljaren och förklarade för honom hela situationen och då såg jag att han använde dessa bindade dokument för att speca båt+utrustning till kunder, vilket han inte talar om för folk som bara ska ha med sig lite info hem, extremt dåligt att lura folk såhär. Nåväl, jag bestämde mig för en Askeladden S6 Sport med 4,3l Mercruiser som skulle levereras under maj månad, som var på kamapanj med lite utrustning bl.a förtöjningpaket men UTAN gps. Så jag betalade in resterande 80.000:- och väntade på in båten. När den väl är klar typ andra veckan i juli så vägrar den här otrevliga damen från Skanstullmarin ge mig förtöjningspaketet för det kostar extra och hon är så otrevlig i sättet, det uppstår en mindre diskussion där och hon ger sig inte, så jag skriver på papprerna och går därifrån, det enda som är fel på båten är kåpan som sitter ovanför motorn inte går att stänga ordentligt, verkar vara fel på låsanrodningen, vilket jag påpekar för säljaren, och ahn ber mig återkomma om någon vecka då det är mycket just nu. Sommaren går och allt är toppen, lämnar in båten till Resarövarvet för vinterförvaring och där slutar 2012. Hämtar upp båten 5 maj 2013 och åker iväg från Resarömarinan, allt fungerar jättebra tills ca 20 minuter in på resan till Gåshaga marina, då börjar hela båten tjuta och vibrera. Det kommer upp olika larm på displayen och jag stannar båten för att undersöka vad det kan vara för konstigt, ca 5 minuter efter att det började pipa och låta konstigt så startar jag båten igen och är koncentrerad på displayen som då visar nya larm och loggar, då åker jag på något med båten så jag skadar propellern, all otur på en o samma gång. Jag lyckas ta mig fram till Gåshaga marina efter ca 2 timmar puttrandes i ca.5 knop. Jag kontaktar Gåshaga Marina och frågar om jag kan få hjälp då Marindepån har ca 3-4 veckors väntetid, Anders på Gåshaga säger att han tittar på detta och återkommer när det är klart. Anders ringer mig 1½ vecka senare och säger att han har bytt propeller, men att han inte rört motorn då det är en Mercruiser och han bara kör Volvo. Jag ringer återigen till Marindepån och kopplas slutligen till Danderyd där de kan hjälpa mig med bogsering samt reparation, perfekt tänkte jag. Den 10:e juni hämtas båten från Gåshaga Marina till Danderyd där felsökning börjar, det går 3 veckor och ingen hör av sig. Min semester börjar i juli och jag tänkte hämta min båt, då har det gått 4 veckor sedan jag lämnade in den, men mekanikern på Danderyd säger att han inte hittar felet och han går på semester, så en ny mekaniker tittar på den veckan därpå. Jag ringer och pratar med den nya mekanikern och han har ingen aning vad de andra mekanikerna har gjort innan honom, så han sätter dig in i det här igen och konstaterar att det är fel på en givare, delen beställs från Holland tror jag, det tar ytterligare en vecka innan delen kommer hem. Väntar en vecka och hör av mig igen, funkar fortfarande inte, mekanikern vet inte vad felet är, han går på semester samma vecka. En ny mekaniker kommer in sista veckan i juli, min sista semestervecka, han hittar inte heller felet. Då kontaktar jag alla som jag kan kontakta på Marindepån, VD/chefer/mekaniker osv, jag får bara vaga svar om att vi jobbar på det och vi hittar inte felet och andra ursäkter, vid det här laget så är jag ganska trött och besviken på att teknikerna inte hittar felet, men kräver då från Marindepåns VD Björn Sandhaag att få en ny motor/ny båt/begagnad båt som jag hittade på deras hemsida eller återköp. Vilket jag får som svar att det är omöjligt, men nu jobbar vi med din båt till 100%, och att den blir klar närsomhelst, en ny del är beställd och kommer med expressfart till Danderyd. Ytterligare en vecka går, båten går fortfarande inte. Återigen kommer jag med mina krav ny motor/ny båt/beg. båt eller återköp, får då samma svar från VD:n. Det har nu gått 11 veckor sedan jag felanmälde båten, Marindepån vägrar kompromissa om en ersättningsbåt/motor eller återköp, under denna tid så har jag ringt säkert en 40 gånger, lämnat meddelanden och SMS till olika tekniker/chefer/VD fått 5 samtal tillbaka, samtliga lika värdelösa, för de innehåller ingen substans, alltså ingen konkret lösning på mitt problem. Jag kontaktar då ARN och min juristfirma Nordbro jurister och en konsumentvägledare, samtliga håller med om att det har tagit för långt tid att reparera och att säljaren måste agera enligt konsumentlagen se länk under Dina rättigheter vid fel på varan http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda %20ner/Lagar/Dokument/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf Där står det klart och tydligt följande: När det är fel på vara har du rätt att: * Vänta med att betala * kräva att felets avhjälps * kräva en ny, felfri vara * få prisavdrag * få ersättning för reparation * häva köpet och få pengarna tillbaka, om felet är av väsentlig betydelse * få skadestånd ”Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande eller omleverans under förutsättning att han erbjuder sig och också utför åtgärden utan kostnad och väsentlig olägenhet för konsumenten. Ett fel kan vara hävningsgrundande – bli väsentligt – om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. Vid hävning får du pengarna tillbaka.” I mitt fall så har man gjort fler än 2 försök att laga båten, med fakta i hand så fortsätter Marindepån att förhala processen och vägrar ta ansvar. Efter flera e-brev till VD:n, vägrar han fortfarande kompromissa om något av ovanstående krav, även fast han känner till konsumentköplagen så hävdar han att det inte ligger någon grund för en rättslig process. Nåja, nu har jag fått nog och kontaktat en god vän på Expressen, samt SVT:s Plus och kommer även att posta detta i olika båtforums för att varna allmänheten för att göra affärer med dessa individer som vägrar ta ansvar, jag har aldrig blivit så illa behandlad som konsument som hos Marindepån. Jag hoppar nog ARN och går direkt på att stämma Marindepån via Nordbro jurister, då en liknande fall har prövats tidigare i år där ett företag på västkusten fick betala dyrt för sitt nonchalerande mot en kund. Återkommer med länk när mina jurister mailar mig. Återkom gärna med kommentarer och synpunkter. Mvh Christophe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 8 Augusti , 2013 Bra inlägg och om bara hälften du skriver är sant kan vi sälla Marindepån till skaran av totalt oseriösa båthandlare. Vilket tyvärr är det flesta. -Hur fasiken kan de anse att en printad prisspec som du inte skrivit på är ett bindande köpeavtal? Inte en chans på den här jorden att det där skulle hålla i rätten. Påminner om vissa bilhandlare som vill ha ditt personnummer för att preppa allt på bilar du ringt in ett intresse på, sekunden efteråt sätter de en såld-lapp på bilen, skriver över den på dig i bilregistret och skickar en faktura. Det finns många skurkar. Tyvärr tenderar de att samlas i branscher där det behövs 0,0 utbildning för att få jobb. Som till exempel båtbranschen. Du behöver inte vara ostraffad för att få jobb, men helst inte för tillfället sitta inne så att du bara kan jobba på permissionerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ahmed 8 Postad 8 Augusti , 2013 Allt jag kan säga är att stå på dig backa inte för en eventuell rättsprocess. Sätt press på marindepån (vilket du har gjort, plus och expressen). Viktigtigaste av allt ge inte upp, hur än psykiskt krävande det är! Kommer stötta dig till 100% genom hela denna process Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 8 Augusti , 2013 Väldigt intressant inlägg, ska definitivt bli kul att se hur det utvecklas. Tycker tråkigt nog man hör på många ställen hur näringsidkare missbrukar sin ställning. Känns som många gör det då man kanske ofta vet att den enskillde individen oftast inte har kunskap, ork eller pengar att driva vidare ärenden. Men det är bara mina spekulationer. Jag vill också minnas att vänner som haft me dem att göra också stött på samma nonchalans. Däremot var det för att köpa en mindre reservdel. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ahmed 8 Postad 8 Augusti , 2013 Glöm inte att betygsätta företaget på tex rejta.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 8 Augusti , 2013 Ganska intressant läsning, nu har man ju bara hört den enes historia, men kommer ihåg andra trådar bland annat om Raymarine, hallberg rassy (vansinnig historia) mfl. hade vart intressant att höra Marindepåns försvar är bergis på att någon inom företaget är inne och läser på MG titt som tätt. Det hade jag vart om jag hade vart i båtbranchen. I Raymarine tråden kom RayMarines svenska VD in och gav sin historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 8 Augusti , 2013 Vet precis vilken *äldre herre på Marindepån du menar. Kollade på en båt och var ute på en provtur med honom. Fin båt, men både jag och sambon fick en dålig känsla, så vi avstod köp (eller efterfråga specifikation tack och lov). Tack för din varning, det bekräftade mina farhågor, vi håller om bäst på att kolla på ny båt, och Marindepån kommer definitivt inte få leverera den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 8 Augusti , 2013 Jag tror att denna äldre herre har slutat (fått sparken?)! Äldre herrens sätt att få dig köpa låter mkt tveksamt om det stämmer. Hur som, du köpte en båt? Ny eller beggad? Garanti kvar eller utgången? Nu när du fick detta fel? Hur ligger det till? Är det så att du köpt båt, beggad och nu är garantin slut? Du har ett fel, och dom lyckas inte hjälpa dig p.g.a. av sem och klantigheter? Inte har man rätt till ny båt då? Rätta mig gärna och berätta hur det ligger till... Har inte en aning om vad man har för rättigheter om dem inte kan laga fel och inte i tid... Eller om det enda är att man kan hämta hem den och prova någon annanstans. Kanske någon annan vet här. Oacceptabelt är det dock detta med ansvar som cirkulerar runt i semestertider! Hoppas du får detta ordnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 8 Augusti , 2013 Jag fattar ingenting. Så du köpte en båt av dem för att ett krav på 80.00 kr ställdes till dig. Då måste du ju ha skrivit på ett köpeavtal. Om inte fattar jag inte hur du kan åka tillbaka och köpa en båt hos dem om deras krav var felaktigt? Hmmm Skumt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 8 Augusti , 2013 Nä jag förstår heller inget, om du inte skrivit på något eller godkänt en affär skriftligt, så är du inte tvingad att göra affär. Du har även ångervecka efter affär.......... Jag tycker också att hela historien verkar mysko, men du får gärna bena ut mina frågeställningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chris75 0 Postad 9 Augusti , 2013 Tack så mycket för supporten! För att tydligöra vissa frågor så har jag haft kontakt med konsumentvägledning i Sundbyberg stad och en trevlig dam som jag pratade med där gav mig rådet att gör anmälan på en gång till ARN då de flesta oseriösa företag endast kommer att förhala processen och man kan tydligen inte anmäla senare än 6 månader efter att man kontaktat verkstaden för reparation. Alltså senast 6 månader efter den första kontakten med verkstaden kan man anmäla till ARN, gör man det senare så tar ARN inte fallet. Hon påpekade även att om båten är inom garantitiden och företaget inte kan reparera så ska man kunna få ut en NY vara eller en vara i motsvarande skick. Jag har även kikat på begagnade alternativ som finns på Marindepåns hemsida, billigare alternativ, men företaget vägrar kompromissa. Jag håller på att sammanställa all info jag har till Nordbro Jursitbyrå inkl. mailkonversationerna mellan mig och VD:n så att vi kan starta den här processen ASAP, jag menar båtsäsongen är snart över, men jag kommer att göra allt jag kan för att varna andra människor för Marindepån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 9 Augusti , 2013 Tråkigt nog Kossor finns inget som heter ångervecka i det här fallet. Gällande köpet är det mellan en privatperson och en näringsidkare och varan är köpt på plats. Då följer den Konsumentköpslagen. Konsumentköpslagen är indispositv, vilket betyder att den inte går att förhandla bort och är till för att skydda oss konsumenter. Däremot innehåller den inte något om öppet köp eller bytes rätt. Hade varan däremot varit köpt online eller från en annan plats hade hem och distansavtalslagen gällt då har man som konsument rätt att ångra sitt köp och meddela detta senast 14 efter man mottagit varan. Om allting som skrivs stämmer, får väll säga lite som Gedda att nu har vi ju faktiskt bara hört den ena sidan av historen. Har säljarna gjort flertalet fel, dels innan köp men också efter köpet. Varav i det här fallet flertalet handlar om rätten till att få varan avhjälpt dvs. lagad. Sedan kan man väll också tillägga att problemet är ju att man här i efterhand faktiskt gått med på marindepåns avtal om att ingå i en affär. Nu blev nog min förklaring lite luddig, men jag hoppas den i alla fall kan nyansera det hela lite Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 9 Augusti , 2013 Nu ska jag vara en tråkmåns. Men i ärlighetens namn är det enda du kan hålla Marindepån ansvarig för är att de prånglade på dig en båt, trots att du inte beställt en. Att motorn börjar strula i år, skulle jag snarare gå på Resarövarvet om. Ingen normal och så ny motor börjar vibrera och skaka utan orsak. Högst troligt har de glömt nån plugg eller i övrigt missat något i konserveringen som gjort att motorn fick problem i år. Du skrev också att att den larmade och det kom loggar och höll på. Vad larmade? Oljetryck? Värme? Att du sen gick på grund hjälper knappast upp det vimsiga i din story. Ett vänskapligt tips är att ta det lungt med juristen. Snacka istället med försäkringsbolaget om att du fått maskinproblem. Därefter låter du lämplig firma besiktiga skadan. Därefter får du se vad som ska göras. Jag kan nästan garantera att du kommer komma billigare undan att ta detta som ett försäkringsärende än att bråka med Marindepån. Bevisligen fungerade båt/motor 2012, så varför har de ett ansvar in i 2013? När dessutom en annan firma varit och jocksat med motorn. Sorry, du har inte en chans att vinna det målet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chris75 0 Postad 9 Augusti , 2013 Ingen firma har jocksat med motorn, och försäkringen tar inte garantiärenden, jag har redan kontaktat försäkringbolaget. Om konsumentvägledningen råder att anmäla detta till ARN så vet de nog bäst, det är jurister som sitter där, eller henne jag pratade med iaf. Sedan är det så att garantin gäller i 3 år för en båt, så oavsett om den hämtades i helt ok skick 2012 så kan man faktiskt reklamera i ytterligare 3 år, och enligt lagen så har konsumenten rätt till en ny eller motsvarande produkt, läs PDF filen som jag länkade till. Men ni kanske är jurister och vet bättre än ARN och konsumentvägledningen? I don't know. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 9 Augusti , 2013 Nja jag håller delvis med dig, jag är själv företagare och när jag handlar som företagare mot en annan företagare finns det i princip inget skyddsnät. Men här handlar det ju nästan som bondfångeri enligt TS, och det är inte hållbart enligt lagar och regler. Men jag kan ha fel, nu ska vi inte hamna off topic i denna tråd. Utan spinna vidare, killen borde helt klart få upprättelse i detta fallet, och jag tycker det är smart att kontakta jurist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 9 Augusti , 2013 Mitt inlägg kanske missuppfattades lite. Ska inte försöka gå för mycket OT vilket jag redan gjort Jag håller med TS 100 % hade jag varit han hade jag gjort exakt samma sak dvs. gå till ARN och kontakta jurist. Tycker dessutom att det är tråkigt att man som privatperson ändå kan bli så utsatt som TS faktiskt blivit i denna sitts. Och jag tror dessutom du har aldeless rätt gällande lagar och regler, tråkigt nog följs de ju inte heller. Som jag skrev tidigare lycka till och hoppas det går bra, får gärna hålla uppdatering i tråden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 9 Augusti , 2013 Det framgår inte riktigt om TS kontaktade Marindepån när motorn började strula för att kolla om det var ok att lämna i båten till något annat företag. Det framgår inte heller om Merc kräver auktoriserat serviceföretag vid första servicen på motorn för att garantin ska gälla och om Resarö Marina är auktoriserade på Merc. Hoppas allt löser sig men det svenska rättsväsendet ger jag inte mycket för efter att som företagare gått till förlikning och förlorat flera 100.000 trots försäkring som gällde upp till 200.000 i ett självklart mål med mängder av bevis. Jag föreslår ARN och hjälper inte det press och tv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 9 Augusti , 2013 Skulle omtalad firma gjort allt detta så har de skjutit sig själva i foten. Jag tvivlar på att allt detta stämmer. Hur som helst så önskar jag att det löser sig,oavsett vad som har hänt. Skeptisk på att det finns maffia-liknade firmor som tvingar folk att köpa båtar de bara tittat på. Med hjälp av förfalskade kravbrev och arga kärringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 9 Augusti , 2013 Måste börja med att säga att det inträffade är mycket tråkigt, och att jag lider med dig. dock tycker jag precis som 666D3 att historien har lite luckor. 1. Är det konsumentköplagen du åberopar eller en garanti som Mercury/Askeladden lämnat extra vid sidan om? 2. Vem vinterkonserverade motorn hösten 2012? utfördes detta korrekt? Om vi pratar om konsumentköplagen har köparen i praktiken 6 månaders garanti då det är upp till säljaren att bevisa att felet INTE FANNS där då varan var ny. (står i PDF:en TS länkade till) Från månad 7 till 36 är det köparen som måste bevisa att felet FANNS där då varan var ny, vilket nästan alltid är omöjligt i praktiken. Detta skulle t.ex. kunna innebära att du behöver anlita en oberoende Mercury-specialist som plockar ner motorn i smådelar och dokumenterar allt... Om det säljande företaget inte har en Goodwill policy är det mycket svårt att som köpare hävda sin rätt då varan är äldre än 6 månader Om det är en garanti som Mercury/Askeladden lämnat extra vid sidam om konsumentköplagen har denna sannorlikt ett antal krav som måste uppfyllas för att den skall gälla. Detta kan handla om krav på service/vinterkonservering hos auktoriserad merc-verkstad med specifika intervall etc. har dessa i så fall uppfyllts? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Augusti , 2013 Personligen tycke jag att det låter som om en konkurrent vill svartmåla en aktör, otroligt mycket luckor.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoegakusten 7 Postad 9 Augusti , 2013 Att TS konsekvent undviker att besvara direkta sakfrågor gör ju att trovärdigheten känns liiiiite naggad i kanten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 10 Augusti , 2013 Jag köpte en båt från Skanstulls Marina 1995, bara veckor innan företaget länsades på båtar. http://www.realtid.se/ArticlePages/200908/10/20090810155111_Realtid398/20090810155111_Realtid398.dbp.asp Brydde mig inte så mycket om det då men när jag några år senare sålde båten påpekade köparen att serienumret såg konstigt ut. Det var överspacklat och ifyllt på nytt. Jag kunde visa papper från köpet och där stämde serienumret så vi båda antog att en skada uppkommit precis där och att man lagat och återställt numret, om än lite fult. Vi hade säkert rätt... Det här var länge sedan så det har egentligen inget att göra med ovanstående men visst kan man vara lite tveksam till vissa företag ibland. De flesta är ärliga, men några rötägg finns det. Själv har jag bara bra erfarenheter av Marindepån, men det är också länge sedan. Jag hoppas allt löser sig på bästa sätt för båda parter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0854591440 0 Postad 14 Augusti , 2013 Svar till Christophe Valenzuela (Landkrabba). Jag vill börja med att säga att jag självklart också tycker det är tråkigt att Christophe missat en del av säsongen. Vi önskar naturligtvis att alltid lösa alla problem så snabbt som möjligt både för kundens bästa, men även eftersom det underlättar vår egen verksamhet. I vissa fall tar det tyvärr betydligt längre tid än vi skulle önska. Jag tycker att det inlägg som gjorts om oss förtjänar ett svar. Jag håller mig endast till fakta då det inte kommer att gynna någon att skriva en stor story runt detta. I augusti 2011 skriver CV på ett köpekontrakt hos Skanstull Marin avseende en Bella 600DC. Avtalet är ett standardavtal i branschen, ” Konsumentköp 2002”, som är framtaget i samarbete med Konsumentverket. Syftet med detta avtal är att det skall vara så tydligt som möjligt för båda parter. Det torde därför inte föreligga några oklarheter att man, när man skriver på detta köpeavtal, ingår en affär och därmed har ett antal olika förpliktelser. Summan i avtalet är 361.400- varav 12.400- avser extrautrustning. En handpenning om 100.000- ska enligt avtalet erläggas direkt. Vad som sedan händer är att vi färdigställer båten enligt CV’s beställning och avtalet. Handpenningen har fortfarande inte kommit in. Vi skickar naturligtvis påminnelse när vi inte får betalt och blir då kontaktade av CV som förklarar att han inte vill fullfölja köpet av den här båten. Vi accepterar hans önskemål att hoppa av affären men vill fortfarande ha betalt för den anpassningen för 12.400- vi gjort åt honom. Denna summa betalas in. Den 2/5 2012 är CV åter på marinan och skriver då på ett nytt avtal, ”Konsumentköp 2002”, avseende en Askeladden S6 med en MerCruiser-motor. Han får då, som goodwill, tillgodoräkna sig de 12,400- som han betalat för anpassningen i den förra båten. I slutet av maj 2013 får vi ett samtal från CV att motorn larmar och går ner i skyddsläge ca 1500 rpm, och att han har kört på något lätt flytande föremål strax efter larmet. Han har fått hjälp på Gåshaga Marina att byta propeller men de avböjer att titta på motorproblemet pga att de inte är MerCruiser-verkstad. Vi hämtar in båten till vår serviceverkstad i Danderyd den 13/6 och påbörjar felsökning strax därefter. De larm som kommer via motorns övervakningssystem är svåra att tyda och vi påbörjar en omfattande felsökning som resulterar i att vi kommer fram till komponenter som vi inte har i lager som potentiella felkällor. Vi beställer då hem dessa. Detta upprepar sig vid ett par tillfällen ju längre in i systemen vi kommer. I mitten av juli konstaterar vi att någon varit och skruvat på vattenpumpen på motorn vilket inte borde varit gjort då motorn endast var en säsong gammal. Detta föranleder oss att kontakta CV för att få veta om något hänt som vi inte har kännedom om. Det visar sig då att han lämnat in båten för vinterkonservering på en verkstad som inte är MerCruiser-verkstad vilket får oss på spåret att man inte haft de rätta verktygen för att ansluta tryckvatten till kylvattenintaget på akterspegeln vid vinterkonserveringen och då skadat vattenpumpen. Beställer hem en ny och monterar den vilket förbättrar läget något men inte helt. Vi tar åter upp båten och kontrollerar kylintaget vilket saknar silen (bortskruvad) som ska skydda för föremål att sugas in där. Vi letar oss vidare in i ledningarna och finner där en oljeindränkt trasa som sitter och stoppar upp vattenflödet som i sin tur utlöser skyddsfunktionen på motorn och endast medger att den varvar ca 1500 rpm. Ur med trasan och allt fungerar som det ska. Detta betyder att det inte är ett produktfel eller garantiärende. Jag har mycket riktigt, som CV skriver, inte velat gå med på hans förslag att han ska få ut en annan (och dyrare) båt som ersättning och kompensation innan vi vetat vad som var felet på hans båt. CV har dock under resans gång vid flera tillfällen blivit erbjuden att låna en annan båt av Marindepån medan vi söker felet på hans. Marindepågruppen är medlem i branschorganisationen Sweboat vilket innebär att vi genom vårt medlemskap har förbundit oss att följa ARN’s rekommendationer. Vi har också genomgått utbildningar i Konsumentjuridik och är väl bekanta med våra och konsumentens rättigheter och skyldigheter. Jag hoppas att detta bemött och besvarat de frågor som CV och andra har berört i sina inlagor. Om inte så finns jag på e-postadress bjorn@marindepan.se. Bästa hälsningar, Björn Sandhaag VD Marindepågruppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Augusti , 2013 Bra och konkret svar av Marindepån. Tycker jag. Det finns alltid två sidor av en historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 Augusti , 2013 Håller med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 14 Augusti , 2013 Låter mer som TS skjutit sig i foten nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 14 Augusti , 2013 Efter att läst tråden och hört båda parter, (om det är sant och det vet endast köpare och säljare) så tycker jag att Marindepån aggerar riktigt. Önskar att den båtfirma jag anlitade kunde bemöta mig på liknande sätt. Anmälan till ARN är inte långt borta. Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 14 Augusti , 2013 Tack för ett bra svar från Marindepån! Jag uppskattar alltid att företag här på MG beskriver sin sida av saken. Det som är frapperande är att TS tydligen skrivit på ett avtal som inte nämns alls i ursprungsinlägget. Jag ser det som att endera parten, min gissning TS, här framfört en friserad sanning. Noterbart är också garantikraven på en behörig verkstad för service och underhåll och de konsekvenser en åtgärd utförd av mindre kompetent verkstad kan få. Dessa krav och möjliga konsekvenser tycks i alla fall ha gått TS förbi. Jag har dock medlidande med TS för att de fått vara utan båt en stor del av säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 14 Augusti , 2013 Tummen upp för Marindepån! Mega tummen ned för trådskaparen. Varför sitta och ljuga på MG??? Vad har du att vinna på det? Sök hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 14 Augusti , 2013 Kanske inte skall ropa halleluja hur högt och snabbt som helst..... Visserligen har vi nu hört båda sidor och svaret ser ju seriöst ut MEN vi andra vet fortfarande inte mer än vad nu bägge sidor skriver!! Inget mer, vi var inte inblandade. Lär sig folk aldrig att ta saker med en nypa salt tills mer information finns tillgänglig??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser