Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Fredric_sthlm

Utbytesblock eller begagnad motor?!

Rekommendera Poster

a då var det dags igen. Köpte ju en Mercruiser 5,7 EFI av Värmdö Motorteknik 2008. Motorn har ca 250 h på halsen nu och är servad minitiöst.

Ändå rasade den kvällen före midsommar, en Nm från hemmahamnen fulltankad, fullpackad med en inledningsvis lycklig familj... Det har gått varmt mellan cylindrarna då topplockspackningen gått så det är et spår på 1-1,5 mm inbränt i både block och topplock..

Behöver råd om vad som är mest lämpligt...

Alt.1 Utbytesblock (Goodwrench) ca 11000 + ny topp ca 8000 kr. Flytta över kyllimpor, knän, förgasare, pump, mm. Vad tar detta i tid för en mekaniker? Hur stor blir kostnaden för byte av packningar etc? Har hört mkt skit om Goodwrench, klenare gods, sämre järnkvalitet etc etc. Sant?!

Alt 2 Utbytesblock inkl topp från Vortec, 27000 kr. Flytta över kyllimpor, knän, förgasare, pump, mm. Vad tar detta i tid för en mekaniker? Hur stor blir kostnaden för byte av packningar etc? Bra block, orginal från GM och 100% anpassade för marint bruk. Min farhåga är dock att jag vid överflyttning av mina gamla delar åker på extrakostnader som i slutändan gör detta till ett dyrare alternativ än att välja Alt. 3.

Alt 3. Begagnad komplett motor, VP eller Mercruiser, 5,7 eller 7,4. Klarar mitt drev (Volvo Penta SX) belastningen från ett bigblock?! Min båt (Bayliner 2655) skulle behöva mer pulver, 5,7:an får slita rätt hårt. Borde väl få ihop kopplingen mellan knä och bockhorn med Vetus - slang?

Denna sommar känns ju helt körd oavsett så jag är inte längre i stress att fixa detta nu men vill ändå rådfråga mina kära båtkollegor.

Ngn som har bra kanaler kring import av ovanstående, helst komplett motor med nya limpor/knän.

P.S Om det blir en dublett på detta inlägg så är det inte meningen att spamma. Skrev ett identiskt för 10 minuter sedan men det har inte dykt upp i Forumet så jag gör ett nytt.

post-15211-1394237598,3447_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack,

ja Ancora (Diego) har jag pratat med tidigare. Han och US Online säljer riktiga GM-block. Är dock rädd att det inte kommer att räcka med 36000 som blocket kostar utan att det kommer att ränna iväg. Har du erfarenhet av hur mycket tid det tar att flytta över delarna från ursprungsmotorn och vilka slitdelar som brukar behva bytas i samband med detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ frågan på Boatlife.se  där finns många kunniga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar väl ett par timmar... Men den kosten har du ju i vilket fall. Dessutom slipper du att betala för montering av toppar etc. med tillhörande packningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, mitt går tydligen inte att reparera eftersom det är för bränt. Har du hans pris på longblock inkl topp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte, men ring honom du! Mycket kompetent då det gäll jänki motorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas är väldigt väldigt duktig och om du skall reparera din gamla eller köpa en mer komplett motor så skall du helt klart ringa honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...