Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Chrille_82

Bör jag vara nöjd med proppellern

Rekommendera Poster

Kör just nu med en Quicksilver Lightspeed 13.25x20P ,motorn varvar 5200-5300rpm/m vid fullt och maxfart ligger på 41Kn,

 

(rekomenderat varvtal 4750-5250)

 

Propellern är mycket stävlyftande vilket är bra i sammanhanget och planar ut snabbt redan vid 10-12 Kn.

 

Hade/har en Solas rostfri propp oxå med 13x21P, inte lika stävlyftande men åkte man 2 pers var även den snabb upp i planing men med 6 pers i båten gick den trögt upp i planing, toppfart 43-44Kn

 

Borde jag vara nöjd med Quicksilvern? Jag menar hellre att få båten över planingströskeln snabbt och mista några Knop på toppfarten än att plåga motorn med Solas proppen då vi är flera i båten.

 

Det är ju större diameter på Quicksilvern gentemot Solas men jag har ändå högre varv på WOT med Quicksilvern.

 

Räknat ut att jag har ca:10% i Slip, eller finns det mer att klämma ut?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du nöjd med egenskaperna på Lightspeed:en så skulle du kunna testa en högre stigning, 21P t.ex.

Vill du ha en bra marchfart skulle du kanske testa nått fyrbladigt

.

Sen beror det ju på hur mycket last du kör med. Kör du nästan alltid med 6 pers och/eller en massa packninng i båten är det väl mest läpligt med lite mindre stigning, men är ni oftast några i båten och vill åka fort, är en prop med högre pitch såklart mer lämplig.



10% slip bör du absolut vara nöjd med!



Det finns säker möjlighet att åka ännu fortare om du vill, men då krävs det kanske att du hissar motorn lite mer + propeller med ännu mer stigning/annan typ av prop. m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för lite feedback!

 

Ja jag är överraskande nöjd med egenskaperna på Lightspeeden, tack vare att den är så stävlyftande och får båten snabbt över planingströskeln.

 

Nja, oftast är vi inte fullt manskap i båten, blir några enstaka ggr när man vill visa kompisarna :0)

 

Tänkte att jag skulle prova att hissa motorn inför nästa säsong men då ökar ju oxå maxvarvet och där hade som du skriver kanske en 21P varit klockren.

 

Men det är kul att testa sig fram, bara man når målet tillslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser du har en Tower of Power på din avatar, om det är denna motor du åker med så är de lite känsliga för övervarv. Om du hissar med Lightspeeden så kan du hamna på fel sida men å andra sidan behöver man ju inte nöta fullt för jämnan.

Om du hissar lite och borrar venthål, eller om där redan är hål tar upp dom du har lite till, i Solasen kanske du kan få det bästa av bägge världarna. Går ju alltid o plugga igen om det blir för mycket.

Lightspeeden har väl redan venthål, fyrkantiga om jag minns rätt, och det är väl det enda som skiljer den mot Laser II som har PVS-systemet med lösa pluggar i olika storlekar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallas den så? 100hk elpto från 92 är det iaf.

 

Nej det finns inga venthål på Solas proppen, hur noga bör man mäta och borra det isåfall?

 

På Lightspeeden är det som du skriver 3 stora venthål och det märks verkligen att motorn får upp varvet snabbt pga dom.

 

Båten har en tendens till att galoppera med Lightspeed proppen vid vissa farter tyvärr, vad beror det på?

 

Om jag skulle testa en Lightspeed 13 1/4x21 istället med hiss av motorn på 1-2hål, tror du den skulle orka upp i planing hyffsat snabbt med 4-6 pers?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha.. Tyckte den såg så hög ut så tog för givet det var en rak 6, det är dom man brukar kalla Tower of Power. Nu när jag klickat upp den ser jag att det är en 2+2 motor men dom gillar inte heller övervarv :)

 

Lightspeeden finns väl bara i jämna stigningar så nästa är väl 22, eller minns jag fel..? Galoppering kan orsakas av för lågt monterad motor. Jag hade börjat med 5 mm hål o sett va som hänt med Solasen. Använd Lightspeeden som referens var du ska borra..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä precis en rak 4:a är det.

 

Men 50-100rpm i övervarv bör den klara, dom har väl lite marginal ;0)

 

Kollade upp stigningar på Lightspeed och den finns från 19-26 i alla steg.

 

Hmm. Nu är man nästan sugen på att ta upp båten för lite hiss av motorn, så nyfiken man kan bli över resultat....

 

Men Solas proppen ska allt få en chans till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galopp kan även orsakas av dåligt grepp (propellern släpper, drar, släpper osv.) eller hookad/krokig botten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, vill minnas att Solasproppen oxå gjorde att båten galopperade vid vissa farter, ska vid upptagningen kolla hur motorn sitter men tror faktiskt att den sitter för lågt.

 

Jag har 2 hål till godo ;0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...