Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Mikbar

Finns utombordsmotor som passar både jolle och mindre segelbåt?

Rekommendera Poster

Hej

Jag planerar att skaffa en mindre släpjolle(troligtvis gumibåt ca 3,5-3,2 meter) med en mindre motor, med syfte bla att kunna ta sig iland där man inte kommer in med segelbåt samt att kunna ta sig iväg en liten bit lite lättare, tex lämna av barnen på grannöar, följa med när de seglar optimistjolle mm.

Tänkte då försöka få ut några bonuseffekter om det är möjligt. Segelbåtens(Albin 78:a) motor som visserligen fungerar perfekt just nu (Inombordare, MD5) är ju ändå över 30 år gammal och rätt som det är så blir det något problem när man som bäst behöver den. Frågan är om det finns en motor som realistiskt kan fungera hyfsat som reservmotor på segelbåten samtidigt som den fungerar på en gummibåt? OBS att vi pratar just om en reservmotor, ta sig ur farleden vid samtidig bleke och motorproblem, ta sig hem/till närmsta hamn osv, inte att bekvämt kunna gå för motor i flera timmar

En mindre utombordare(5-8 hk) med kortrigg, är den helt värdelös på en Albin78:a? Eller finns det något sätt att få dit den så den ändå når ner i vattnet utan att man behöver vara akrobat för att kunna använda den? Något annat att tänka på?

Alternativt, en mindre utombordare med långrigg på en gummibåt, hur dåligt blir det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt motorn på jollen och lägg den långsides med segelbåten. 5hk har funkat fint till min Marieholm 28 på 3,5 ton.

In i en trängre hamn kan man puffa mot aktern med gummibåten.

Metoden kräver förvisso en gast som sköter utombordaren, alternativt riktiga ap-armar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kanske skulle kunna ha ett höj och sänkbart motorfäste.

Och i uppfällt läge har du förvaringen av snurran löst också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min 79:a har jag två skenor i aktern som motorfästet går dra upp och ned efter. Så det är lätt att lyfta av den utan att skruva eller bara höja ur vattnet vid lata turer. Det kan ju vara en bra idé. Då kanske det går ha skenor på jollen med så att den passar utan mekande vid byte. Jag har 5hk på båten och det känns inte för klent för den storleken på båt. Min är kanske lite lättare men inte så mycket skulle jag tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju bra. Men hur gör man med växeln? Gasen är lätt att fixa en förlängning på och går att använda även med en vinkel uppåt, men hur gör ni för att få i och ur växel fram/neutral/back?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar helt enkelt bara bocka mig ner och dra i spaken på motorn. Lite meckigare men så ofta behövs det ju inte så det blir inget större besvär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...