Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Jonas_1988

Kylning Aq170

Rekommendera Poster

Hej. Har kylproblem med min Aq170c.

Den kyler ej på tomgång mellan 800-900 rpm,

men över det så går det bra. Har kollat så han

Får vatten från sjösidan och färskvatten

Från den andra.sjöfiltret och Impellern är nybytta och sitter

Som den ska och sjövattenrören är kalla, kyllimpan och värmeväxlaren är rengjora och ser bra ut.

Ej heller ngt läckage. Vill koka så fort man ska

Gå ner på tomgång och ska lägga till, varvar man

Då upp den till 1600 så sjunker tempen snabbt till normal, men på tomgång känns det som att han inte orkar dra runt vattnet.

Finns det ngn med liknande problem eller har några värdefulla tips så vore det kanon. Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara nått skräp vid kylvattenintaget? (jag brukar starta felsökning med tanken att det alltid är det enklaste som felar...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till det, det var bra ös i vattnet när ja kollade och jag har bara varit ute en tur med båten sen ja köpte den och ej i grumlig vatten. Men absolut är det värt o kolla. kan man ta en kompressor och blåsa bakvägen genom drevet?.uteslutningsmetoden brukar funka. Tack för svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att Du har kollat impellern (vilket jag förutsätter är sjövattensidan) , men vad har Du för sorts pump på glykolsidan ? Har Du kollat den ?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, det kanske funkar med att blåsa luft... kan vara värt att kolla termostaten också

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har haft liknande problem med min AQ105.Jag provade att koppla in sötvatten via slang in i impellerhuset.Då blev motorn inte varm på tomgång.Resultat det kommer inte tillräkligt med sjövatten för att kyla på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten hade jag ur och testade flera gånger, den kärvar inte och den öppnar när den ska. Vattenpumpen till det slutna systemet har jag ej kollat, men det ska mycket till innan en sån ger upp har ja hört från många håll, men ja blir nog tvungen ändå snart. Ja hängde inte riktigt med på slangen i impeller huset, där sitter det 1 ingående och 1 utgående koppar rör till sjövattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Kom problemen hastigt eller har Du haft problem hela tiden, om det är Martecsystem så kom ju dom med en rekommendation till ombyggnad där man vänder riktning på sjövattnet genom värmeväxlaren på B20/30. Har själv omvänt på en av mina två motorer i stora båten.

 

Annars så tänker jag på sjövattenpumpen, även om Du bytt impeller så är frågan hur sliten själva pumphuset är? Det brukar visa sig på låga varv där det blir läckage förbi impellern med dålig cirkulation som följd. Direkt varvet stiger så får detta läckage ingen betydelse då impellern pumpar så pass med överkapacitet att den kompenserar för läckaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också att locket till filtret sitter riktigt tätt. Den kan annard dra tjuvluft där på låga varv. Hände mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska dra åt lite extra där, jag får inte dom nya pinbultarna till kyllimpan förän på onsdag, så jag får hejda mig lite med skruvandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...