Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Sami

AQ 170 stora problem

Rekommendera Poster

Hej,

Häromdan när jag skulle starta min aq 170 lät den riktigt förjävligt, hade väldigt låg tomgång och till på köpet så spottade den ut alla avgaser i motorrummet. Stängde av den direkt, men hittade inget direkt fel så testade starta den en liten stund vid ett par tillfällen till. Samma fel.

Avgasna läcker troligtvis ut nånstans i närheten av impellern, för det är helt sotigt där och det ser ut som röken kommer därifrån. Ljudet från motorn är ungefär som jag skulle gissa att det låter om man körde en motorn helt utan avgasrör.

Hittade inget direkt fel i närheten av impellern (förutom att det droppar lite vatten från impelleraxeln), så tänkte att jag kikar på knäet för skojs skull. På ovansidan ser det helt ok ut, men på undersidan var det totalt slut och det var t.o.m. ett hål rakt in där jag kunde peta in fingret. Har inte vågat ta loss limpan, fruktar för hur den kan se ut inuti.

Kan limpan och framför allt knät vara orsaken till problemet? Det som stör mig är att jag tycker att avgaserna läcker ut nånstans vid svänghjulet-generatorn-impellern.

Tacksam för svar!

Sami

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att ditt knä är slut. Det byts utan att ta av limpan och det går ca 2st knän på en limpa, så den kan fortfarande vara ok. Det kan vara lite mekigt att få tag på nya knän dock. Vad har du för drev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...