Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
jmwa

Hjälp! Kilremshaveri på Aq 170

Rekommendera Poster

Idag efter en timmes rask körning gick min kilrem i småslamsor. Eftersom dn är original, rätt modell och monterad ny inför säsongen kan jag inte hitta felet. Den gamla remmen var flera år gammal och gick utan problem. För att vara en duktig pojke bytte jag ändå inför sjösättningen. Den nya var svår att kränga på och sattväldigt stramt. Efter några dagar satt dn löst och jag fick efterspänna. Detta har jag fått göra hela tre gånger till, vilket förvånat mig. Nu har den alltså slitits av i längsled och området där den suttit är fullt av gummismulor.

Frågan är: varför? Remskivorna är inte helt jämna och fräscha i spåren, men då borde ju den gamla remmen också snabbt havererat.

Eller kan jag ha rubbat generatorns läge i båtens längsled när jag bytte rem? Den känns väldigt stabil i infästningen så det vore konstigt.

Några tips? Vad gör man?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Facit: pga slitna gummitätningar runt sjövattenpumpens axel droppade det ur ett litet skvallerhål rakt ner på remmen, som blev blöt, slirade och nöttes ner på nolltid. Tätningarna är nu bytta, remskivorna har jag jämnat till i spåren och allt är torrt vid gång. Hoppas på problemfri sensommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Fint att Du fann problemet och delar det här i den stora kunskapsbanken, båten din ser fin ut på bildensmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...