Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
rawiola

Sea ray 230 weekender, maxfart?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en sea ray 230 weekender 1989 med en mercruiser 5.7, 265 hk. Är det någon som har ett hum om vad denna båten bör ha för maxfart? Jag får knappt upp den i 25 knop, vilket känns som lite väl lite?? Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Hur länge har du själv haft båten? Har den gått snabbare under din ägo? Har propellern bytts ut tro? Hur mycket bukfylla har båten? Är motorn renoverand under sin livstid eller är den helt orginal från 89?

Den bör ligga på 30 +/-. Ny gjorde hon nog 35.

Min 220ov med samma motor och ålder gjorde 32 enligt plotter men 38 enligt tryckloggen. Men då hade jag bytt till en mer ekonomisk och starkare Mirage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 

Jag har bara haft båten i ett år och dessvärre så gick den inget vidare bra förra säsongen så jag har inget att jämföra med. Motorn vet jag inte heller om den är bytt, enligt den förra ägaren så är den det men dom lovade kvittona på detta kom aldrig. Däremot så vet jag att knän och lite annat smått o gott är lyft enligt det förra varvet.  Vi har precis bytt ventillyftarna på den och då verkade det som om det var en 80 tals motor då  modellen på lyftarna skulle vart annorlunda annars enligt mekanikern.

Propellern vet jag inte heller men har tänkt att ta en närmre titt på att ev byta till nästa säsong om det behövs. Vad jag har förstått det som så ska motorns varvtal ligga mellan 4400-4800 när man kör på max för att detta ska stämma, men jag vet inte hur mycket jag ska lita på google ;-).

Jag har börjat misstänka att det kan finnas en del vatten i båten då det blir fuktigt under mattan i ruffen när jag kört med den (det är ingen spricka i skrovet). Jag vet att det ska sitta en länspump under trappen någonstans som ev. kan ha lagt av, ska kolla detta nästa gång jag åker ut. Då är det kanske inte så konstigt om den ej kommer upp i högre farter.

Men det känns som om den iaf bör göra runt 30 knop. Enligt den förre ägaren skulle den ha gjort 38 men det har jag väldigt svårt att tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...