Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Gäst

Vågar man köpa Bayliners

Rekommendera Poster

Gäst Mitt namn

Jag törs, men.... ....skulle rekomendera en grunlig kontroll av motorn, fukt i kabinen samt skicket på skrovet, finns vissa risker med flertalet av bayliners modeller, ärligt talat skulle jag snarare rekomendera en Uttern 520ht exempelvis 1980-års modell med en yamaha utombordare från samma år, en fantastisk båt för motsvarande pengar. // Din vän

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amen Peter. 313 inlägg med grym substans av Stenson :roll: PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du é skum du Stenson?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[R]Vågar man köpa Bayliners?[/R] Utan problem! Köpte en 1950 från 1989 själv. (från den värsta perioden enligt alla som har agg emot Bayliners). Hade ute den idag i hårt väder med familj & vänner. Till & med SSRS gubbarna som fick provköra den var impade trots att de hade många förutfattade meningar som snabbt försvann utan att jag själv ens behövde säga ngt positivt om båten;) En av dem sa att även han skulle börja leta efter en... Grymma, sjöegenskaper (enda motorbåt jag inte blivit blöt i trots kuling vindar & höga farter.) Inga konstruktionsfel el, liknande. På land kör jag bara nya BMW:s & på havet bayliners;) Tidigare hade jag en Four Winns. (Tjyvarna snodde dock min Four Winns därför är jag nu istället stolt Baylinerägare) Så du vågar absolut att köpa dig en bayliner & även känna dig stolt över den;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående inlägg i mycket men att sjöegenskaperna på 1950 skulle vara speciellt bra är inte sant! I låg fart slingrig gång iof inte så ovanligt för båttypen. Skrovet är platt och går hårt i vågor och har en tendens att doppa nosen även i ganska små vågor. Annars en mycket trevlig båt till ett riktigt bra pris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att folk generellt sett har en negativ syn på Baylainer beror nog på att båttidningarna skrev ganska mycket dåligt om dom sena 80-tals modellerna. Detta går att läsa om Baylainer 1950 Capri i en testtidning från Vi Båtägare: Ett praktexempel på baylainers slarvbygge i slutet av 1980-talet. Motorhuven är tillverkad i en sladdrig mjukplast. Den är inte förankrad. Trampar man oförsiktigt mellan aktersätet och motorhuven kan man hamna med foten i motorutrymmet. Sidorytans övre ram skymmer sikten. Styrpulpetens styrka och infästning är ej godtagbar. Vid en kraftig 90 graders sväng delade sig hela frontrutan och den öppningsbara mittrutan släppte från sina gångjärn och singlade överbord Det är klart att ett sådant betyg har satt sina spår /Henkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst julius

tjenna ! Jag var ute vi skärgården precis i början på säsongen. Skulle åka in till hamn köpa glass! Då komm värdens lyx yacht in för en 10 milj. Alla var imponerade och kolla på båten.Då kommer de enna gammel erfaren Fiske Gubbe o sa f*n va båten lutar bakåt o killarna på båten sa men jaha ja de har vi inte tänkt på de ska la va så o då ska han gubbe ja men kolla för säkerhets skull o pöjak gick ner i motor rummet o kolla o där va de nästan som en bad bassäng alltså hade det läckt in vatten från motor o höll på o sjunka o de fick bara vänna om o gasa upp på en ramp så drevet o hela skiten bara flög av.Så nästa dag komm tillverkarna från norge o hämta hem båten... de ja vill säga är att man kan lika gärna köpa en bayliner som håller för ja vet att dem är en mycket bra båt i stället för en norsk kvalitets båt för 10 miljoner som sjunker när du e ute på semester!!!!! mvh julius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Cobradreven som har dåligt rykte kan ni läsa denna initeriade beskrivning av varför de har fått dåligt rykte: [LINK]www.hastings.org/~stuart/cobra/index.html[/LINK] Kortfattat handlar det om att växelanordningen i drevet (gearset) som gick sönder, inte på grund av hur de var konstruerade som OMC själva trodde, utan pga en felkonstruerad växelvajer. 1989 och framåt ska det vara den rätta vajern. Åldre båtar fick byta kostnadsfritt, så det behöver inte vara fel på äldre båtar, om ägaren skött den.. Köpte en -89 2455 i våras. Suverän båt för pengarna om den är i bra skick! /Fredrik

post-8232-1394234442,7807_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thure: Jämförelsen mellan volvo och BMW... Jag jobbar med hyrbilar och vi har både Volvo & BMW, vilka bilar går sönder? jo båda två såklart, men om du visste hur många nya 5-serier vi haft på verkstad, hur många av gamla 3-serien vi haft på verkstad.. att våran 645:a inte startade utan fick puttas från bensinmacken skulle du inte jämför ekan med en Nimbus :-) bara så du vet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada....

 

Jag tror att det är mer skillnad på vad det är för person som köper Bayliners, sea rays, Maxum, Glastron och vad nu alla USA båtar heter än kvaliten, Jag har en så kallad Bayliner med Läppstift Maxum alltså, har hört att det ska vara typ Bayliers Lexus från Tyota, Jag är i allafall jätte nöjd med min båt en Maxum2700 från 2001.

 

Men det är många som tycker att USA båtar är förmycket dallas Dom kanske köper EU Båtar.

 

Min svåger skulle alldrig drömma om att köpa en USA båt han vill ha en Delta eller nått sånt.

Har även haft en Bella620DC som jag köpte ny, den gick det söder saker på helatiden.

 

Klart att du vågar köpa en Baylier fråga istället om du vågar köpa båt hela vintern går man ju och sörjer....

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har arbetat med alla typer av båtar såsom svenska, Norska, finska, amerikanska och även polska, som faktiskt dom flesta nordiska båtar är idag. Och jag vill nog säga att det är som med människor att alla har sina fel och brister. Och även Positiva egenskaper.

Jag kommer ihåg i mitten på 80talet när det small på riktigt för USA importen.

Dessa var då väldigt annorlunda och stack ut lite extra i förhållande till våra båtar.

Jämför till exempel en Orrskär 27 och en Bayliner 2655 från -86.

Det var som att idag jämföra en volvo144 med en volvo s80.

Men visst fanns det saker som var lite si och så med,typ rutor och sådant.

Men å andra sidan så ju mer grejer det finns så ju mer felkällor finns det.

Och dessa båtar innehöll i regel mycket mer bekvämlighetsutrustning än våra båtar.

Jag kommer också i håg en VD för en svensk båtfabrikant som stod upp för svensk press på båtmässan i Göteborg och varnade folk för att köpa dessa båtar som rent av var så dåliga att dom var farliga. Dom saknar i vissa fall bottenstockar.

Jag vet nordiska båtar som har bottenstockar som är limmade mot skrovet, och på ett så dåligt sätt att dessa till större delen ligger lösa i skrovet.

Så detta kan väl nästan liknas med en dåres försvarstal.

Men helt klart så lyckades han den gången tala in i många båtmänniskors hjärtan och satte då en stämpel på då i första hand Bayliner.

Jag tycker att det är på tiden att folk tar av sig ögonlapparna och tittar efter vad det är dom talar om istället.

Och ser vad man faktiskt får för pengarna.

Men vad man bör ha i beaktan är all egenimport av båtar som köpts i stort sett obesett via ebay.com i tron om att göra klippet.

Jag var för två år sedan runt i landet med en vän och besiktigade tillsalubåtar som nära på såg ut som vrak.

Ett par av dom hade stått fulla med regnvatten.

Så vad jag vill säga är att man kan få mycket för pengarna men anlita helst en opartisk besiktningsman innan köpet göres.

 

Ring William Becking det är värt det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...