jj64 0 Postad 16 Juli , 2013 Hej Trubbel med starmotorn. När jag vrider på nycklen klickar det till och sedan händer inte mer. Men om jag hjälper startmotorn med veven och frugan får vrida på nyckeln hoppar det igång. Jag mätter spänningen vid startmotorns poler, där var ca 11 Volt vid tidpunkten då det klickade, kanske det som är problemet. Eller kan det vara dags för renovering. Vad är det troligaste? Finns det någon som har en startmotor liggandes så jag sliper vara utan under tidan man väntar på reservdelar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 17 Juli , 2013 Har exakt samma problem och har bytt kablarna mellan batteri och startmotor utan resultat. I ditt fall är det nog mer sannolikt att det är kablarna om det endast är 11 volt vid startmotorn.De efterforskningar jag gjort tyder på att det annars kan vara många problem. Tändningslåset slits ofta på Yanmar YS då det går ganska hög ström genom låset, tricket då är att låta signalströmmen gå via ett relä i stället och på så vis kringgå eventuella problem med tändningslåset. Denna operation kommer jag att göra på min motor under semesterseglingen. (Ja, man måste ju roa sig lite då också... =) Startmotorn kan ju vara sliten. Plocka hem den och öppna, gör rent, kolla så allt ser OK ut. Startmotorn jordas via motorblocket, kolla så jordningen till motorblocket sitter som det skall och att även kontaktytorna (skruvhålen) i blocket vid startmotorn och även själva startmotorn är ren så att jord inte har för högt motstånd. Samma sak gäller vid 12v-anslutningen. Men som sagt, i ditt fall skulle jag sätta mina pengar på att det är ärgade kablar och kontakter i 12-voltkabeln från batteriet till startmotor, under förutsättning att själva batteriet är OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser