Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
k_anka

Kantlist i plast för 13 mm plywood

Rekommendera Poster

Båtens inredning börjar bli till åren och kantlisterna i plast har passerat bäst före datum...

Jag försöker hitta liknande plastlister för att täcka de obehandlade kanterna på den belagda plywooden. Det handlar om en låg U-profil som täcker kanten på den 13 mm tjocka skivan och går upp ett par milimeter på sidorna. Den måste vara böjlig för att klara rundningar runt stuvfacken.

Jag har googlat utan att hitta något. Det närmaste är Kuntze som har en list med spårfjäder. Jag kommer inte åt att fräsa för fjädern och om jag skär bort den blir den svår att fästa, plus att den inte finns i 13 mm bredd.

Var hittar man lämplig list? Kantlister i trä funkar inte eftersom de måste vara böjliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Båtens inredning börjar bli till åren...

Oj, hoppas att Soumi-Batti inte får syn på denna rad får då får vi en ny megatråd på MG om alla dessa gamla skräpbåtar som bara gräver hål i folks plånböcker wink

Nej, gör som Soumi-Batti, istället för att köpa ny kantlist för 200 spänn, köp en ny båt för 400.000 med nytt fint bord och en stereo som hörs hela vägen till Åland...

post-10024382-1394237567,1622_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns annars färdiga böjar i teak, både konvexa och konkava - men det kanske är för meckigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner till de där listerna, har vatt ett irritationsmoment sedan båten varit ny, har limmat vissa av dom med smältlim, andra har jag slängt och har inget på ändträet.

Har funderat på att stryka förtjockad epoxy på ändträet och sedan måla med någon lämplig färg, men det är ännu bara en tanke, jag har ju bara haft båten i 29 år.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...