jonke_66 3 Postad 27 Juni , 2013 Då har det hänt igen. I hamnen där jag låg så kommer det in två segelbåtar och lägger sig relativt nära mig och förtöjer för natten. Redan efter ett par minuter noterar jag att riggarna på båda båtarna stod och slog i vinden, tänkte dock att dom har nog inte hunnit åtgärda detta än men men.. hela natten som var ganska blåsig så hölls jag vaken av att fallen slog mot masten. Så nu min fråga till Er seglare: VARFÖR? Hur kan dom själva sova i sina båtar? Det måste ju rimligtvis låta ännu mer inne i båten Tycker man som seglare att det är ett charmigt ljud som man gärna delar med sig med sina grannar? Har man bara vant sig och tror att det ska vara på detta sätt? Hur hanterar ni själva båtgrannar som gör på detta sätt? Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Juni , 2013 De flesta seglare spänner upp eller ut fallen runt spridarna. Tycker själv att det i det läget är helt ok att vänligt be skepparen fixa till sin båt så att inte slammer stör dig och andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 27 Juni , 2013 Nej vi seglare störs nog lika mycket som du. Detta är ett oskick, det håller jag med om, även om det inträffar sällan. Tycker gott man kan säga ifrån så att de som slarvar lär sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 27 Juni , 2013 Man har hört historier om 'de vassa knivarnas natt' när seglarnas smällande fall mystiskt försvann in i masterna och det blev tyst.... Det hörs så klart jättemycket inuti båten också, skrovet funkar som en jättelik resonanslåda. Att spänna upp fall etc så de inte kommer åt att slå mot masten är en självklarhet för de flesta seglare, kanske inte för alla? Vindens sus o vissling i riggen är också irriterande men det går tyvärr inte att åtgärda lika lätt. Öronproppar hjälper och det behövs ibland. Att säga till de slarviga grannarna och be dem fixa bort oljudet är det bästa botemedlet! Mvh, Lars-Åke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 515 Postad 27 Juni , 2013 Håller med dig Jonas. Det är ett oskick detta med slamrande fall. Jag förstår inte hur de människorna är funtade som kan ligga och sov i oväsendet, för det är tiofallt värre inuti båten mot vad du, med all rätt, stör dig på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 27 Juni , 2013 Kan det möjligtvis vara så att, liksom med en del ägare till vattenskotrar och motorbåtar, att det finns en ny generation seglare. En generation som inte har någon tidigare koppling till båtliv och således saknar en del av vad vi gamla rävar anser är baskunskaper? Ett fall som slår mot en alu-mast är ju som sagt riktigt jobbigt, framför allt nere i båten. Kan det vara så att de helt enkelt inte kommit på något smart sätt att få tyst på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 515 Postad 27 Juni , 2013 Jag började segla storbåt -80 och redan då fanns det väckarklockor i hamnarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 27 Juni , 2013 Det finns hamnar som är tysta, dvs inget får hänga och slå. Jag har själv vid ett tillfälle blivit så förbannad på en seglare vars linor slog som pistolskott att jag gick ombord och knöt fast dem så det bör ha tagit en bra stund att få dem loss igen. Och nej, han var inte ombord! Det är nonchalant att inte reflektera över detta oljud och är det så att man inte själv störs så är det väldigt konstigt att man ens kan uppskatta sin segelbåt för de fria vidderna och tystnadens skull... Å andra sidan kan livet ombord på en segelbåt kanske bli så infernaliskt dött att tystnaden gör att det kräver en seglare för att uppskatta detta PANG, PANG, PANG, PANG, PANG, PANG... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 27 Juni , 2013 Skaffa motorbåt är kanske ett sätt... Skaffa kunskap ett annat... Uppfostran är kanske försent? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Juni , 2013 Själv hör jag mycet dåligt utan hörapparater. När jag är ute och seglar själv brukar ja ta semester även från hörapparatena. Trotts detta blir jag väldigt störd av om mina fall slår mot masten och det är en rutin all lägga ut fallen på ett sånt sätt att de inte slår mot masten. Ibland kan det hända att det blir förändringar i väderläget och ett fall, som normalt inte för nåt väsen av sig, börjar slå mot masten. Det har hänt ett antal nätter att jag fått ge mig ut på däcket i regn och rusk för att få tyst på eländet. Hur man kan sova i en segelbåt när fallen slår mot masten är för mig obegripligt. Tänkte på det häromdan när jag gick förbi en flaggstång där flagglinan slog mot stången. Ett olidligt ljud även för en hörselskadad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad 27 Juni , 2013 Jag är seglare själv och håller med de flesta här att slående fall är ett oskick. Jag säger åt folk eller om ingen båtägare finns närvarande har det hänt att jag gått ombord och dragit om fallen. Förutom att det låter illa så är det heller inte riktigt bra för aluminiummastens ytskikt med detta nötande av linor/vajer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 27 Juni , 2013 Även då var det väl något av en båt-boom? Om än inte så megastor som under -70-talet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 27 Juni , 2013 Att förneka någon nöjet att segla skulle jag inte göra, okunskapen är dessutom inte riktigt lika farlig i segelbåt som i nån snabbgående måotorbåt Kunskap håller jag med om. Då gäller ju att nån vänlig skäl berättar vad knepet är, inte sitter bakom tangentbordet och spelar tuffing som skryter om att man varit ombord på andras båtar och ställt till det. Uppfostran är fel ord i det här sammanhanget, men jag antar att du pratar om dig själv på den punkten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 27 Juni , 2013 Det är oanvarigt mot sina båtgrannar att lämna fallen på detta vis. en sådan slarvputte skämmer ut segelbåtsägarna o skall upplysas om att DET STÖR!! Var besättningen någorlunda nyktra? MVH facil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 27 Juni , 2013 Sällar mig till kören som håller med att det är ett oskick samt störande. Å jag seglar. Å jag är hyper irriterad själv i min egen båt under däck när ett fall slår. Det värsta är när man kommer upp på däck och hör inget. Sedan går man ner och det smäller. Man går upp och det är tyst. Till slut hittar men det där lilla, en lina som knappt rörde sig som var boven. Friden inträffar men så har man svårt att somna om istället. Vaknar på morognen å är sur. Öronproppar är ingen lösning för mig för jag vill kunna höra ljud, det kan vara något viktigt eller farligt. Så man sover alltid med ett halvt öra å öga. Sedan så vaknar man omedelbart om vågmönstret och/eller vindljudet ändrar sig. Visst är det härligt att segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 27 Juni , 2013 Touché! Tjoff, den träffade mitt i prick! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzztav 9 Postad 20 September , 2013 okunniga id----er jag blir så in-i h- fbnad på detta oskick även på hemmamarinor. Själv seglare. man vill bruka våld!!! Men---okunnighet---tror det ska låta så kanske. gå ombord och beslå!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser