Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Janken

209 spänn för ett tanklock!

Rekommendera Poster

På min nyinköpta segelbåt sitter det en 5 hp Parsun!

Jag är inte fördomsfull....

Kan Kineserna köpa Volvo så kan dom säkert bygga en båtmotor oxå!

Dock kan de inte tillverka en kedja som funkar att hålla fast tanklocket när man öppnar det (Känt fel som tidigare brörts på MG) Så kedjan gick av vid andra tankningen och när vi senare skulle in i en gästhamn för motor så skulle jag kolla att vi hade soppa så det räckte.-

Plopp!

Där ligger nu tanklocket på 30 m djup utanför Bönhamn.

Parsunverkstaden i Sundsvall hade sålt slut på sina tanklock (av ovan nämnda anledning)

De tipsade om Yamaha Center eftersom tanken är densamma.

209 spänn för ett tanklock!!!!!!

Fan! Jag är i fel bransch!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man är helt klart i fel bransch! Ska göra min första 20h service nu och min lokala Yamaha återförsäljare skulle ha 3 400 kr + ett kranlyft på 750 kr. Då efter att jag har fått 20%!!!! Och så klagar folk på att det är dyrt med service på en bil!?!?! De har nog aldrig ägt en Yamaha 4 takt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se det inte som att du betalar för ett tanklock, utan för att någon lagerhåller detta och ett stort antal andra delar som du eventuellt behöver nån gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja 209 kr var ju faktiskt billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste vara ganska lyckligt lottad vad det gäller oförutsedda utgifter på din båt, det är inte ofta man köper någonting så billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

209:- Minus moms : 167,20

50%. Marginal : 83.60:-

Resten , alltså också 83,60:- är allt från tillverkarens kostnad och vinst, transport , osv ...

 

Ändå billigt med tanke på att några ska tjäna på vägen !

 

 

Så är det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det säkert skillnad på tanklock och tanklock, men jag jag in på en hemsida från en större Stockholmsfirma och tittade på priset på ett tanklock till en Yamaha 5Hk. Det kostade nästan 600:-.

Så någonstans känns det ändå som om du kom billigt undan.

 

Och bara för att att Kineserna kunde köpa Volvo så finns det idag inget som talar för att dom kan bygga bilar, så varför dom skulle bygga bra båtmotorer för den sakens skull förstår jag inte. 

Sen tror jag att dom lär sig, hoppas det går fort bara!

 

/B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så lätt att få en bil servad för 4.150:- på en märkesverkstad heller.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst hänger jag med på lagerkostnad, marginal och så men om jg jämför så kan jag köpa ett riktigt potent block på Hjertmans för 200 spänn. De har block i allehanda modeller på hyllan. Blocket ställer oerhört höga krav på precision, materialkvalitet, hållfasthet och är ungefär lika stort.

Här snackar vi om ett gängat plastlock med en metallplatta i och en luftskruv.

Jag tycker att det är ganska blodigt med 200 spänn.

Jag säger inget om båtdelar som ställer extrema krav på material. Vantskruv, shackel, avlastare och annat. Där kan jag betala extra för att få en garanterad kvalitet. Hasselfors vantskruv är dubbelt så dyr som Biltemas men då är Hasselfors smidd och fräst medan jag ser svetsskarvarna på Biltemas vantskruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du köpte alltså ett Yamaha tanklock till din Parsun

Troligen är priset så högt för att man säljer så få tanklock till Yamaha då de är av riktig kvalitet. Samt att man får stå för utvecklingskostnaden till de som sedan kopierar.

Det från Parsun kostade nog bara ett par spänn för tillverkaren och så håller det därefter.

 

Inte guld allt som glimmar.

Var lycklig, då du till skillnad från de som köper piratdelar till sina märkesmotorer och på det sättet nedgradera dem. no

 

Du har ju uppgraderat din motor.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar alltså att om du köper en ny bil och lämnar in den efter 500 mil för service, för att efter ytterligare ca 1000 mil lämna in den igen till en kostnad som troligtvis är högre är vanligt!? Ett totalpris på kanske 9000-10 000 kr!

Jag säger ingenting om den årliga servicen inkl konservering utan jag tyckte bara att det väldigt häftigt betalt för en 20h service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blocken säljs det förmodligen fler av jämfört med tanklocken. Ju färre av en vara som säljs, ju större lagringskostnad. Det är inte bara hyllan som kostar, utan det stora är kapitalet säljaren låser upp, det är ju en slant om man räknar ihop alla hyllvärmarnas inköpapris...

Och för 200 kr är det ett ganska litet - eller inte speciellt potent - block...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Så har jag inte sett på det!

Jag tänker ta tipset... o se det som en ren kvalitetshöjning.

Dock verkar det vara på det viset, att tanklocket till Yamaha 2,5 är exakt detsamma som till Parsun 5, medans Yamaha 5 har ett lite annorlunda tanklock med ett plastband som håller kvar det i stället för den klena kedjan.

Yamahakillen brukar sälja det flashigare locket till de som tappat locket till 2,5 hp-motorn.

Om man vill vara lite raljant så är det ju till Yamahas fördel att de säljer tyillverkningsrätten på sin äldre modell av motor till Kina. sedan tjänar de en hacka på att sälja tanklock med hög kvlaitet till alla Parsunköpare när locken ramlar i vattnet.



Apropå köpa billigt är att lura sig själv som någon skrev.

Tanklocket  överlever jag.

Däremot gjorde jag misstaget att köpa en trycktank på Biltema.

Helvete vad den läcker, svettas bränsle och luktar!

Den är så grisig utvändigt efter tre dagar att jag inte ens vill ta in den i bilen för att köra tillbaks och reklamera den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv betalade jag gladeligen (nja...) drygt 500 kronor för nya zinkanoder (2st) till trimplanen på min båt. Äkta QL fick det bli för det var det enda som passade de befintliga hålen på trimplanen. 

Hur f-n kan dessa vara så dyra? Motsvarande mängd zink i klassiska stålbåtsanoder kostar en dryg hundring styck.

/Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ett blodigt kilopris på zink det!

Själv skulle jag handla refill till Torrbollen för något år sedan.

Kostade 60 kr för tre små påsar.

Kompisen i båthamnen köpte säckvis på lantmännen. Betalade nån hundring för en 20 kg-säck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en 3D-printer så kan du skriva ut tanklocken själv. Och även en del andra delar.

Blir intressant när det börjar bli lite omfattning på 3D-printandet, kommer handlarna över huvud taget att ha tanklock m.m. i lager?

Tillverkarna kanske bara lägger ut en sprängskiss på internet med länkar till ritningarna.

Någon som sett en instruktionsbok till en bil på länge? När jag köpte min första bil fanns det t.o.m. kopplingsschema för hela elsystemet med. 

Nu tankade jag hem verkstadshandboken för en nyare bil, men det visade sig att man efter ha bytt tändstift måste boota om gaspedalen så jag blir lite tveksam till en del utveckling

Blir i alla fall fint med en 3D-printer i båten, då ska jag skriva ut en pilsner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant tråd då den till viss del handlar om varför orginal är dyrt och varför saker kostar en del.

Jobbar själv i ett företag med relativt stor utvecklingssida. Där finns konstruktörer / designers och labbpersonal och för dessa kontor och utrustning. Massa datorer med dyra mjukvaror mm. Perosonalen behöver vidareutbildning och resor för att hänga med i utvecklingen. SÅdant här är förknippat med en relativt stor budget.

Detta åtgår en hel del för nyutveckling. Sysslar man med kopiering av andra så åtgår betydligt färrre personer och labbtesting struntar man då oftast i eftersom det redan är gjort på orginalet.

Att ta fram prototyper för labbprov med livslängdsprov mm är mycket dyrt och hela processen tar tid och kostar massa pengar.

Kopierar man så kan man på kort tid och till låg kostnad uppnå något som kan se liknande ut. Dock saknar man oftast bakgrunden till varför saker ser ut på visst sätt samt vet inte riktigt varför vissa materialval elle geomterier är så viktiga.

Du som konsument lockas kanske av att köpa dessa kopior då priset är (nästan alltid) mycket lägre.

Är det sedan ett orginalmärke ska reservdelar finnas i lång tid och med komplett sortiment även om vissa delar mer eller mindre aldrig efterfrågas.

Jo då blir det dyrt.

Själv tycker jag inte det är så konstigt att orginaldelar är ett stycke dyrare än pirater och oftast håller mycket bättre.

Jag tror det finns många här på MG som har samma uppfattning och knappast är lyckliga över att det de jobbar med att kopieras av andra och sedan blir konkurrentutsatt av billiga kopior.

Vi har haft motsvarande debatt tidigare men när någon påstår att en sak i stort sett är likadan och reservdelar kan man köpa från orginalet och sedan klankar på att ordinal produkten är så dyr då behöver man nog fundera lite mer.

Ta exemplet med zinkanoder som kan tyckas är rätt enkel men är nog en del jobb bakom. Var och hur den ska sitta. Vilken geometri den ska ha. Vilken mängd och sedan framtagning av protyper. Dessa ska gjutas för att bli realistiska i rätt legering och sedan labbprovas med de förutsättningar som krävs. Alltså med en protoypmotor som kostar en hel del och sedan säkert en speciell labbmiljö och utvärdering. SÄkert går det åt några varianter innan slutlig lösning är klar. Vi som konsumenter bryr oss oftast inte såmycket om dessa klumpar som sitter lite här och där men från början en hel del jobba och inget man bara slänger dit.

Att du sedan kan köpa billiga zinkanoder på Biltema eller motsvarande är väll knappast någon sensation men dessa är med stor sannolikhet endast kopior utan behov av utvecklingskostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...