Maxws 0 Postad 29 Maj , 2013 Hej! Här kommer en fråga från en nybliven båtägare. Jag har precis skaffat nya dynor till vår maxi 77a pga de gamla visade sig vara lätt mögliga. För att förhindra att de nya dynorna går samma öde till mötes så vill jag nu se över och optimera ventilationen. Båten är av årsmodell -75 och vad jag kan se nu så finns det en ventil i taket (frånluft?) samt en ventil i nedstigningsluckan till ruffen. Räcker detta? På vilka sätt kan jag förbättra ventilationen? Byta ut takventilen mot en solcellsventilator? Bör jag installera någon mer tilluftsventil? I så fall var? Jag läste nånstans att tilluften bör komma in längs durken i båten för att sedan ta sig ut ur båten så högt som möjligt. Stämmer detta? Kan någon kunnig utveckla principen om en välfungerande ventilation. Dessutom sitter det ett tygskydd på utsidan av träluckan till ruffen och täcker ventilen. Bör detta tas bort? Tacksam för tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 29 Maj , 2013 Är det basinrede i plast i båten, visst är det så? I så fall är risken stor att fukten i dynorna från när ni sover på dem kondenserar mot basinredet, sedan möglar det. Finns lite olika teorier med balkongmatta, specialmatta, platonmatta, liggunderlag... tja, lite olika hur man löser det problemet. I övrigt skulle jag ta bort tygskyddet på luckan, och om jag var abitiös dra ner ett rör från ett av handskfacken i sittbrunnen, ner genom kölfickan och sedan ta tilluften den vägen. Luften kyls då av är tanken, och den kondenserar då i röret och en drändering lär behövas på en lågpunkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ormen 7 Postad 29 Maj , 2013 Hej, För att ventilationen ska funka bra behövs förstås luftbyte dvs att gammal luft sugs ut och ny sugs in. Bäst är om den nya luften passerar en kall vägg först så att överskott av vattenånga kan kondensera där ('kalla väggens princip'). I de fall det inte går får man ta luften direkt utifrån t.ex. via ventil i ruffluckan. För att luften ska sugas ut kan två huvudtyper av ventiler användas. Antingen de som utnyttjar det sug som uppstår när det blåser ute eller de som har en inbyggd fläkt. Till den första kategorin 'blåsventiler' hör Dorade och Elektroluxventilen. Doradeventiler är effektivast men tar mer utrymme än Elektrolux. Jag gissar att den ventil du redan har är en Elektroluxventil-kolla med någon produktkatalog. Om det är så kan du enkelt förbättra ventilationen genom att byta den mot en sol-fläktventil t.ex. Nicro Day/Hight Plus 3. Nicron ventilerar även på natten eftersom den har ett inbyggt uppladdningsbart batteri. Den passar direkt i hålet efter Elektroluxventilen och du behöver bara borra nya hål för fästskruvarna. Det har jag gjort på min Shipman28 och det blev en markant förbättring eftersom jag ligger i en skyddad hamn där det inte blåser så mycket. Hoppas det var till någon hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 29 Maj , 2013 På min Maxi 77 har jag en ventil mitt (en bit föröver) i taket i förpiken, samt en framför masten. Längst in i stickkojen är ett hål upptaget till sittbrunnen, med en enkel gallerventil framför. I den övre ruffluckan har jag även där en enkel ventil med snedställt galler. Jag upplever inte att jag har några problem med fukt. Nu på försäsongen kan det bli en aning i dynorna i förpiken om man sover två personer, men väldigt lite. Har 1.5cm tjocka liggunderlag under dynorna där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elbil 0 Postad 29 April , 2014 Hej, försöker väcka liv i denna gamla tråd. Jag har också en Maxi 77, år 1972, gammal men i bra skick. Jag är intresserad av att få så bra luftkvalitet i båten som möjligt. Jag har en gammal Elektroluxventil i rufftaket precis framför masten. Och en i taket i förpiken. Förra sommaren bytte jag och installerade jag en Nicro day/night i taket i förpiken. Ställt den på att "trycka ut luft" för att få ett undertryck, rätt? Från ena handskfacket går nu en hel slang (upptäckte att den gamla var trasig när jag hade haft den ett tag) ner och in i båten. Dräneringskanal finns ej vad jag vet.. Upplever att det blev bättre luft i förpiken absolut. Men jag undrar om det verkligen kommer in fräsch luft hela vägen bakifrån sittbrunnen eller om den mest tar in luft från den andra takventilen. Någon som har fler bra idéer på hur vi kan förbättra luften i dessa gamla båtar? Borra upp och sätta ett ventilgaller i det andra handsfacket som leder in till stickkojen, är det en bra idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 April , 2014 Ja, allt som ökar luftflödet i båten är bra... När jag hade en Express ( lite i storlek som din ) så hade vi en ventil i taket. Funkade sådär. När familjen blev större så var vi fem personer i den nya båten, en Comfort 30. Där fanns också bara en ventil i taket. Jag borrade in en till. Räckte inte. Då satte jag en ventil i luckan ( enklare att montera tyckte jag ) samt gjorde galler i ruffluckan. Inluft tog jag från bägge handskfacken och via en kanal ner i kölsvinet. Alltså fyra st i ruffens översida. Det blev ok upplevde jag men det är nog lika viktigt att få in luften, inte bara ut med den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elbil 0 Postad 2 Maj , 2014 Tack för svar. Jag ska prova borra upp och sätt ett ventilgaller i handskfacket ner mot stickkojen så ser vi om det blir bättre. Ja, allt som ökar luftflödet i båten är bra... När jag hade en Express ( lite i storlek som din ) så hade vi en ventil i taket. Funkade sådär. När familjen blev större så var vi fem personer i den nya båten, en Comfort 30. Där fanns också bara en ventil i taket. Jag borrade in en till. Räckte inte. Då satte jag en ventil i luckan ( enklare att montera tyckte jag ) samt gjorde galler i ruffluckan. Inluft tog jag från bägge handskfacken och via en kanal ner i kölsvinet. Alltså fyra st i ruffens översida. Det blev ok upplevde jag men det är nog lika viktigt att få in luften, inte bara ut med den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Maj , 2014 Jag hade två Dorade för intag och två Electrolux för utsug. I Electroluxerna satt jag datorfläktar som drevs mha solpanelerna. När jag flyttade fläktarna till intagen blev luften märkart bättre ombord. Jag har även en ozongenerator som går ca 15 min/dygn (=100mg ozon) på vintern för att förhindra mögel. Numer går den även på sommaren när båten inte används, nu luktar det alltid fräscht ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elbil 0 Postad 3 Maj , 2014 Bhemac satte du Dorade på en Maxi77? Isåfall har du bilder att visa? Jag skulle absolut vilja ha möjlighet att mata in in-luften så att säga. Men på en Maxi77 där då isåfall luften ska tas in från sittbrunnen och närmare bestämt handskfacken har jag svårt att se Doradeventiler monteras där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 8 Maj , 2014 På min 77:a går luftintaget från sittbrunnen via en ventil till babords stuvfack med slang ner till durken. Luften kommer alltså ut vid pentrypumpen. Jag har en datorfläkt som suger ut luft från stickkojen in i babords stuvfack. Den går på solpanelens el. På så vis åker luften runt hela båten. Det finns även en elextroluxventil av klassisk modell strax för om masten. Förpiken är således inte särskilt väl ventilerad men är erfarenhetsmässigt alltid torr och fin ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 Maj , 2014 Bhemac satte du Dorade på en Maxi77? Isåfall har du bilder att visa? Jag skulle absolut vilja ha möjlighet att mata in in-luften så att säga. Men på en Maxi77 där då isåfall luften ska tas in från sittbrunnen och närmare bestämt handskfacken har jag svårt att se Doradeventiler monteras där? Nej, jag har en Bianca 27. Doraden trycker ner luften i garderob/toa precis akter om förpiken. Luften går ner i plaströr till durknivå. När man seglar brukar luften vilja gå ut genom nedgången och då är det bra att få in luften långt fram i båten. Jag har även en enkel ventil i ankarstuven och en fläkt som trycker in luften i förpiken. Detta för att få lite svalare under siestan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser