Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Zer0

mercury 70 hk separat olja

Rekommendera Poster

hej. hur kopplar man ur den separata olje tanken ur motorn? 

motor, mercury 70 hk 1991 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hittade 2 kablar som går till olje tanken i motorn skall man koppla ur dom eller funkar inte motorn alls då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kablarna är ju antagligen till givaren som känner av oljenivån. Dra ur kablarna och testa.Troligtvis fungerar det alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack testar dra ur dom, tack för länken med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det verkade vara till larmet skall lägga i den imorn så får försöka strypa eller tömma den då 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är nog en liten varning på plats, pumpen ser ut att va driven av en drivaxel från vevaxeln. Om du låter pumpen snurra utan olja förlorar den sin smörjning och riskerar att skära. Har du då lite otur far det in bitar i vevhuset o så har du ett totalras som ett brev på posten. Lossa pumpen och ta ur drivaxeln, om pumpen verkar stabil utan att drivaxeln sitter där kan du sätta tebax pumpen, annars för du plundra den så den blir stabil eller göra en täckbricka.

Får man fråga varför du vill koppla ur separatsmörjningen...? Med föreskrivet underhåll är separatsmörjningarna mycket tillförlitliga och försedda med larm. De håller dessutom nere oljeförbrukningen. Det räcker med att du glömmer blanda olja i bensinen en gång så är det GoNatt. Tyvärr är det så att amatörer ofta skyller på separatsmörjningen vid ett haveri utan att ta reda på om det verkligen var det som var boven i dramat, vilket det sällan är..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ne jag förstår inte heller varför många ska koppla bort den separata oljesmörjningen, VRO systemet har man hört rätt mycke olycksbådande om dock men Mercury/mariners funkar mycket bra tycker jag.

 

Tror det är lite så här det börjar, en kompis hade en kompis som hade en kompis som fick ett haveri och lokaliserade felet till den separata oljesmörjningen. Snacket går och till slut har alla kompisar kopplat ur i tron om att dom nu är trygga med sin egenblandade bensin.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag kan väll behålla den var bara att jag har en full tank med redan oljeblandad bensin från min gamla motor som inte hade separat olja men då blir det väll att den sotar på denna tanken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo så var det, jag hörde det från en kompis som haft strul med vro vet att den är en separat tank men trodde det var samma strul med dessa i mercury

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla bensinen kan du låginblanda i vanliga tanken, Kör 10-20% oljeblandad bensin och resten ren bensin så är det inga problem. Den lilla extra oljan den då får blir inte mycket mer än om du kopplat ur o kört 2% oljeblandat hela tiden, speciellt inte om du inte nöter fullt för jämnan. Med separatsmörjningen blandas ca 1% in vid tomgång och 2% bara vid fullgas. Kör man utan separatsmörjning måste man ju hela tiden blanda för worst case scenario, dvs fullgas..

Evinrude/Johnsons VRO-systemet är lite mer underhållskrävande än de övriga systemen och när de börjar strula är det många som kopplar ur dom då delarna oxå är rätt dyra. Problemet som uppstår med VRO är dessutom oftast att de får alldeles för mycket olja.

De andra märkena har vevaxeldrivna pumpar av samma typ som används som bränslepumpar på dieselmotorer, mycket tillförlitliga. Håller man koll på eventuella filter och ser till att slangarna är fräscha är det mycket sällan problem med denna typ av separatsmörjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får helt enkelt sälja den andra tanken o köra på den vi fick till med ren bensin men kvittar det vilken 2takts olja man kör med eller är det speciel man måste ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fabrikat spelar ingen roll.T.ex. Biltema duger utmärkt. Men, det skall vara en TCW3-klassad olja inte en TC-klassad som är avsedd till luftkylda maskiner som mppar och motorsågar. Vissa är klassade för både och men jag skulle fördra en som bara är TCW3-klassad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok jo kör alltid statoils olja bör väll vara det, men det är olja kvar i olje tanken kvittar det att man blandar i annan olja, eller måste man köra slut på den först?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma eller motsvarande olja går det fint att blanda.

 

Bara för att den är köpt på Statoil betyder det inte att det bör vara rätt, man måste oxå läsa vad den kan/ska användas till för sorts motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

självklart står 2takts olja till utombordare på, alltid kört med men frågan är vad den oljan som är kvar i olje tanken är för nått,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en annan femma :0)

 

Du får lämna in en skvätt till Labbet för att ta reda på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

får köra slut på så mkt som möjligt sen fylla på :) får tacka för all hjälp o hoppas jag kan lösa resten av problemen annars blir det o köra sakta dom dagarna som är kvar av sommaren :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...