qarlzzon 0 Postad 27 Maj , 2013 Hej ! Har skaffat mig en 4meters aluminium båt av för mig okäntmärke i model sport satte dit en 20hk gammal mercury och då jag aldrig haft båt för undrar jag de här med kort och lång rigg. hur vet man vad som är lång och kort ? finns det någon tumregel på längden ? Hur långt under vatten ytan ska propelern vara, och hur kan man isåfall höja upp motorn ? Ska man skruva fast den högre upp på motorfästet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 27 Maj , 2013 Ska inte skäddan på motorn ligga strax under underkant skrov? Vi och grannen har varsina 20 hk av modell 80-tal. Den ena läng och den andra kort rigg. Skiljer säkert tio - femton cm i längd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qarlzzon 0 Postad 28 Maj , 2013 Vad är skäddan för något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 29 Maj , 2013 Skäddan bör nog sticka ner en bit... Kavitationsplattan däremot brukar man lägga ungefär i linje med bottenlinjen, när man kör heavy duty! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin-Winga29 1 Postad 30 Maj , 2013 Ja, precis. Skäddan bör som sagt sticka ner en bit. Det blir torrare då. Det var just den plattan jag syftade på, kavitationsplatta eller vad hette den? Det är väl den som sitter ovan propellern? Då bör ju skäddan vara triangeln längst ner på riggen under propellern. Någon som är säker kan väl svara.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 31 Maj , 2013 Tumregeln är 38 tum för kort och 51 för lång rigg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 1 Juni , 2013 Stämmer bra det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser