Leakim 0 Postad 26 Maj , 2013 Igår sjösatte vi vår splitternya Buster Xsr med en Yamaha F15 med elstart och eltilt. Fyllt på rätt bränsle i 25 litersdunken. Motorn gick ojämt och verkade inte gå på alla cylindrar. Idag var vi ute en tur - 2 personer, tog ca 15 sekunder att komma upp i plan och ca 17 - 18 knop vid full gas. Verkar som att motorn går rent först när jag når toppvarv. Är van vid lite större Yamaha motorer 100 - 150 hk som går fantastiskt tyst. Denna lilla 15 hk väsnades och skramlar. Är det jag som är nojjig och inte van vid den lilla motorns vibrationer och beteende eller är det något som är fel? Känner inte för att ta upp båten och köra tillbaks till handlaren... Har inte den tiden... Känner mig ganska besviken. Kanske skulle köpt en 20 hästare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
springer 1 Postad 27 Maj , 2013 Jag vet inte vad det är för fel på motorn. Men jag tycker i regel att dommindre motorerna låter mer och vibrerar mer men det beror troligtvis påa att dom är 2 eller 3 cylindriga istället för 4 cylidriga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 28 Maj , 2013 Bara som referens. Jag har en XS (rorkult) med en Suzuki 15 och den gör 21 knop med två pers. Den går upp i planing omedelbums Drar knappt någon soppa och har ett trevligare skrov i sjö än vår buster är med Yamaha 55, som är snabb och stampig. Jag tror nått är knas med din motor, då yamman och suzuin antagligen är likvärdiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Leakim 0 Postad 28 Maj , 2013 Tack för svar! Som bekräftar mina misstankar om att något inte står rätt till. Jag kollade så att bensinslangen inte var klämd, pumpade upp tryck, varmkörde. Kan det vara fel på bensin? Men då hade den väl inte gått alls? Eller? Oljudet? Skramlar en 15 hästare? Kanske finns någon som har en video med ljud från en Yamaha F15 CEL? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser