Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
moggep

Hur luftar jag min motor?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Lombardini 1003M i min båt.

Har bytt både bränslefiltret på motorn och det till vattenavskiljaren. Fyllde i diesel i filtret på motorn. Men hur jag än pumpar får jag inte fram någon diesel i glaskoppen i vattenavskiljaren. Enligt killen på Rodahl som jag pratade med så var det bara att fälla ner dödarspaken och pumpa med pumpen som sitter på motorn. Men hur jag än pumpar så kommer det ingen diesel.

Motorn startar och går en liten stund innan den börjar hacka för att sedan lägga av.

Hur gör jag för att få fram diesel? Förra året när jag bara bytte filtret på motorn så var det inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att pumpa luft, vilket är det du gör då glaskoppen inte är full... Fyll koppen med diesel, försök sedan igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öppna lämplig luftskruv efter vattenavskiljaren, lossa avluftningsslangen på tanken och blås tills glaskoppen är fylld och dieseln kommer ut utan luftbubblor vid luftskruven. Lufta som vanligt. Starta och åk. 

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Packningarna på vattenavskiljaren brukar hamna så att det inte blir tätt ibland.

Du kanske får baksa motorn ett varv om handpumpen inte tar, matarpumpen kan stå på högsta läget på kamen för lite slag för hand då.

Jag brukar fylla bränsle i finfiltret och lufta pumpen och starta, det brukar fylla vattenavskiljaren ganska snabbt.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Montera en gummiblåsa, en sån där pump som sitter på slangar till utombordare, mellan tanken och filtret. Funkar mycket bättre än pumpen på motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. :)

Ska testa att blåsa i tanken när jag kommer till båten idag. 

Tyckte jag var väldigt noga när jag pusslade ihop vattenavskiljaren, så att alla packningar hamnade rätt, men jag ska dubbelkolla det igen.

Att fylla den med diesel innan montage tror jag blir svårt, det är ganska trångt när man ska montera den, så det blir nog inte så mycket kvar i koppen när jag sullat klart. Att fylla den från toppen verkar inte heller gå, då hålet i luftskruven är pyttelitet.

Jag blir lite orolig att den inte fylls på när motorn startar, borde inte den pumpen orka dra igång flödet? Men som sagt, jag ska dubbelkolla packningarna så att den inte drar luft nånstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag glad igen. :)

Var ner i båten idag och blåste i avluftningsslangen till tanken samtidigt som jag hade luftskruven öppen på vattenavskiljaren. Blåste tills det var fullt. Testade sen att pumpa på motorn, och efter ett par pumptag blev det en helt annan känsla i pumpen. Det kändes att den tog.

Luftade inget mer på motorn, utan den ska vara självluftande. Jag testade att starta den och det var inga problem alls.

Tack igen för alla tipsen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mer eller mindre alltid åkt diesel till både land och sjöss samt meckat en del och än idag aldrig behövt lufta efter filterbyte. Samma sak med kompisar. Bara att fylla dieselfiltren och starta

Givetvis olika för olika motorer men min uppfattning är att ovan funkar på de flesta dieslar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...