Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Bobba

Solceller och underhållsladdning

Rekommendera Poster

Hej!

Har nyligen bytt mitt förbrukningsbatteri till ett 100Ah AGM-batteri. Enligt instruktionerna för batteriet skall det laddas med 14,4V till fulladdat och sedan underhållsladdas med en spänning på 13,7V. Problemet (?) är att min solcellsregulator lägger underhållsladdning på 14.0V. Har kikat på andra regulatorer som t.ex. den populära MaxPower MPPT som t.om. verkar ligga snäpped högre ändå (14,2V enligt manualen).

Frågan är, hur påverkas mitt nya fina AGM-batteri av underhållsladdning på 14,0V isf de rekommenderade 13,7V? Är detta ett ickeproblem eller ska man investera i en annan regulator som t.ex. Mastervolt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

AGM batterier bör laddas med något högre spänning än vanligt så 0,3 volt över normal floatnivå är helt OK :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stod i samma situation för några år sen, hade då en regulator som gav 14,1 volt. Fick besked från Nordic Battery att 14,1 volt var ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Jag gissade att det inte skulle vara några problem, laddströmen är ju i princip obefintlig (~0,1A) också... Ska bli intressant att se hur detta 100Ah AGM batteri presterar i jämförelse med mina gamla slitna 2x75Ah.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på din regulator ifall du ska ställa om den för laddning av AGM batterier. Har själv en Maxpower och på den ska ett skjutreglage ställas om för laddning av AGM.

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en enklare regulator som inte har några inställningsmöjligheter. Dessutom tror jag inte att den inställningen ändrar underhållsladdningen utan den ser till att regulatorn inte kör boostladdning (vilket är en begränsad tid med hög spänning >14,4V för att röra om elektrolyten i öppna batterier om jag förstått det hela rätt).

Tack ändå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Hade helt missat den tråden trots att jag sökt en del. Då vet man inte riktigt vad man ska tro längre. Kanske skulle investera i en smartare regulator trots allt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan dåligt om AGM men det är ju dyra batterier så jag skulle nog vara lite försiktig med valet av regulator. Kolla lite med de som säljer solutrustningar tex solarlab.se, 24volt.eu mfl. De brukar ha betydligt mer kunskap än marinhandeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...