Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
swejocke

Trasigt gasreglage?

Rekommendera Poster

Hej,

Efter vinter kommer sommar och det var dags att göra i ordning båten. Efter lite putsande skulle jag kolla att båten startade och jag ville säkerställa att ingen växel var i. Jag lyckades lägga i backen och sedan neutral men när jag skulle lägga i växeln framåt så är det stört omöjligt.

Gasreglaget är helt stumt och rör sig inte en millimeter från neutral. Som sagt noga problem att lägga i backen.

Det är en gammal motor, Johnson 50hk från 1975. Trots detta gick den kanonbra hela förra sommaren så detta var lite snopet.

Någon som har en idé om vad de kan vara?? Sitter det fram i gasreglaget (som verkar vara från samma år) eller är det bak i motorn? Eller kanske mitt emellan? :)

Bästa hälsningar

//Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat länkaget under motorkåpan så inget hängt sej där? Om du får i back och neutral känns det ju som att växelwiren inte är av iaf.

En titt i gasreglaget är ju heller inte svårt att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska försöka kika på länkaget (vad de nu är) men gissar att det är där man kan skruva för att spänna/lätta på vajern? Tack för input - kom gärna med fler förslag och tips som ni sitter på :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du provat att dra runt motorn en aning så att  axeln ner till växelhuset  får nytt läge mot dreven i växelhuset! Står kugg mot kugg blir det tvärstopp! Prova annars att koppla loss växelvajern på motorn! Sitter växelreglaget fortfarande fast är det i reglaget felet sitter!

Antagligen bara att plocka isär, smörja o funktion kolla igen! annars har jag ett  gammalt fungerande OMC reglage liggande!

Lycka till

Watermill  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Watermill. I morgon eller torsdag ska jag kika lite :) Återkommer när jag gjort det! Tack!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...