Virrson 0 Postad 13 Maj , 2013 Hej alla glada människor! Helt ny här på forumet och ber er ha överseende med mig, dock skulle jag behöva lite hjälp. Jag åkte iväg idag och köpte mig en yamaha malta på 3 hkr. Skulle ut och fiska, blandade i ny soppa, drog igång den och började köra, noterade då att den endast tryckte ut luft och ingen stråle med vatten, impellern är helt nybytt. Har ni någon fundering om vad det kan vara? Det kommer alltså luft där strålen med vatten ska vara. Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 14 Maj , 2013 Är du säker på att det är luft? Troligare är att det är avgaser (som ska blandas med kylvattnet på väg ut) och i så fall är det antagligen stopp i kylkanalerna någonstans, eller så är impellern felmonterad. Det kan t ex vara så att man glömt den lilla kilen som sticks in i propelleraxeln och som driver runt impellern. Observera att det nog inte ska vara en stråle med vatten i skvallerhålet på en så liten motor. På min gamla Suzuki 2 hk var det mer som en bubblande vatten/avgasdimma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virrson 0 Postad 14 Maj , 2013 Det stämmer nog att det är avgaser, är inte helt hundra på båtmotorer, men den som frågar lär sig Impellern sitter rätt med kilen på plats i impellerns skåra. Har frågat runt lite nu idag, ska göra ett försök att försöka spola rent systemet i eftermiddag. Någon talade om termostat? vart sitter den? Kan det vara den som jävlas? Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 14 Maj , 2013 En termostat sitter där den kan påverkas av värmen, dvs uppe på motorblocket. Men jag tvivlar på att du har någon på en så liten motor. Är du säker på att den inte kyler? Hålet på riggen är bara ett skvallerhål, huvuddelen kommer ut under vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virrson 0 Postad 14 Maj , 2013 Jag var säker på att den inte kylde då den blev så galet varm. Vill dock tacka och meddela att jag löste problemet och skriver det nedan för andra som kanske har liknande problem. Det var alltså ägaren innan som precis bytt impeller hade inte fettat in impellern och impellerhuset. Åkte och köpte fett, fettade in, skruvade ihop och nu har jag varit ute och kört i cirka en timme, motorn går som en klocka! Tack för svaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 14 Maj , 2013 Ursäkta en okunnig men endå nyfiken fråga, men påverkar bristande infettning kylningen? Fettet sköljs väl bort tämligen omgående när motorn körs. Jag trodde man fettande in för att impellern skulle få smörjning innan den börjat suga vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virrson 0 Postad 17 Maj , 2013 Enligt Yamahacenter så måste man fetta in impellern då den går varm och bränner sönder impellerhuset annars, fettet man kör är ju vattenavisande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 17 Maj , 2013 Borde väl inte ge mig på en motor som jag inte ens vet hur den ser ut Men kan du på något sätt simulera impellern? Alltså vad händer om du kopplar en vattenslang direkt efter impellern? Ser du något ur skvallerstrålen då och hur ser det ut den normala vägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 17 Maj , 2013 Hej! Jag har en Yamaha malta 3,5 Hk och den sprutar ut kylvatten ovan vattenlinjen ur hål i riggen. Det bubblar inte bara utan en rejäl stråle är det eller snarare två strålar för vad jag minns så är det två hål för kylvattnet. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser