Neiklot 2 Postad 13 Maj , 2013 Hallå! Jag har precis blivit med min första båt, en Triss magnum 600. (Som visst ska passa bra för en riktig nybörjarseglare!) Mastfästet måste bytas ut och där finns en spricka i mastfoten. Storseglet har några mindre hål och sidovanten har gått av på mitten. I övrigt är båten i mycket fint skick! Nu undrar hur man bäst åtgärdar dessa fel och vad det ungefär kostar? Sen undrar jag hur många knop man gör, ungefär, med en 5hk motor på en sådan båt? Tack! /Markus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 13 Maj , 2013 - Se om du kan få mastfästet lagat istället, borde kosta någon tusenlapp och är förmodligen billigare än en ny del. - Beroende på var hålet i storseglet sitter är det lite olika lagningsmetoder som gäller. Antingen är det en söm som gått, då måste det sys. Det gör du antingen själv eller lämnar bort (för någon tusenlapp, igen...) - men är hålet pga skav från t ex en spridare finns kalasbra tejp som du kan laga med. Klipp en rätt stor rund lapp och sätt på varje sida. Eller så kör du Hjertmans 50-3270 - Ny vant beställer du hos en riggverkstad, kostar runt tusenlappen det med. Tror även vissa båttillbehörsbutiker (t ex Hjertmans, kanske fler?) fixar, då med lite leveranstid. - Du kommer att göra c:a fem knop med motor, där ligger skrovets maximala fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Maj , 2013 Hål i seglet - segelmakare Varför måste mastfästen bytas ut? Hur kan ett vant gå av på mitten ? Har båten varit inblandad i nån form av olycka!? Vantet kanske den lokale segelmakaren har möjlighet att fixa eller vet vem som fixar sånt närmast. Annas gör ju tex Hjertmans http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1289&artname=Wirepressning%20-%20Info&sok=pressning eller Benns sådant http://www.benns.se/mast--rigg/vantstag-c-799-1.aspx När det gäller farten på en deplacementsbåt räknar man roten ur längden på vattenlinjen gånger en konstant på ungerfär 2,5 vilket ungefär blir 5,7 knop för din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neiklot 2 Postad 13 Maj , 2013 Tackar för svar! Masten 'blåste i vattnet' i höstas, därav dessa skador. Jag utgår ifrån att sidovanten också gick då. Skadorna på seglet är förslitningsskador, så det är mest några mindre hål. Sen undrar jag en annan sak, jag funderar på om jag ska ta sjövägen hem med båten istället för att ta den efter bilen/lastbil. Det är ca 23nm och jag kan bara köra den med motorn eftersom jag gärna vill renovera den i hemmahamnen. (ca 10mil landvägen) Är det bara dumt och dyrt med soppa? Som sagt, sitter en 4-takts motor/5hk.. Det blir ju mysigt om inget annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 13 Maj , 2013 23 M tar sträckan/hastigheten i tid. 23/5=c:a fem timmar. Skulle gissa att en tvåtaktare drar kanske 0,3 l/M? 23x0,3=7 liter soppa? Säg tio liter..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neiklot 2 Postad 13 Maj , 2013 Ja men då var ju det svaret ganska enkelt. Hehe.. Återkommer med lite bilder och så på mastfäste och mastfoten. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Maj , 2013 Vet det hur det kom sig att masten blåste i vattnet. Det gör den inte av sig själv. Det måste ju va nått som går sönder, och att ett vant går rätt av utan anledning är omöjligt. Kan det finnas detaljer eller infästningar som gått sönder? Du borde nog se över hela riggen. Klarar snurran av att gå fem timmar i sträck - fast räkna du med lite längre tid. Teckna medlemskap i SSRS innan du ger dig ut på sjön. http://www.sjoraddning.se/medlem/medlemsformaner/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neiklot 2 Postad 20 Maj , 2013 Hallå! Har inte hunnit med bilder ännu, men! Masten gick i vattnet pga att pappan i hushållet försökte resa masten själv, därav skadorna på relingen och sidovanten. Nu i dagarna ska jag köra hem båten, motorngick åtminstone igång utan problem så vi hoppas på det bästa. Avtal med ssrs är tecknat! Jag bor i Karlshamn och tänker mig att marinan borde kunna hjälpa mog med lagning av mastfäste/fot och svetsa det brott som finns i relingen. Kanske även med vanten? (eller säger man vantet (marinan- marinkompaniet.se) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neiklot 2 Postad 10 Juni , 2013 En uppdatering! Jag har nu varit ute ett par gånger med båten och även övernattat - underbart! Masten har jag fått lagad, kostade ett par hundralappar, sidovantet (ett!) är också fixat, kostade några fler hundralappar men det var det ju värt, svårt att hålla masten uppe annars! Nu har jag lite frågor och hoppas att ni står ut med det, orkar inte söka igenom alla tusen inlägg här inne. Jag har bara ett dragg på 5kg, det funkar ju bra när jag ska ligga mot land men vad skulle jag behöva för att ex. ligga säkert på svaj? Har även läst om att ankra från fören - hur gör jag det? Jag har ju inget ankarspel i fören så jag tycker det är marigt, eller? Bilden - en tidig morgon, Ekö i Karlshamns skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neiklot 2 Postad 10 Juni , 2013 Ni ser den där rullen som är till höger på akterrelingen - vad har man den till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Juni , 2013 Rullen är en ankarrulle. Den lägger man ankarlinan i när man drar upp ankaret för hand. När det gäller ankar, så brukar jag alltid ta draggar i försvar. De har sämre rykte bland politiskt korrekta båtägare än draggarna förtjänar. Att ligga landförtöjd med akterdragg har jag gjort i 30 år, utan större problem. För svajliggning skulle jag valt ett 6 kg Deltaankare.http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1177&artname= Ett 10 kg Delta är inte heller varit fel - det är ett sånt jag har till min båt på 4,5 ton, men det blir ju både större och tyngre att hantera. Alla ankardon skall va försedda med 4-5 meter kätting. Som ankarlina föredrar jag en Multiplaitlina http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1281&artname=Ankarlina,%20f%E4rdig%20-%20Multiplait&sok=multi Den kinkar inte som vanligt treslaget Jag brukar köpa sådant på julreor och i samband med mässor. Såna saker brukar säljas till nedsatt pris då. Nu är du ju i desperat behov av ytterligare en ankarutrustning. Två kompletta ankarutrustningar är väl det absoluta minimumet att ha ombord om man skall ut och segla. Jag har mitt 10 kg Deltaankare på en hållare i aktern. När jag svajankrar gör jag det i från aktern. Nu har min båt kosterskrov, så är det inte allt för dåligt väder så ligger jag med aktern mot vinden. Blåser det lite mer eller går lite sjö, tar jag ankarlinanoch dra den till fören. Har tidigare haft en ankarulle i fören, som är bortmonterad pga en liten ombyggnad för att underlätta att kliva ombord. Man kan ju lösa det hela med en hanfot, som man fäster ankarlinan i. http://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/commercial/fartyg/bogsering_31053_0.pdf När jag tar upp ankaret gör jag det från aktern. Tack för de fin bilderna och rapporten. Du talar om kostnader på några hundralappar. Vänta du. Efter att ha haft segelbåtar i 50 år har jag en viss erfrenhet av kostnader - man reagerar nästan inte längre. När jag började segla så fanns det ett talesätt som sa; En båt är ett hål i havet, invändigt fodrat med trä, som man öser ner pengar i Det har difinitivt inte blivit bättre med åren - fast träbåtar har blivit sällsynta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neiklot 2 Postad 12 Juni , 2013 Tack för svar! Ja, jag misstänkte att den var till ankaret, men det känns avigt att lägga ankar från den sidan - utombordaren sitter lite i vägen! Men jag får väl prova. Ska kika på ett deltaankare och införskaffar nog ett sådant. Hur lång ankarlina behöver man ha? 50 meter borde väl räcka gott och väl? Skickar med en bild till, ursäkta minen men det gungade rätt bra! Hehe! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neiklot 2 Postad 12 Juni , 2013 Här var det lite lugnare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neiklot 2 Postad 12 Juni , 2013 Inget torskrens att bjuda på men däremot en kasse full med korvbröd och wienerbröd, och det var minst lika uppskattat det! Min mor (fotograf) var med ut i båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 12 Juni , 2013 Först en fråga, hur löste du sprickan i mastfoten? Trevlig båt du har köpt, har själv ägt en. Ang ankare så kan du köpa en kopia på Bruce/plogankare, kostar 2-400kr finns även på Biltema. men jag tyckte det kändes skumt i viktfördelningen när jag kände på det. Så jag köpte ett på Watski för 400 kr och det funkar utmärkt, fast glöm inte minst 4 meter kätting till. Till min Magnum hade jag 7,5 kilo plogankare + 5m kätting och 40 meter ankarlina. Hade aldrig några problem mer än att få upp det i bland när det var dybotten ;-) Ha en härlig sommar i båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neiklot 2 Postad 13 Juni , 2013 Jag fick det svetsat av en kille som jobbar mycket med båtar (och själv seglar). Det blev inte jättejättesnyggt kanske, men det borde hålla åtminstone denna säsong och några till.. Om jag har förstått det rätt så kan man byta ut mastfoten!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 13 Juni , 2013 Fördelen med att lägga ankaret från fören när man svaj-ankrar, är att man får lä (någorlunda iallafall) i sittbrunnen. Eftersom mbåten lägger sig med fören mot vinden. Hur lång ankarlina du behöver är beroende på hur djupt det är där du ankrar. Vi lägger alltid ut 5 ggr djupet, om det finns plats, är det en trång vik får man moderera längden. Eller lägga i ankaret från för eller akter och ta linor i land från aktern eller fören. Båten behöver inte ligga nära land, utan du fäster båten mot land så att du inta svingar runt. Man kan åstadkomma samma resultat med två ankare, ett i fören o ett i aktern, men det brukar vara joxigare. Om du bara har lina så är det bra att ha en tyngd som du hänger på linan för att få bättre svikt på linan så att ankaret inte rycks upp vid sjögång/svall/dyning. Att ankra är en konst och det finns lika många sätt att ankra på som det finns seglare. Men lyssna på tips och läs om ankring och testa själv för att hitta din egen metod som du trivs med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Juni , 2013 Jag skille nog föredra ett Deltaankare framför en Ful Bruce (kopia) Deras greppförmåga är långt ifrån en orginal Bruce i många fall. Rullen går att skruva isär och flytta till där du vill ha den - om den är hel förstås. Det finns nya att köpa på nästan varje butik som säljer båttillbehör http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1169&artname=Ankard%E4vert,%20ankarrulle&sok=ankarrulle Mågar är vackra fåglar. Av någon outgrundlig anledning har jag en stor mängd bilder på måsfåglar. Seglarkompisen berättade härom dan om hur de plockde måsägg när han var ung. Är i 70-års åldern och smögare. Var lika bra som hönsägg enligt uppgift. Den erfarenheten fick jag som gravare aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 13 Juni , 2013 Ok, tack för ditt svar. Har själv en spricka i mastfoten som jag måste fixa till hösten. Jo visst går det att ta bort mastfoten, OM det inte har ärgat fast under alla år, på min gick det inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 13 Juni , 2013 toaen, nu håller jag inte riktigt med dig. Visst är vinklingen på bladet något annorlunda på ett orginal, men det är knappt märkbart. Å varför köpa ett ankare för 1000 kr och uppåt när man kan köpa en kopia för 2-400kr som har samma funktion och fungerar på ett likvärt sätt. Själv har jag haft båda och har aldrig haft problem med att kopian inte greppar, snarare tvärt om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 13 Juni , 2013 I båten jag just köpt låg ett Danforthankare. Jag har aldrig kommit i kontakt med dem tidigare och har hållit Bruce för favorit. Men jag må säga att det var ett ruggigt grepp i Danforthankaret. I alla fall i dybotten. Kanske jag får en ny favorit där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 13 Juni , 2013 En ankartest, visserligen från 2003 men den håller nog än. http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/ankring/ankpr1.htm en ankartråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=110099 En annan ankartest http://www.rocna.com/rocna-world/rock-solid-test-results/ Ett gjort av Yachting Monthly, på engelska http://www.newmorning.info/page65/files/Yachting%20anchor%20test.pdf och det finns mer info att hitta om man googlar...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neiklot 2 Postad 14 Juni , 2013 Sen har jag en sån dära dum-fråga Men det går väl bra då jag, än sålänge, är någolunda okänd här inne! Fendrarna: Hänger man dessa i mantåget? (Som ju staket runt båten heter, eller?) Och vad för knop ska man göra? Jag tänker att en som man kan justera ganska lätt borde vara bra? Borde man inte dessutom kunna knyta fast det hela i en liten karbinhake? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Juni , 2013 Jag brukar i regel sätta fastt dem i roten på mantågstöttan - alltså runt stöttn och nere vid däcket. lindar linan ett antal varv tex tre och avslutar med ett dubbelt halvslag runt egen part. Kompisen brukar fästa i övertsta linan till mantåget och med ett par varv runt mantågslinan och avsluta med en nyckstek. Jag tycker det frestar på för mycket på mantågslinan, men blir ju den metoden man får tillgripa om man behöver ha fler fendrar på andra ställen ämn där mantågstöttorna sitter. Men på min båt passar det baratt sätta fast i mantågstöttorna - normalt. Ligger ju, i hemmahamnen, längst med en ensam Y-bom på hamnens mest utsatta plats, och lägger mig även helts längs en brygga eller kaj om det finns möjlighet på platser jag besöker. Då blir det mer påkänn på fänderinfästningen än om fendrana bara hänger upp och ner för syns skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neiklot 2 Postad 16 Juni , 2013 Ja, jag tycker också att det frestar på rätt bra i mantåget. Sen har jag en batterifråga. Kan jag använda ett vanligt bilbatteri? Eller måste jag använda ett marin/fritidsbatteri? Sen har jag en sån där autopilot, autohelm. Hur fungerar den? Är det bara att sätta den på plats, i med kabeln och sen använda sig av +/- och ställa in kursen? Det känns onekligen rätt skönt att kunna släppa rorkulten ibland, det suger rätt bra i armen efter en dag.. (Edit: redigerat stavfel) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Juni , 2013 Neiklot skrev: Sen har jag en sån där autopilot, autohelm. Hur fungerar den? Är det bara att sätta den på plats, i med kabeln och sen anävnda sig av +/- och ställa in kursen? Nja, man styr vanligtvis in på den önskade kursen och trycker på auto om det är den modell jag tänker mig. Men först bör manickens armlängd (offset) ställas in grovt med +/- knapparna så att roderläget är hyfsat rätt för den valda kursen. Segelbåtar är ju lovgiriga så rorkulten i mittläge ger vanligen gir lovart, offset-roderläget är där ingen gir sker på den aktuella kursen. Låter kanske krångligare än det är i verkligheten, men så här brukar jag göra för att få smidig inkoppling: 1. Styr ungefärligt på önskad kurs manuellt. 2. Justera armlängden med +/- knapparna. 3. Styr in på exakt kurs och kroka fast armen i rorkulten samt tryck på auto. 4. Är du inte ändå inte nöjd med kursen så efterjustera med +/- knapparna, dessa har alltså i autoläget annan funktion än i det manuella. Exempelvis tre raska tryckningar på plus 1 betyder gör högergir och lås in på den nya kursen som alltså är tre grader högre än den gamla på kompassen. (Om du råkat ligga på kompasskurs 359 grader så räknas 002 som högre, plusknapparna till höger betyder alltså alltid högersvängande kurs-justering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Neiklot 2 Postad 16 Juni , 2013 Kanon! Tack för svar. - - - Ok, nästa fråga: Eftersom jag aldrig seglat förut (jag var med ut i segelbåt typ 1 gång när jag var liten...) så undrar jag: Behöver/ska jag gå en kurs? KAN jag segla innan, prova på lite själv och så? Eller ska jag se om jag kan få följa med någon annan ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 16 Juni , 2013 Hej! Kul att du skaffat segelbåt! Du kan lära dig själv, med viss försiktighet. Det finns bra böcker att köpa eller låna på biblioteket. Massor på nätet att läsa och förkovra sig i. Har lagt upp en video på youtube. Kanske överkurs som första steg. plus några fler tips! http://www.landkrabban.se/ http://www.youtube.com/user/seasensical (amerikanskt, men en del matnyttigt ändå http://www.adlibris.com/se/promotion2.aspx?page=segling (endast litet urval på vad som finns) Inte minst denna!! http://www.gransegel.se/granbok.pdf (helt fantastik, och gratis! LYCKA TILL!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser