Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
piotts

Byte kamrem AQ171

Rekommendera Poster

Hej,

någon som har tips på vem jag kan vända mig till för ett kamremsbyte på en aq171 till ett vettigt pris i Stockholms skärgård?

Mvh,

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta själv är helt uteslutet??, det är lite pilligt men så svårt är det inte, gjorde det själv på min och den har gått två säsonger sedan dess och än har den inte rasat (peppar,peppar....)

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte uteslutet men när det kommer till kamremmen vill jag inte tänka 'peppar peppar' :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man gjort rätt så går motorn som den ska direkt vid första uppstart efter bytet. Hamnar remmen ett kugg fel så låter det illa som fan, eller så startar motorn inte alls. 

Det är inte särskilt svårt, men man ska helst ha med sig någon som gjort det förut om man är osäker. Igentligen så handlar det om att alla hjulen ska stå exakt lika efter bytet som innan. (Förutom vattenpumpen som inte har något med kolvar och ventilspel att göra. 

På motorn finns ofta märkningar på hjulen hur de ska stå vid ett byte, samt div hål att sätta in en borr eller liknande så hjulet inte kan röra sig under bytet. 

Helt säkert finns en verkstadshandbok till en AQ171 om du vill göra det själv.Bor inte i trakten så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så :)

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byter du själv så tänk på att bakom spännrullen sitter en liten distansbricka, tappa absolut inte bort den vid återmonteringen. Missar du denna lilla bricka så går remmen snett och går av, då blir det bye bye ventiler, vilket ger stora kostnader till följd.crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...