Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
toaen

Hur använder ni era båtar?

Rekommendera Poster

I en annan tråd skrev en skribent; 70 timmar mer är  nästan två säsongers normalåkande. Det gällde ju driftstimmar på motorn http://www.maringuiden.se/foru...

För mig är 35 timmar färd på sjön per år oerhört lite, och komnterade påståendet. Den som skrev dett blev naturligtvis inte svaret skylldig; Toaen kanske inte har märkt att motorbåtar går fortare än segelbåtar cool 

Vi är ju väldigt olika som människor och har ju också väldigt olika båtar och färdas ju i olika farvatten och använder naturligtvis båtarna på många olika sätt.

Själv har jag två båtar i drift.

En bohusjulle på 15 fot (4,55 m) med sprisegel och en 4 hk aktersnurra, Den används mest av barnen för badturer i närområdet. Själv använder jag den i alla fall 2 gånger per år. När den sjösätts och när den skall tas upp. Nån enstaka gång tvingas man väl följa med ut på holmarna för att bada och nån enstaka tur för att dörja makrill har det väl blivit genom åren.

Har en 27 fots motorseglare som seglar skapligt för att va motorseglare. Den jag i regel tar om vi är flera som skall ut till holmarna för att bada eller för att dörja makrill. Enstaka turer i närområdet tex genom Sotekanalen om vi får gäster som vill ut en sväng kan det kanske bli.  Nån  helg med frun blir det nog varje år. Annars går jag aldrig ut en kväll bara för att komma ut på sjön.

Seglar i regel själv. Familjen/frun har väldigt lite intresse för båtlivet. Sen början av 1990-talet har jag i princip seglat tre veckor varje sommar själv. Vill helst inte segla till samma ställe och helst gå olika vägar. En seglingsdag brukar bli mellan 5 och 15 timmar och jag tillryggalägger då 20  till 50 distansminuter. Seglar jag till norska Sörlandet kan det ju bli ett styvt dyngs segling både bort och hem.

Sen kan det ju bli några enstaka transporter för jobbets räkning.

Hur ser erat båtliv ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen det går inte att jämföra motorbåtstimmar med segelbåtsdito.

På 1 timme hinner du 25 distans med en planande motorbåt men 6 med en segelbåt om du ens går för motor. Snittfarten på en litet mindre segelbåt för segel är kanske 4 knop.

Som du ser är 30 motortimmar med en motorbåt att jämföras med kanske 200 i en snigelbåt, nej jag menar segelbåt.

Det är 2 helt olika sätt att färdas på vattnet på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om man har en mindre snabbgående motorbåt för dag/bad/fisketurer så är nog 35 motortimmar rätt normalt användande. Marschar båten 25 knop så kommer man ju en bit redan på en halvtimma. Beroende på var man har sin hemmahamn så kan det räcka till att vara långt ute i skärgården på en badklippa. Tror det var i den andemeningen du fick svaret.

Men om man är ute veckor i sträck på semester, så räcker väl inte 35 h särksilt långt.

Själv gör jag ca 140 motortimmar per säsong. Blir många helger, 3 veckors båtsemester, samt flera kortare kvälls- och dagturer. Jag upplever det själv som jag använder båten väldigt mycket, men det blir inte så värst långa dagsetapper räknat i timmar. T.ex. så går sträckan Stockholm - Mem som väl är runt 100 distans på ca fyra motortimmar. Om man är på semestertur kanske man inte förflyttar sig varje dag, och om en normal förflyttning (likt din egen) ligger på mellan 20 - 50 distans så är det ju bara 1-2 h.

Om inte annat så gör bränslekostnaderna att det blir lite sjävlreglerande... och tur är väl det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag reagerade på samma sätt som Toaen på den tråden. Min (kanske felaktiga) slutsats var att segelbåtsägare tillbringar dagarna ute på havet medan motorbåtsåkarna oftast ligger vid land.

Seglar man bara 7-8 timmar per dag så tar det bara 4-5 dagar att nå medelmotorbåtsåkarens totaltid på sjön. Om siffrorna i andra tråden stämmer, förstås.

Edit: Ett dåligt år anser vi det vara om vi seglar mindre än 30 dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din uträkning stämmer säkert men det blir lite som att jämföra att köra bil med att flyga ner till rivieran.

Båtvalet beror på en hel del faktorer. Jag är själv uppvuxen med segling och långa dagsetapper, men har nu planande motorbåt. Av flera skäl passar det bäst just nu.

Jag tycker det är vansinnigt kul att köra motorbåt, men visst blir det ett helt annat båtliv än segling. Mer badande, mer softande, mer lattjande med ungarna, fler och längre upptäcktsfärder på öar och andra ställen som besöks. Men självklart mycket kortare tid med fart över grund.

En sak jag lärt mig uppskatta särksilt är att om man som tidigare resonerat gör dagsetapper på 20 - 50 distans under en semestertur, så kommer man till dagens etappmål före lunch (när alla andra som legat där natten innan gett sig av). Man får alltid möjlighet att välja bästa platsen oavsett om det är natur- eller gästhamn. Äter lunch, har sedan hela eftermiddagen över till upptäkter, bad och lek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är två helt olika sätta att tillbringa på sjön är ju helt klart. 

Har man en båt som gör 30 knop så skulle man teoretiskt kunna köra 1000 distansminuter på 35 timmar. (35 timmar är vad det brukade ta för mig att segla från Kungshamn till Kristiansand, nonstop, när jag hade havsfidran)

Jag seglade ganska exakt 1004,2 distansminuter en sommar - det tog 8 veckor. Fast då låg jag still åtminstone en dag i veckan. wink Att det tog 8 veckor berodde på att jag bestämt att det skulle ta 8 veckor.

Året därpå seglade jag ca 600 distansminuter. Det gick på tre veckor - av den enkla anledningen att det var den tiden jag hade till förfogande. Jag blev grymt besviken när jag la till i hemmahamnen söndagen 5 Juni och kom på att jag även hade ledigt måndagen den 6. Jag hade kommit hem en dag tidigare än det var nödvändigt. indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även med motorbåt går det att åka långsammare än 25 knop... 

Under semestern puttrar jag gärna i 7 knop så man får lite mer tid på havet.

Är det någon längre transportsträcka så går jag oftast i 22-28 knop beroende på sjön.

Brukar nog använda motorerna runt 60-70 timmar per år.

Sjösättning på torsdag....smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag reagerade likadant på tråden om motortimmar. Jag förstår att man inte tillbringar lika lång tid på sjön för att komma fram till målet men storleken när det gäller antal timmar på sjön var chockerande.

Antar att det delvis har med priset på soppa att göra. Vore det inte så dyrt skulle man ju kunna nå nya spännande ställen varje helg med motorbåt och då skulle det nog gå åt fler motortimmar/år.

Men ca 40 timmar/år. Det är ju inte mer än 2 timmar/vecka under säsongen och då har jag inte ens räknat med meråkat under semestern surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag tror inte det är fråga om semesterturer när det ligger på 35-40 h per säsong. Det är nog mer dagturer vid fint väder, kanske enstaka helger. Det blir lite fel att jämföra en dagtursbåt men en väldigt fin Linjettsmileywink som väl är avsedd för riktigt långa resor...

Jag loggar normalt knappt 1400 distans med mina 140 h/säsong. Det är trots allt en del lågfartsområden som passeras, en del lågvarvsdrift innan motorn är varm, vid tilläggningar osv

Men bränslekostnaden spelar stor roll. Det svider att bunkra kan jag lova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, vi körde ca 30 timmar med vår dagstursbåt i år. Vilket jag tror är ganska normalt för en familj med litet alla möjliga intressen.

Men har man en bo- motorbåt och lyckas få med familjen ut på semestern, så kan det nog bli väsentligt mer kan jag tro.

Vi åker för det mesta i solsken ut till nån ö och käkar/badar/fiskar och har det bra. Sen hem samma dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nämt det tidigare, men jag stod på nåder med min segelbåt i en tempererad hall två vintrar. Ägare tog inte gärna in segelbåtar.

Han brukade säga, speciellt riktad till mig att; Det skulle va förbjudet med båtar med längre mast än 2 meter och som går saktare än 25 knop

Jag har ju aldrig haft nån större förståelse för båtar som inte går att segla, men de två vintrarna fick mig att tycka synd om motorbåtsägare av ytterligare två anledningar.

Att krypa under segelbåten för att slipa och bottenmåla har jag ibland tyckt va besvärligt, för mig som är välväxt och som dessutom från och till har rätt mycket besvär med ryggen. Efter att jag sett vilket elände en del av motorbåtsägarna hade, speciellt de stora båtarna, som stod på egen båtvagn, skall jag aldrig klaga på att det är jobbigt att bottenmåla en segelbåt.

Talade med de två ungdomarna som hade den största motorbåten i hallen. De hade tagit över den gammal motorbåten efter sin far.  De hade i princip inte råd att köra med båten. Nån enstaka kortare tur på sommaren, men aldrig några långturer. Båten hade varit i familjens ågo så länge de kunde minnas och de ville inte göra sig av med den.

För egen del var det ju ytterst sällan man gjorde av med en hel tank diesel  -  på den båten, 40 liter - på en sommar.

Fast för ett par år sen gjorde jag slut på en hel tank på min nuvarande båt - 160 liter - till värmaren, över en vinter.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som alla andra skriver med motorbåt så är det inte riktigt samma sak. Jag/vi gjorde ca 60h förra sommaren och då var det ju ändå en av de sämre sommrarna. Hoppas att det kommer att bli mer i år. Kan även bara göra den jämförelse med ett par kompisar till oss som vi brukar vara ute med. De har en bobåt som toppar 11 knop och marschfart brukar vara 7-8 knop. Nu kan jag inte riktigt hur lång tid det tar men om vi skulle dra till te x fjällbacka tar det dem kanske 1h medans för oss tar ca 15 min. Då är det ganska så självklart att min timmätare på båten inte visar så många h under en säsong. Men jag anser inte att jag bara den sakens skulle har varit mindre vid havet och njutit av allt det har att erbjuda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då pratar du på utgångspunkt Bovallstrand/Hunnebo eller Havstenassund (knappt)

Men om man åker 8 distansminuter på en kvart, så blir ju ändå tiden på havet väldigt kort.

Jag har varit i Fjällbacka sjövägen en gång  (på 50 år) Den gången gick vajern till gasreglaget av när jag skulle lägga till.  Men jag har seglat och gått förbi många gånger.

Från Kungshamn till Fjällbaka skulle det kunna ta nåt från några timmar till flera dagar. Det är ju ca 18 distansminuter

post-945-1394237482,0787_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åker ut minst en gång per vecka under säsong men bara några dagar på semestern eftersom vi har annat som måste göras. Där det är mysigt kör vi sakta och bara njuter så det blir en hel del lugn körning. Ofta har vi inte bestämt vart vi ska utan vi kastar bara loss och åker. Vissa ställen besöks ofta men vi söker även nya ställen. En vår i maj besökte vi Sthlm 3 gånger och det blev 150 distanser. En gång själva och det två efterkommande helgerna med barn och barnbarn. Ibland blir det en fikatur till Nynäs och det brukar hamna på 40-50 distanser tor. Kör 80-100 timmar per säsong men jag skulle gärna köra mera men det finns annat som upptar tiden. Åker 6,66 meters ht-båt med diesel så bränslekostnaden är inte så hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra, lämnar då hamnen Hunnebostrand/Ulebergshamn. Tiden båten på själva havet blir kort, men tiden på holmen med bad, sol eller vad man nu vill njuta av blir ju längre :) Allt är ju givetvis en smaksak. Nu har jag aldrig varit i Fjällbacka, tog det ex för vi pratar om att åka dit nu till sommaren när vi har skaffat båt för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Motorbåtar köps och brukas av den typ av båtfolk som trivs med det.

Segelbåtar köps och brukas av den typ av båtfolk som trivs med det.

Kan det inte räcka så?

Jag fick lära mig att segla i flottan men har motorbåt och trivs utmärkt med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så är det men det hindrar inte att man kan diskutera skillnaderna i sätt att använda sitt flytetyg.

Den stora skillnaden ligger nog inte i om man har en motorbåt eller segelbåt utan i hur bobar båten är.

Har man en jolle seglar man inte heller i hundratals timmar/år om man inte tävlar förstås.

Jag träffar på en massa roliga och trevliga människor med motorbåt som verkar ha samma förhållande till sina båtar som vi till vår. Dom finns ofta redan på plats när vi stävar in i hamnen mot kvällen och jag antar att det är så att styrpulpetarna redan kört hem när vi kommer eftersom de inte brukar synas till i större antal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, men likväl går det inte att jämföra motortimmarna.

Dock kan jag hålla med om att de med stora båtar som har stora eller dubbla motorer, ofta undviker planingsfart då det svider i lädret att plöja fram med 3 liter per Nm som virvel i tanken.

Större båtar kan dra betydligt mer än så. Jag tycker man nästan alltid ser flybridgebåtar ligga och ploga i 8 knop. Då ticker ju timmarna på såklart.

För vår del kommer vi till ytterskärgården i Sthlm på ca en timme i 27-28 knop. Då har segelbåtarna kommit 1/5 av sträckan. Nej förresten de håller på att dra upp seglen fortfarande. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var kanske inte tanken att vare sig skapa motsättningar eller jämföra hur långt man kommer på en viss tid. Kanske mer vilken typ av båtliv var och en trivs med.

En fd arbetskompis har en liten kabinbåt. När det är fint väder - dvs solskken och vindstilla går han och frun ut till samma vik på en av den närmsta holmarna och ligger där hela dan, sen går de hem igen. Dom trivs alldeles utmärkt med det båtlivet och skulle inte kunna tänk sig gå nån annan stans.

En annan fd arbetskompis från Hönö har en L32;a. Talade med honom ofta i telefon  (å tjänstens vägnar), men han var av den lågmälda typen och sa i regel inte så mycket. Frågade honom en höst hur båtsommaren varit. Han hade nästan inte varit ute den sommaren - bara en sväng till Läsö, men av det han sa förstod jag att han nästan inte räknade den turen. Frågade honom vart han brukade segla. En sväng till Shettlandsöarna brukade det bli varje sommar, Västindien hade varit nåt år (det tog naturligtvis längre än en normal sommarsemester)

Vi är olika och trivs med olika saker. Problematiken är dock ganska lika oavsett vad vi har för båt, sen kan det ju skillja lite grann  om båten är stor eller liten.

Det är väl med båtar som med barn. små båtar - små bekymmer, och billigare. Stora båtar - större bekymmer och mera kostnadskrävnde

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så lång tid tar det inte att hissa segel, men man seglar nog inte 28 distansminuter på 5 timmar med många av våra segelbåtar, så man behöver nog de 47 minuterna du kalkykerade fel på segelsättning för att försöka inte komma allt för stor del av dagen efter dig.blush

När barnen var små seglade vi ofta när dom lagt sig. Efter som vi ofta var ute i Augusti av olika anledningar, blev det i regel segling i frybelysning. Trevligt att ha upplevt.  De bästa platserna var naturligtvis upptagna när vi kom fram fram på natten, så man fick lägga sig där det gick. När sen de andra båtarna gick nästa morgon för att hinna först till de bästa platserna på nästa ställe, gick vi in och tog en riktigt bra plats. Sen låg vi där tills barna somnat.

Äldste svärsonen hade en segelbåt - Albin Express - i Vigbyholm. Han tröttnade på att ägna halva helgen för att ta sig förbi Vaxholm och andra halvan av helgen för att segla hem igen. Å så var det det där med båtklubb. indecision

Han skaffade sig en plats på Svinninge Marina.

Vi lånade båten ett par veckor en sommar. Det tog tre dygn att kryssa ut till Björkskär - fast det var ju mycket nytt, som vi aldrig sett, på vägen. wink Å andra sidan var bensinförbrukningen försummbar. cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kund till mig hade skaffat en båt som gick över tjugi knop. Nån gammal feskargöbbe i hans hemmahamn uttryckte då sin syn på saken: Trevs dö ente på sjöen?

Fiskargubben hade väl aldrig åkt i nån klapperbåt utan höll sig till den plogande varianten i sex-sju knop.

Jag brukar säga att sättet att ta sig ut till den tredje dimensionen har mindre betydelse, Tänka sig att de flesta av oss medborgare står kvar på kajen! Sånt är väl en sak för politikerna att samla väljare på. Här finns säkert minst fem miljoner som inte kollat in den tredje dimensionen. En tanke bara,

Vi som har vissa insikter inom sjödimensionen tar med några miljoner av de som suktande står på kajerna och visar dom hur härligt livet kan bli. Vilken fart vi håller är av mindre betydelse. De som åker snabbt kommer tillbaks fem ggr snabbare. Vilket man väljer har med personlighetsdrag att göra. Vissa vill göra det snabbt, andra vill dra ut på det. 

Seglar själv som en snigel. Tid blir avstånd men alla har inte två tre månader vilket det tar att komma lite längre än man gjort tidigare somrar. Alltid tråkigt när man är hemma igen. Havet är fantastiskt.

Och.

Det finns hamnar bortom Smögen och Stora Nassa. Testa. Ni blir inte besvikna. Sjösjukepiller tas några timmar innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglare nu får ni tänka utan boxen ;)

 

50 timmar på en mindre motorbåt är allt annat än lite för en båt som större delen av tiden framförs i planingsfart

I tex 25 knop blir 50 timmar 1250 distans

Med en segelbåt för motor så blir det jämförelsevis 208 timmar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom denna tråd började med hur man använder sin båt och relaterar till mitt påstående om 60 timmar är nästan två säsongers båtåkande i en annan tråd, var min mening att syfta på den båt det gällde där. Det gällde alltså inga segelbåtar, snipor eller halvplanande båtar utan just den typen av båt som TS hade handlat. Hur många timmar man är på sjön, man kör med motor, man seglar är upp till var och en att avgöra. Där har jag ingen uppfattning om andras förehavanden. Däremot så är jag nog ganska överens med Capitan att just 50 timmars motorkörning i planande fart är ganska rimligt. Finns dom som kör både mer och mindre. Själv håller jag mig nog runt 40-50 tim. motorkörning per säsong och det kommer jag en bit på och trivs med detwink.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt riktigt att jag fick min tanke till tråden i det du sa att 70 driftstimmar på motorn är två normala års båtanvändande.

Sen var det inte alls tanken när jag ställ frågan att det skulle handla  om just den båten, utan helt enkelt precis så som frågan löd. Hur anväder ni era båtar?

Tydligen är motorbåtsägare ganska fixerade hur lång tid det tar att köra från punkt A till punkt B, eller rättare sagt kort.

För egen del är själva seglandet det väsentliga, även om jag använder min båt som motorbåt - dvs kör med motor rakaste vägen dit jag skall - en hel del.

Sista veckan i fjol som jag var ute, hade jag en tanke att börja med att segla till Väderöarna. När jag rundat  Smögen skulle jag nå Väderöarna på en kryssbog. Ju längre norrut jag kom ju mer vred vinden åt nord, så jag valde att gå in öster om Ulön-Dannemark. Resten av veckan seglade jag dit vindarna bar. Kom till ett par öar där jag inte varit förut och en del välkända. Sista dagen på min ledighet, fick jag sydlig vind med en medelvind omkring 16 m/sek. Att ligga och kryssa i 20 distansminuter i den vinden var inget som tilltalade mig. Startade motorn och gick raka vägen hem.

post-945-1394237482,3353_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar säga att om man vill ta död på sina passioner så skall man mäta och analysera dem.

På en av mina båtar finns en timräknare, monterad dolt. Jag har lovat mig själv att inte titta på den förrän jag tänker sälja båten och skall skriva en detaljerad annons med alla fakta. Timmarna blir ändå så pass få att höstservicen räcket gott och väl vad underhållet beträffar. Den båten har jag i hamnen ett par kilometer hemifrån, den används mest till spontana kvällsturer och finåkande de veckoslut man inte åkt iväg till sommarstugan. Den båten är en gammal passbåt, som gjord för utfyktsåkande när andan faller på. Den kunde lika gott vara en segelbåt, det kanske jag provar på om jag någon gång släpper den ifrån mig och vill köpa något annat i stället.

Vi har sex mil med bil och en sjömil  med båt till sommarstugan. Dit kör vi med vår andra båt, en gammal Glastron med en gammal Evinrude. Till åttio procent används den till att ta oss den där ena sjömilen ut till stugan och tillbaka. Ut ur hamnbassängen, upp i tjugo knop i några minuter och man är framme. Resten är lustturer i solnedgången, utflykter i skärgården och besök till vänner och bekanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Av vilken anledning tror du att det svider i lädret när vi tankar våra båtar? Det finns en slags tenden hos vissa skribenter att de liksom tycker synd om oss som har dubbla motorer och båtar med fler än 1 bord (?) ombord...

Det svider inte i mitt läder, tro mig Soumi-Batti.

Jag inser dock att det kanske skulle svida duktigt hos dig men det är väl ändå inte riktigt samma sak? Så varför kör du med denna missvisande pedagogik?

Har man en större båt har man större omkostnader; allt från drivmedel, försäkringar, underhåll, omkostnader och gud vet allt annat. Som du säkert vet kostar det lite mer att lyfta och frakta en båt på 6 ton än en liten Yamarin DC. I förhållande till vad man får så anser jag ju att vi får mycket mer för våra pengar än om vi hade en DC som man inte kan bo i mer än möjligtvis en natt under ett kapell. Då framstår ju ett vandrarhem som rena Hilton.

Vi har de båtar vi förtjänar wink men också de omkostnader vår hobby förtjänar!

Imorgon sticker vi till Kiel för att leveranssegla, med 5 andra killar, en helt ny Bavaria 56-fotare och det ska bli riktigt kul. Jag lärde mig att segla i Flottan och försöker att hålla kunskaperna flytande mellan varven (båthumor). Nu när vi har vår Storebro på land denna sommar pga av renovering och nyutrustning är det kul att testa lite segling.

Frisk luft, blå himmel och ett upprört hav; kanske något för dig?

Nä, jag tänkte väl det smiley

 

 

 

 

post-10024382-1394237568,9185_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...