Gäst MaxSchmeling Postad 29 April , 2013 Funderar på att köpa en induktionshäll till båten i singlemodell. Någon som kan rekommendera någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 29 April , 2013 Köpte en häll som jag tror heter Tecline på Mediamarkt i december. Kostade några hundringar och användes under några veckor i samband med köksrenovering. Funkade utmärkt, kan rekommenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 29 April , 2013 Bugar & bockar för denna info! Då ställer vi stegen dit och kollar läget! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 30 April , 2013 Vet inte om det finns induktionsplattor för 12v, men jag antar att det är för 230volt du söker? http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kokstillbehor/koksutrustning/induktionsplatta-p48250 denna funkar bra, har dock inte min i båten. Hög effekt 2000W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aquafun 2 Postad 16 April , 2014 Finns det induktionshällar för 12 v ?. I så fall vart finns de effektivaste att få tag i?. Nån som vet?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 16 April , 2014 Köp en 12 --> 230 volts inverter istället. Du kan få en 2500 watts sinusinverter, samma kvalitet på strömmen som hemma, på ebay för ca 2500 kr inklusive frakt hem till dörren. Så kan du dessutom köra handverktyg, riktig dammsugare, elvisp, kaffebryggare, dator mm och slipper strula med särskilda 12 voltsprylar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 17 April , 2014 Innan man börjar stoppa in 230 V-prylar i båten är det bra att fundera över om man skall passa på att skaffa en mindre reaktor. En helt vanlig dammsugare med effekt 1000 W kör slut på ett 60 A-batteri (räknat på att man kan nyttja 50% av batteriet) på 20 minuter. Har då räknat med 100% friskt batteri och noll effektförlust i invertern. Skulle därför aldrig komma på tanken att köra en induktionshäll på 12 V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 April , 2014 Köp en 12 --> 230 volts inverter istället. Du kan få en 2500 watts sinusinverter, samma kvalitet på strömmen som hemma, på ebay för ca 2500 kr inklusive frakt hem till dörren. Så kan du dessutom köra handverktyg, riktig dammsugare, elvisp, kaffebryggare, dator mm och slipper strula med särskilda 12 voltsprylar. 2500W motsvara en ström på över 200 A. Sen blir det säkert mer beroende på verkningsgraden/förluster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 April , 2014 En dammsugare på 1000W drar oftast mindre, en inte alltför omfattande städning brukar funka. Men en induktionshäll på 2500W, nej då ska man nog ha en reaktor eller ett elverk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 April , 2014 Mina 3 st 80 Ah "fritidsbatterier" är ett par år och ger upp efter några minuter när jag värmer vatten i 600W vattenkokaren. Nu har jag i vinter haft startbatteriet ihopkopplad med husbatterierna och då har jag inga problem. Startbatteri fungerar bättre med höga strömmar. Ser bara till att ha fullt i husbanken vilket är lätt att avläsa på battmetern. Solcellerna håller alltid fullt i alla batterier inkl. startbatteriet när den korta startkabeln kopplar ihop dem. Tror den får sitta där t.v. Förra sommarn hade generatorn lagt av och blev aldrig ersatt. Det får nog vara så. Ser inget stort behov av en generator. Nattliga färder med motor kanske. Lanternorna drar mycket men ska nog ersättas med LED liksom belysningen inne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 17 April , 2014 Åter till frågan: Om det är en platta och inte en hel häll du letar efter så skulle jag kolla lite på storleken på plattan. Den aktiva delen behöver kanske inte vara så stor men det är bra om totalytan är så stor att det funkar med en stekpanna. Jag har sett en del modeller där man inte kan använda stekpanna då stekpannan antingen hamnar över reglagen eller förstör den plast som finns i framkant. Jag valde en Menuett. Tämligen stor men har tyvärr värmekänslig plast i framkant. // Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser