Maskot 0 Postad 28 April , 2013 Jag har en Bella 561 HT med en två takt Johnsson 60 båda års 95. Nu har styrwiren gått av och jag ska byta den men hur lång ska den vara och vilken sort ska jag köpa. Problemet är att jag bor 10 mil från båten och tänkte att jag kunnde köpa med en wire och byta samtidigt som jag tar bort den gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diver69 0 Postad 29 April , 2013 Hej, Har ingen aning om vad en ny styrwire kostar, men jag om du kollar i SeaSea butikerna så har dom haft kompletta hydraliska styrningar för motorer upp till runt 80-90hk för under 3.000:- Det borde vara ett alternativ kanske. Om inte annat så ökar båtens värde också. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jtr12 2 Postad 30 April , 2013 Min var på upphällning så det var bara en tidsfråga innan brott på wiren,jag passade på nu innan sjösättning och monterade ut hela härligheten/tog med styrväxel + wire till min båtbutik och mätte upp hela härligheten. Införskaffade ny styrväxel Teleflex NFB4.2 samt ny wire... lite pilligt men kan njuta av båtlivet med fungerade styrning nu. Om du har möjlighet/ta med hela wiren och mät på plats hos din båtbutik..... för det finns en uppsjö av längder/tillverkare.... Det underlättade för mig,och lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 1 Maj , 2013 Längden på den befintliga styrwiren är med största sannolikhet instämplat i plasthöljet någonstans, det kan stå 12ft vilket betyder 12 fot. Ibland har märkningen hamnat på ett ställe som är svårt att se när wiren är monterad i båten men man kan ofta känna med fingrarna var den finns. Jag fick stoppa in en kamera längst bak i motorrummet på min båt och plåta lite i blindo tills jag fick märkningen på bild när det var dags att byta. Det säkraste och enklaste är att läsa beteckningen och beställa en likadan wire. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser