Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
-PLM-

Varvräknare med eget liv

Rekommendera Poster

Har en Mercury 60hk utombordare 4takt med en varvräknare som visar oexakt. Varvet ligger och pendlar, ibland rusar det uppåt eller neråt några tusen varv. Men kör man jämn fart visar den oftast rätt. Någon som har ideer vad det kan bero på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara som så att varvräknaren visar rätt, men att propellern däremot ligger och kaviterar vilket resulterar i pendlande varvtal? Detta pga, fel trimvinkel eller högt monterad motor och fel prop..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, kanske är det laddningsregulatorn som stör, det tycks i.a.f. enligt farbror Google finnas sådana problem hos din motor (som väl är en 2004:a enligt nåt tidigare inlägg jag hittat i din sjöbod)?

[En av träffarna på sökningen ovan blev denna forumsajt, och erratic tach betyder nåt i stil med flaxande varvräknare. Själv skulle jag därför försökt undersöka detta spår gällande laddningsregulatorns betydelse litet djupare, känns kort sagt som att det bär sannolikhetens prägel, detta då för att den ofta kraftiga laddströmmen hackas till måhända störiga pulser och det är ju just pulser varvräknaren försöker frekvensräkna. (Finns f.ö. en tjock verkstadshandbok här, kanske litet av överskotts-info för sakfrågan, men bläddrande i sådana ger nog alltid motorägare små aha-guldkorn? ;)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Weber

Kaviterat håller jag också på!yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hör du om ljudet från motorn förändras när varvräknaren flaxar?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa av dessa motorer av haft problem med laddningsregulatorer som fattar eld. Jag skulle börja med att kolla att det du ser inte kan vara förstadiet till detta problem. 

Hör med en verkstad.

I annat fall.

Kolla baktill på varvräknaren. Där brukar finnar en poltalsomkopplare, vanligen intälld på 6p. 

Vrid denna fram och tillbaks mellan ändlägena några gånger och ställ sedan åter in den med ursprunglig inställning.

Oftast löser detta problemet.

Om inte, finns ytterligare en åtgärd att testa. Baktill på instrumentet finns även en kalibreringsinställning. Kolla hur denna är inställd, vrid den fram och några gånger och ställ sedan in den som den stod. Tyvärr kommer du aldrig kunna göra detta helt korrekt utan att ansluta en frevensräknare att kalibrera mot. Om poltalet är 6 så kommer frekvensen i Hz vara varvtalet/min dividerat med 10. Alltså 100 Hz motsvarar 1000 rpm, 200 HZ mosvarar 2000 rpm osv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Jag har problem med kavitation, vet ej orsaken dock. Jag ska forska i laddregulatorn också. Jag är hörselskadad så har svårt att höra om motorn rusar, men jag är rätt säker på att den ligger konstant i varv när mätaren flaxar. Men även om det är kavitation så borde inte mätaren flaxa då motorvarvet är detsamma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...