evo_z9 0 Postad 12 April , 2013 Hallå båtSverige! Har köpt mig en fin båt såhär mot vårkanten, tyvärr sitter motorn fast. Dvs den går inte runt. Har provat ta bort startmotorn och bryta på startkransen samt ha ett dragskaft och dra i bulten som håller remskivan på vevaxeln, men inget resultat. Misstänker att kolvringarna rostat lite då den stått några år. Någon som har några tips till mig angående detta och dena motor? Tacksam för allt! Ha det gott! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Watermill 1 Postad 12 April , 2013 Illa! Att den sitter fast är som regel ett resultat av vatten på fel ställe, mao i en el flera cylindrar! Risken är överhängande att du har korrosionskador i cylinderväggarna även om du lyckas få kolvringarna att släppa! Ett sätt att få loss dessa kan vara att lossa samtliga insprutare och mer eller mindre fylla samtliga cylindrar med tunn olja, vänta en vecka o hålla tummarna! Har du tur släpper kolvringarna taget men troligen med skador på cylinderväggen! Om den mot förmodan släpper se för guds skull till att oljan som du fyllt på töms ur cylindrarna ordentigt annars har du ett vätskeslag med risk för haveri som följd! Bäst är nog att demontera hela toppen och inspektera cylindrarna, tur i oturen är att jag tror att dessa motorer har lösa foder men att byta foder brukar ej låta sej göras utan att motorn lyfts ur då botten måste demonteras för att få ur kolvarna! Och frågan kvarstår, var kom det olycksaliga vattnet ifrån? Lycka till Watermill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 12 April , 2013 Diesel brukar funka för att lossa fastsittande kolvar. Häll i och låt stå, det kan ta tid. För övrigt håller jag med ovanstående skrivare. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 12 April , 2013 Jag tog loss 2 st spridare och provade sticka ner en ståltråd. Men jag kom bara ner en liten bit, vad är det jag slår i? Kan kolvarna stå i topp på 2 cylindrar brevid varandra? eller är det ventilerna jag stöter på? borde ju inte vara det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 12 April , 2013 är det bara att hälla i genom spridarhålen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 13 April , 2013 Din motor är en förkammardiesel, där insprutarna mynnar i ett utrymme i cylinderlocket. Det är därför du inte når kolvarna med ståltråden. Vet du att motorn fungerade för förre ägaren? Det kan ju vara något annat än kolvarna som sitter fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 13 April , 2013 Motorn fungerade felftitt för förre ägaren, sedan dog han och jag har köpt båten ur ett dödsbo. Den har stått på land i 2 år. Jag har nu hällt i diesel blandat med olja och ska låta det verka 1 vecka eller 2 och se om det släpper. Har en släkting som renoverar traktorer och brukar göra på detta viset, sedan är det bara starta och köra enligt honom. Man får ha spridarna ur och köra på starten ett tag bara. Återkommer när jag testat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 14 April , 2013 Vet du om motorn varit konserverad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 21 April , 2013 Den var tömd på vatten, men om det var glykol genomkört är oklart då farbrorn som hade båten tyvärr dog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 27 April , 2013 Hallelujah! Hällde i diesel blandat med olja och lät det stå i 2 veckor, sen var det bara dra runt motorn med ett dragskaft på remhjulet Den satt alltså inte särskilt hårt fast. Nu återstår provstart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 27 April , 2013 Håller tummarna för ett lyckat resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evo_z9 0 Postad 27 April , 2013 motorn startade och allt verkar fungera! Inga missljud eller annat. Får väl knyta ihop denna tråden med att konstatera att diesel blandat med olja samt tidens gång har gjort ett utmärkt arbete! Det fungerar verkligen!ni som gör något liknande någon gång, kom ihåg att ta ur glödstiften och körarunt motorn ett par varv på starten innan ni monterar ihop allt igen. Båtsäsongen 2013 är räddad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser