LasseLinjett 0 Postad 12 April , 2013 Jag måste byta ut gamla avlastare på rufftaket till min Linjett 32. Jag har redan inhandlat nya (på rea och ämnar borra nya hål och skruva fast dom med mellanskiva av trä direkt på taket. Enligt Rosättra så använder dom vanlig plåtskruv och skruvar ner dom nästan helt igenom plasten och distansmaterialet. Så länge skruvarna inte sticker ut på undersidan så är allt bra. Hållfasthetsmässigt också enligt Rosättra. Nu undrar jag om någon av Er har gett sig på detta och om ni i så fall har några reflektioner? /LasseLinjett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 12 April , 2013 Så skulle inte jag göra Vanligtvis är det övre skalet något tjockare än det undre men det är för lite att skruva i. Uppskattningsvis är det ca 4-5mm i det övre skalet därefter ca 15 mm blasaträ och därefter ca 3mm i det undre skalet. Således inte mycket att fästa i med plåtskruv. På min Omega 28 sitter det 6 mm genomgående maskinskruv med mutter på undersidan med stora brickor under, du bör dessutom täta hålen och skruven väl med SIKA. Går det att ta ner innertaket och fästa med mutter och stora brickor är det att rekomendera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 12 April , 2013 Jag skulle också välja genomgående skruvar, men... 1 ) Om de som byggt båten talar om hur man ska göra så skulle jag litat på det. 2) Det är väldigt liten uppåtriktad kraft på en avlastare så sannolikt är genomgående skruv med mutter och bricka en mycket kraftig överdimensionering. Jag ska faktiskt också ska byta avlastare (troligen samma, på Rea), men jag har genomgående skruvar idag och kommer att fortsätta med det. Det finns utrymmen med täckluckor i rufftaket så att dessa skruvar inte sticker ut i rufftaket. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseLinjett 0 Postad 15 April , 2013 Tack ska ni ha för tips och reflektioner . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 19 April , 2013 Kan man överdimensionera på båtar? Nästan inte. Visserligen är det inte mkt uppåt krafter men jag resonerar så att msn vetinte alltid vad man tvingas använda grejorna för i nödsituation Har jobbat dom båtbyggare på Orust näst största varv för några årsen och det var tjocka alu plåtar och genomgående maskin bultar . Har plastatvaritmed om att dessa saker sätts fast med träskruv Det är i princip bsrbara mkt små saker som man kan sätta med träskruv på utsidan . Typ vetalition s grejer m.m vi satte på varvet teak handtagen med träskruv på rufftaket och ändå fast dom alltid glappa på äldre båtar som kom in ändrades inte det. ? Så tyvärr bör man inte fuska på saker som fästs på rufftaket. Då det lätt kan ryckas loss m.m . Jag märkte ut var jah ville ha mina avlastare och borra med litet borr rakt igenom sen tog jag ett stort hål såg träblad borr typ 30mm och borrade underifrån men INTE igenom utan bara igenom första lagret och distans materialet. Sen spackla jag igen hålen underifrån med odipal eller polyester spackel . Sen har jag oftast plastat lagt 2lager 600grams matta över allt underifrån. Alt har jag tagit rostfri plåt eller alu med sika och tryckt upp över allt. Srn borrat ovanifrån med rätt storlek rakt igenom. Detta håller för allt . Och man komprimerar inte distans materialet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 19 April , 2013 Tröttsamt med stavning s skiten på mobilen. Hoppas ni fattar ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 19 April , 2013 Bytte ut samtliga avlastare på mitt rufftak i vintras/våras. Använde rostfri genomgående maskinskruv med mutter och brickor. Till det en rejäl klick Sikaflex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 19 April , 2013 Nä man gör så är det viktigt att man inte har sandwich där beslagen sitter - det skall vara massiv plast. Annars kommer det att pressas ihop runt hålen och risken för läckage är stor på sikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 19 April , 2013 Bra poäng! Är det på min Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 19 April , 2013 Min med. Men inte på alla båtar - snarare tvärt om. Det är då man tar den böjda insexnyckeln, sätter i borrchucken och fräser ur sandwichen. Sedan fyller man hålet m marinepoxy, och när det härdat borrar man ett nytt hål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseLinjett 0 Postad 28 April , 2013 På många Linjetter har man tänkt på precis detta. Istället för vanligt distansmaterial - t.ex. så har många balsaträ emellan plastskikten - så har man lagt en stadig bit masonit för att hålla isär plastskikten. Detta fick jag verifierat av Rosättra varvet när jag ringde och kollade med dom hur dom ursprungliga avlastarna var satta. Jag kommer att köra med plastskruv och lim. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 28 April , 2013 Grov plåtskruv och täta med sika. Jag har haft avlastare monterade på det viset. Jag har fått slänggippar ett par gånger så att avlastarna spruckit i gavlarna och fått reparera dem. Men skruvarna har aldrig släppt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser