Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Castwebb

Båtnamn! Kom med förslag!

Rekommendera Poster

Tja!

Jag skulle behöva lite hjälp med att komma på ett bra namn till min b. Det är en Sjögren Starfighter 19 DC.

Alla namnförslag och idéer är välkommna.

Tack på förhand Johan

post-10024396-1394237454,2082_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hen

Roligt då det ligger i tiden och det skojar lite med traditionen att det alltid ska vara kvinnonamn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker visserligen uttrycket Hen är löjligt.

Men ändå - varför inte

Båthen

post-945-1394237454,2648_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tycker Jag med faktiskt, men det gör det bara ännu roligare. Om nu TS är ute efter att vara lite rolig med namnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om båtmodellen heter Starfighter så blir det svårt att in nämna namnförslaget Kenny - blir förstås ganska internt för de som känner till modellnamnet.

post-10013681-1394237454,2989_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir ju roligare om man har brittisk flag. Nästan lika kul somfart kontroll

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med namn på båtar.

Min första båt fick aldrig nåt namn.

Min andra båt hetter Kompis. Har för mig att det från början kom från ett barnprogram med Beppe Wolgerts. Blev på något sätt ett talesätt bland mina kompisar och så småning om ett namn på mitt andra nybygge när hon äntligen blev kvar för sjösättning.

Min tredje båt hette Dis när jag köpte henne.

Min fjärde båt hette Moëtte - Moëtte II  när jag köpte henne. Jag tog bort 2;an. Ett par ägare före mig hade köpt sin första båt och skulle hämta henne. Ett annat par skulle följa med på primirture. De hade köpt en flaska Moët & Chandon till dopet. Kanske inte att krossas mot stäven utan mer att dricka när båten namngavs. Det var bara ett aber. De nya ägarna överhuvud taget tänkt på ett namn. Man yxade snabbt till namnet Moëtte. Släpdingen lär ha fått heta Chandong.

Köpte en Bohusjulle som inte fick nåt namn förrän äldsta barnbarnet sa att jullen skulle heta Lilla Hjärtat

Min sjätte båt hette Santa Maria när jag köpte henne.  En tidigare ägare kallades för Columbus av sina kompisar. När han köpte ny båt kallade han henne för Santa Maria. Båten hade tidigare hett Aurora. Tyckte att namnet Santa Maria var för pompöst för mig, men allt var så väl märkt så jag kom mig aldrig för att byta namn.

Min sjunde båt -min nuvarande - hade inget namn när jag köpte henne. När jag letade efter en ersättare för Dis tittade jag på en båt som hette Tallata - betyder ungefär; se havet. Det namnet har sen förföljt mig. Snitsade till det lite genom att stava det med dubbel uppsättning av alla mina initialer plus ett extra A

Den båten jag lärde mig segla med, och som nästan var min hette Bris

Träffade en Lysekilare från och till under ett antal år. Av någon outgrundlig anledning kom vi ofta in på att prata om båtar. Vid ett tillfälle talade han om att han köpt en snipa och sa;tycker du inte att Knut är ett hemsket pen´t namn på e sniba

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lasse Åberg hade en båt som hette Studielånet. Min båt heter ABSOLUT RELAX - Just add Water. Inget av dessa namn är speciellt kvinnliga men .......................

//Kapten Absolut

post-10023851-1394237454,3284_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt perfekt ju:) riktigt snygg båt åxå. Vad är det för märke och modell?

Varför skall det egentligen vara ett kvinligt namn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Hon måste styras av en man.

2. I ett obevakat ögonblick tar hon makten.

3. Tål ej överbelastning.

4. Kan inte riggas utan mannens hjälp.

5. Byter namn när hon byter ägare.

6. Kostar mer i underhåll än vad ägaren tänkt sig.

7. Kan dra med sig en man ner i djupet.

8. Måste spacklas och målas innan hon ställs ut.

9. Blir med åren mer besvärlig och svårhanterlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Starfighter för tankarna till Star Wars. Om du vill ha ett kvinnonamn kanske Leia eller Princess Leia skulle kunna fungera? Annars kanske Obi Wan, (Master-?) Yoda eller kanske Darth Vader.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satele Shan?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...