breckan 19 Postad 8 April , 2013 I en autopilot för rorkult är ju kompassen inbyggd och piloten är därför lite känslig för placering. Skulle helst vilja sätta den precis ovanför där gasolflaskan är. Någon som har erfarenhet av rorkultspiloter och vet om gasolflaskan kommer störa för mycket? Det är en vanlig tvåkilos stålflaska från Aga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 8 April , 2013 Väldigt off topic - ber om ursäkt för det - men har ni någon möjlighet rent platsmässigt (har sett på mässan att det kan vara dåligt med det på nya kontinentalbyggen) så byt ut flaskan till en 5-6 kg compositflaska. Det blir så oerhört mycket billigare med gasol. Du kanske betala 100 kr extra för 4 kg till. Vet inte om kompassfrågan skulle lösa sig av detta då man ju har metall i ventilen i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 8 April , 2013 Om du devierar kompassen med stålflaskan på plats så kommer den ju inte att utgöra ett problem för dig. Om du sen tar bort flaskan är det ju bara att deviera igen så är problemet löst. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 8 April , 2013 Tack Bosse, det man undrar är ju om devieringen klarar ett så stort stålföremål så nära? Men det kanske den gör? (angående ot: självklart vill jag hellre ha en större kompositflaska och jo, det finns plats men kräver troligen viss plastning för att se snyggt ut) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 April , 2013 En rorkultspilot har ju vissa givna mått som den skall placeras efter. Måttet mellan hjärtstocken och fästet på rorkultrn bör man nog inte avvika allt för mycket ifrån. Sen går det ju att förlänga styrarmenpå piloten så att kompassen kommer längre ut i sidan. Å andra sidan vill man väl (åtminstonne jag) har styrarmen så kort som möjligt. Ju längre arm, ju mer påkänningar kan den utsättas för och detso svårare att stuva undan. Bifogad billd. En av mina rorkultspiloter efter en nödreparation (det svarta) när jag hade ca 5 veckor kvar av min sommarseglats det året. Eftersom jag seglade själv kändes autopiloten helt nödvändig. En för mig ny båt, med lite annorlunda montering än i min tidigare. Aluminiumhylsan är ett specialarrangemang för montering på en koster. Tappade balansen och satte mig på autopiloten. Det var gick plastdelen som håller ihop piloten vid motorn som gängerna sabbades på. Hade jag haft en lång styrarm kunde den ju krökt sig i stället, vilket kanske ine hade varit lika lätt att fixa. På den båten hade jag oerhörda problem att få kompassen divierad. Jag vet inte hur många varv jag körde innan jag fick divieringen att ta. Sen blev autopiloten helt tossig på vissa kurser. Efter ett par dar kom jag på att jag ställt min välfyllda verkygslåda ovanpå fluktgatekopassen. Den storleken på auopilot har en lös flukgatekompass och jag tycke att jag hittat det absolut bästa stället att sätta kompassen. Desvärre tyckte jag tre veckor efter monteringen att platsen rakt ovanför kompassen var ett utmärkt ställe att ställa min verkygslåda. Flyttade verkygslådan och sen fungerde autopiloten utmärkt - efter ny diviering. Skulle jag välja så hade nog gasolflaskan fått stryk på foten för autopiloten Edit; tillagt stycke om diviering mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 8 April , 2013 Fast att jämföra en 2Kg gasolflaska med en välfylld verktygslåda känns ju inte helt adekvat, eller? I den bästa av världar kan man hålla sin autopilot helt fri från magnetisk störning, men den värden lever vi ju sällan i. Vi monterade en fluxgate kompass i en Orion 12 som vi hade på det jobbet jag hade förut, tom. där gick det att deviera. OK, vi fick göra om det ganska ofta eftersom stålskrovet tog upp jordmagnetism när den låg vid kaj. Men då skall vi inte tala om vilka trubbel vi hade med den gamla fina analoga kompassen. Jag hade absolut låtit gasolflaskan stå kvar och testat! /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 8 April , 2013 att det skulle funka trots flaskan låter bra. toaen missförstår jag din beskrivning, men jag läser den som att du ställde dit verktygslådan efter devieringen? helst vill man ju inte köra trial-and-error eftersom det är lite borrande involverat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 April , 2013 Magnetkompassen påverkas mest av det finns i samma höjd som och mindre av det som finns över/under. På stålbåtar har man ofta fjärrkompass på masten eller en periskopkompass. Ofta kan man enkelt se med en handkompass om det finns någon påverkan innan man monterar. En rorkultspilot använder man väl mest genom att trycka på knappen håll-denna-kurs och när piloten vinglar några grader hit eller dit blir skillnaden i deviation liten. Den strävar ju att hela tiden komma tillbaka till rätt kurs så egentligen har störningen på kompassen nästan ingen betydelse. Jämför med avdriften tex. Värre är det när man sätter sig bredvid piloten med mobilen i fickan! Gasol i 2kg flaskor är säkerhetsmässigt bra men man betalar ett svinaktigt högt pris för gasolen, om man inte fyller själv … Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 April , 2013 Nej - jag ställde dit verktygslådan före divieringen. Hade köpt en båt i Kåge (norr om Skelefteå) och skulle segla den Stockholm via Haparanda. Jobbade på båten i 14 dagar med att göra den klar för seglatsen. När jag lämnat hamnen för att gå norröver, försökte jag diviera kompassen. Bosse kan ju har rätt i att man inte kan jämför en väfylld verktygslåda med kanske 15-20 kg järnskrot i, med en gastub. Vad en gasoltub väger har jag egentligen ingen aning om. Har aldrig haft nån gasol. Men monteringen av autopiloten finns ju praktiskt taget inga alternativ mer än man kan sätta den på babords eller styrbords sida. Jag hade nog monterat autopiloten på för mig bästa sätt. Testat om det funkade. Det går ju att testa med och utan flaska. Har haft ett antal autopiloter och har en gång tidigare varit ute för att jag fått störningar på autopiloten. Eftersom jag alltid haft kostrar har jag haft såna autopiloter som ser ut som en cyckelpump Jag höll på att bygga om nåt i den första båten som jag hade autopilot till. Flyttade högtalaren till radion tillfälligt. Det fanns ett umärkt ställe att tillfällig strajpa fast högtalarn. Att styrenheten, med den inbyggda autopiloten satt alldeles på utsidan tänkte jag inte alls på. Var ute en dag och på väg hem fick jag för mig att dörja makrill. Det passade att gå i en båge, så jag tryckte 10 grader babord med jämna mellanrum. När jag var mitt för en ö - Trillingarne, girar båten plöstsligt 90 grader. Lägger båten på kurs igen. Varje gång jag jag försöker gira 10 grader fortsätter båten att gira. Precis på samma sätt som hände på väg mot Pite havsbad i inlägget ovan. Det var magneten i högtalaren som störde ut jordmagnetismen, som verkar svagare på fluktgateskompassen i nodsylig riktning fick jag som förklaring av en som jobbade med båtelektronik. Tog bort högtalaren - sen fungerade autopiloten perfekt igen - som den gjort tidigare. Sjäkv kommer jag förhoppningsvis inte att göra om samma tabbe en tredje gång. Å andra sida så kan vi lära av historien att människan aldrig lärt sig något av historien. Om det inte fungerar hade jag skaffat en kopositflaska till gasen. Hämtade en dylig som min svärson köpt på blocket för en spotstyver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 8 April , 2013 jag förstår att try&error-metoden känns lite oOK. Men att flytta stuven för gasolen är ju inte heller gjort i en handvändning, det skall ju till rör, slang och ventilation osv. Har du funderat å att byta upp dig till en större pilot med separat givare istället? Då kan du ju ha både styrenheten, gasen och fluxgategivaren på de mest optimala ställena. /B PS. Mig veterligen finns inga mindre kompositflaskor för gas än 5Kg, får du inte plats med en sån börjar lixom alternativen ta slut. Edit: Taravikt på en p2 gasolflaska är 3,3Kg, lite skillnad mot Toens verktygslåga på 15-20 järnskrot.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 April , 2013 Bhemac skrev: En rorkultspilot använder man väl mest genom att trycka på knappen håll-denna-kurs och när piloten vinglar några grader hit eller dit blir skillnaden i deviation liten. Den strävar ju att hela tiden komma tillbaka till rätt kurs så egentligen har störningen på kompassen nästan ingen betydelse. Jämför med avdriften tex.Precis min tanke också, och dessutom så har väl många moderna autopiloter återkoppling ifrån gps så att alla magnetiska- eller avdrifts-felkällor normalt kan kompenseras?[Ligger man inte på en rak önskad&verklig kurs över grund enligt gps:en så ger den kanske strax ett nytt kompenserande bör-värde till piloten att självständigt jobba mot en kort stund. Haha, gamla tiders sjökaptener gav väl bara korta order till rorsman (läs här autopiloten) om båtnosens bör-kurs och korrigerade sen efter egen skalle denna vid behov. Jag inbillar mig i alla fall att det fortfarande kan funka så, men nu med gps:en som överordnad? Nån som vet hur det förhåller sig??] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 8 April , 2013 Oki, tack för bra synpunkter. Jag måste inte ha den på babords sida över gasolflaskan utan kan nästan lika gärna ha den till höger. Vi får se vad det blir. (kom precis hem efter att äntligen ha sjösatt!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 April , 2013 Jag har av någon anledning monterat alla mina rorkultspiloter på styrbors sida. Har för mig att de är kopplade för att sitta på styrbord, men det är enkelt att ändra till babord. Monterade en autopilot för en kompis. På den båten var det mycket besvärligt att komma fram med ledningen på ett vettigt sätt på styrbordssidan, men enkelt på babord. Kan du välja så sätt den på motsatta sidan mot gasolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 April , 2013 [OT] Simrad TP20 lyssnar på följande NMEA-meningar:APB Cross Track Error, Bearing To Destination Waypoint and Arrival At Waypoint BWC Bearing To Destination Waypoint and Arrival At Waypoint (Great Circle)RMA Course over ground (COG), SOG, latitude/longitude, variation (minimum)RMB Cross track error, bearing to waypoint, distance to waypoint, waypoint numberRMC COG, speed over ground (SOG), latitude/longitude, timeXTE Cross Track Error and Arrival At Waypoint Den information autopiloten använder/kan använda är: Bearing To Destination. Course over ground, Speed over ground, Distance to waypoint, Cross Track Error. I det enklaste fallet behöver autopiloten bara Cross Track Error men då måste kursen vara rätt när GPS-mode slås på. Men det är riktigt, deviation och missvisning saknar betydelse. Information till rorgängaren var typ: Kom BB till 355 grader resten fick rorgängaren sköta. Men med tex lots, inomskärs så fick inte rörgängaren tänka själv: Mr helmsman, ten port ease to five - steady as she goes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 10 April , 2013 Var nere och kikade lite igår och såg att om jag sätter den på styrbords sida sitter värmaren ca 70 cm under. Det får bli att testa och se helt enkelt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 10 April , 2013 Var ute hela dagen igår och seglade och motorseglade med min gamla autohelm 1000. Jag har aldrig under alla år kört något deviationsvarv/kompensation. Dock har jag kalibrerat till olila värden tex.känslighet. Läge 7 fungerar för närvaradne men nästa gång blir den nog läge 6. Jag tänker som flera före mig här, Jag pratar om för Lars att nu håller vi så, eller 1-10 sb/bb etc. Ointressant, vilka siffror det står i fönstret på piloten. Jag ser den inte då den är monterad under akterdäck på en ledbar (nödfall) extrarorkult. Kör man mot en waypoint ser man att strömmen eller vinden sätter oss i sidled, då kompenserar jag för detta, så att kursvektorn visar vart det bär..Det är ju det som kallas att navigera numera. Jag tycker det verkar onödigt att behöva lägga wp.eller rutt vid varje kursänring om man har kopplat plottern till autopiloten. Man måste ju ändå hålla uppsikt, kanske väja eller i god tid eller ändra lite för att undvika att komma i väjningssituationer. Ha det gott på sjön och njuuut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 April , 2013 Vitsen med att låta piloten styra på en waypoint är att plottern/piloten håller reda på crosstracken. Ingen risk att man hamnar utanför farleden eller gör oväntade besök i grundområden på sidan. Inte ofta men ibland använder jag funktionen och då är den underbar. Det gäller ju att passa på att njuta när man är ute! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 April , 2013 Bhemac: Haha, angående automatisk och precist hållen cross-track så riskerar man väl istället att möta många som envist följer exakt samma trad fast åt motsatt håll. Många använder nog exakt samma lättillgängliga waypoints-data för fyrar etc och i.s.f. kan man nog - även på längre sträckor - få tätt sammanhållna lämmeltåg på kollisionskurs. (Klart fånigt om jag exempelvis skulla krocka på öppet vatten i Kattegat för att jag liksom kontrahenten råkat välja benet mellan Trubaduren och Läsö trindel, typ så. Finns visserligen nåt som kallas utkik men ändå.) :-)[OT, vad betyder steady as she goes, kanske stötta efter hand och då betydande sväng lugn, ingen brådska? Har listat ut att större fartyg kan behöva motroder enkom för att upphäva rotationen/giren. I sjöromanernas värld kan panikartade girar beordras genom dikt babord (sväng vänster så mycket det går) senare följt av stötta så (kör rakt fram på nuvarande kurs). Är jag rätt ute?] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 12 April , 2013 Du är rätt ute. När jag som ung och grön körde farsans skuta NW Malmön vid Smörstacken mot Fisketången, fick jag anledning att lägga dikt bb-roder och sedan stötta. Det var så att en syster till mig hade sin undersköna kompis som var med mig i styrhytten Hennes ögon glittrade mot mig. Förlåter ni mig om uppsikten framåt inte var den allra bästa. Plötsligt får jag se en åra vinka över höga förskeppet. Vi gick på lätten norröver. Nu vet Ni vad jag gjorde, BB-dikt.. Och strax slank den ankrade jullen med Morfar och barnbarn längs SB-sidan. Huuu!! NU får jag se mig för i fortsättningen. Och försöker göra så fast jag njuter helst vid sidan om farleden med min båt. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 April , 2013 Det påstås ha inträffat kollisioner därför att rederier skickat ut waypointlistor. Men det största problemet är nog att man styr med piloten för att göra något och glömmer hålla utkik. Vi har ju historien om damen som tryckte på Cruise Controll i husbilen och gick för att koka kaffe ... Men uppenbarligen går det fortfarande bra att kollidera utan autopilot. Sätter man egna waypoints och använder det med förstånd så är det ett fantastiskt hjälpmedel. Med tiden kanske vi får antikollisionssystem motsvarande tex flygets TCAS. System som inte är avsedda att ersätta utan komplettera människan. [OT] steady as she goes heter på svenska rätt så dvs fortsätt på nuvarande kurs. Stötta betyder sluta gira. Ease your helm (Lätta ror) = gira långsammare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rudde 0 Postad 13 April , 2013 Vad jag förstår så har ju du ratt på din Bavaria så det skulle vara kul att höra och se bilder på installationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 901 Postad 13 April , 2013 Det är ju en och annan av Sjöfartsverkets fyrar (ofta mindre kasunfyrar) som hamnat på fördäck på fartyg. Lite nonchalant så anger de en waypoint där fyren står och sedan slumrar rorgängaren in..... Rekomendationen är alltså att lägga waypoint bredvid grund/prick/fyr. Jag vill minnas att både Märketskallen utanför Understen och Blenheim utanför Falsterbo blivit ivägtransporterade på det sättet. (Jag hittade t.o.m. foto på Blenheims sista resa http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=5818.0 ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 13 April , 2013 Hm, ja min tanke var att styra ratten via en remskiva och linor. Inte min idé, har sett bilder på andra som gör så, t.ex. denna. Specialbeställde en remskiva med uträknad diameter. Efter läsning av bruksanvisningen till rorkultspiloten och finfina svar här på forumet har jag insett att det inte går att lösa på ett stabilt och pålitligt sätt. Det finns helt enkelt ingen plats akter om ratten som är säker för störningar. För om ratten skulle arrangemanget bara vara ivägen och bli svårhanterat. Så jag ska lämna tillbaka rorkultspiloten och spara ihop till en rattpilot istället. Edit: Tyvärr gick inte båten att beställa med rorkult. Har man seglat nästan 40 år med rorkult känns ratt lite känslolöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 April , 2013 Den tanken var oerhört långsökt. En rorkulltspiolt kopplat du bort genom att lyfta av den för hand från rorkulten. Det går inte att styra mot den med en ratt. Jag har haft några rorkultspiloter genom åren. Den jag har nu är en rattpilot. På den finns det en spak som man kopplar från och till piloten på ratten. Separat manöverpanel, flukgatekompass och en burk till där intelligensen sitter. Har du hydralstyrning finns det väl speciella autopiloter för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser