Petronius 0 Postad 7 April , 2013 Jag mätte just fukthalten i mitt skrov med en Tramex fuktmätare. Mycket torrt men runt några vinschar fick jag halvt utslag och på ett par ställen skrek instrumentet. Eftersom jag vet att det är balsa blev jag orolig och borrade ut ett par pluggar inifrån. Döm om min förvåning då jag vid en av pluggarna fick ut någon sorts plastmatrial, (men där stänkte det om pluggborren). Får fortsätta att leta var gränsen mellan distansmatrial är och kolla där. De andra 2 pluggarna fick jag ut balsa men vad jag kan se är matrialet intakt. Nu till frågan; Om jag tätar genomföringarna som läcker (och alla andra) kan man bara låta det vara eller måste det till någon sorts räddningaktion? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 7 April , 2013 Eftersom winchar som regel är i metall, och en fuktindikator ger utslag på metall... tja, det behöver alltså inte vara blött bara för att din mätare ger utslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petronius 0 Postad 7 April , 2013 I det här fallet är vinscharna bortplockade för service ;-) Men rent allmänt är instrumentet väldigt riktningskänsligt. Man kan lägga instrumentet bredvid ett beslag och det reagerar inte. Vid ett annat beslag börjar nålen röra på sig på 1 dm avstånd. Så frågan kvarstår. I alla inlägg jag läst har balsat blivit kompost. Jag har inte fått någon uppfattning om det är kört vid minsta lilla fukt eller om det går att torka ut och rädda. Här ser balsat intakt ut. En av pluggarna kom mitt mellan 2 balsaklossar. båda känns hårda men en är mörkare än den andra och den lossnade faktiskt från laminatbiten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 April , 2013 Försöktedu lägga in en bild ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 8 April , 2013 Aha, bra - då var felkällan eliminerad. Kan den hårdare, mörkare biten vara inplastad plywood? Angående balsa har jag fått lära mig att eftersom man ställde fibrerna upp i distansmaterialet, och trä suger vatten längs fibrerna, inte tvärs, så kan balsan göra att skadan begränsas. Min teori är därför att du har blöt, inplastad plywood under wincharna, och att endast balsan absolut närmast är skadad. Frågan är då... hur göra? Tja, jag hade nog borrat några hål från undersidan, monterat wincharna och tätat noga från ovansidan. Tids nog torkar plywooden, snabbt lär det gå när solen värmer däcket i sommar, är plywooden fast och däcket verkar stadigt och det inte finns tecken på delaminering skulle jag inte hugga upp, utan hålla koll på vad som händer under sommaren. Börjar de bli dåligt, planera en reparation till hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 8 April , 2013 När jag renoverade däcket förra året så fanns det i angränsade område mot skadan balsa som var fuktigt, inte genomblött, och som inte hade ruttnat eller mörknat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 April , 2013 Jag stod inne med min segelbåt ett par vintrar hos Båtbyggarn i Sandbogen. Göran hade tidigare varit delägare i OSMAB på Smögen och var en av det två bröderna som byggde pluggen till Smögen 45;an. När deras träbåtsvarv gått över att enbart bygga plastbåtar byggde de många stora både segel och motorbåtar under många år. Göran kom ofta och pratade och bjöd ofta de gubbarna som var på varvsområdet på kaffe. Vid något tillfälle kom ämnet om balsa som sanwichmatrial upp. Göran hävdade bestämt att balsa var helt ok, om jobbet görs riktigt. Eftersom balsan är rutskuren bör springorna mellan balsabitarna fyllas med plast. Detta bör göra att en skada bara blir begänsad, eftersom varje balsabit är omsluten av plast. Typ divinycell var han mer skeptisk mot då han menade att det kräver ett högre limtryck när det monteras och som normalt är svårt att uppnå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petronius 0 Postad 8 April , 2013 Intressant. Pluggarna borrade jag ut ca 15 cm från närmaste skruvhål (ville ha gott om plats att plasta igen) och när jag tittar närmare på bitarna så ser jag att det faktiskt är plywood jag fått ut, på båda ställena. Där ser man vad förutfattade meningar gör. Tack Peter. Det är altså en blandning av matrial i mitt däck. I skottet till sittbrunnen har jag balsa, där har jag rensat ut matjord där en tidigare ägare monterade ett instrument felaktigt. På fördäck är det något sorts poröst plastmatrial och en 2 dm ut från förens pollare och vinschen vid sittbrunnen är det plywood. Får nog kolla hur det är i närheten av vanten. Där hade jag visst utslag. Flipperskepparen, torkade du ut och behöll balsan eller bytte du ut den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 8 April , 2013 Det är inte alls konstigt, så ser det ut på massvis med båtar. Man plastade in plywood där beslagen skulle monteras för att balsan klarar inte av att hålla emot när man drar fast beslagen med genomgående skruv och mutter, däcket komprimeras och det blir ostadigt och börjar läcka. Bättre hade naturligtvis massiv plast varit, men det var förmodligen enklare 8och billigare) med plywood. Dessutom var man säkert övertygad om att plast var 100% tätt, och inplastat trä skulle för alltid vara torrt. Typ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 8 April , 2013 Det som var hårt behöll jag. Jag kapade bort det undre lagret av laminatet samt den skadade balsan på hösten och lät snittet vara öppet för att torka över vintern. Fuktkällan var lättidentifierad; ett runt hål till en ankarbox i fören där det inte gjorts någon tätning i snittet. Akterut lutade däcket uppåt, så fukten var kraftigt avtagande åt det hållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 9 April , 2013 På stybord sida upptäckte jag att det droppade vatten från en av fästbultarna på undersidan till en av wincharna när jag tvättade båten. Monterade därför bort winchen och tog sedan ett IKEA-verktyg (insexnyckel) av olika storlekar och fräste upp i mellanutrymmet mellan ytterskal och innerskal, så mycket det gick. Där fanns olika stadier av ruttet trä från svart degigt till brunt halvhårt och gult stabilt. Slipade till insexverktyget så jag fick en egg längst ut. Fick ut olika mycket men kunde fräsa ut mellan 1 cm till max 3 cm från hålkanten Dia 10mm och ut mot sidan. (Fräste bort tills jag nådde trä av hårdare koncistens) Detta var även ett misstänkt ställe som jag upptäckte redan då jag köpte båten och gick runt och knackade på ytor med dubbelskal, det hörs en dovare klang om distansmaterialet är defekt om man slår med tex ett mejselskaft eller lätt hammare) Torkade sedan något dygn med kupe-värmare, riggad på lämpligt avstånd och genom att blåsa med tryckluft i hålen eller damsuga ur dessa i kombination med värme. Tejpade igen hålen på undersidan och fyllde sedan på med epoxi från ovansidan tills hålen var helt fyllda. (epoxi är bra på att kapilärverka in i träfibrer och laminat och även pasificera det trä som finns kvar, under förutsättning att det är torrt) Efter härdning borrade jag upp nya hål där de gammla fanns. I efterhand kan jag konstatera att tätningen uppåt var bristfälligt utförd. Fabriksmonterad med teak. Oavsett teaken så bör man alltid försänka ner i plasten på ovansidan och sedan täta med SIKA där och upp på skruvens liv, det räcker inte att bara täta teaken med nåtmassa som utförts här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petronius 0 Postad 10 April , 2013 Hittade en annan tråd där balsat var fuktigt men inte rutten och där det räckt att torka ut och plasta igen. Funderar på om man kan skynda på uttorkningen. Uppvärmning och damsug finns (har sett tråden med micron ;-). men om man inte har möjlighet att ha något som snurrar timme efter timme kan man göra något? Ris eller silica gel i inspektionshålen/genomföringarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 April , 2013 Ja varför inte. Silicagel i en genomskinlig plastpåse som du tejpar tätt upp under däcket och som omsluter alla hål. Då ser du när de ändrar färg. Annars kanske en luftavfuktare som du bygger en trumma av plast rut på samma sätt - och en slang som låter fukten rinnan ner i en spann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser