Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
msandberg

trim/tilt optimax får ingen indikering på mätaren

Rekommendera Poster

Tänkte fixa min trim tilt, den funkar men jag får ingen indikering på mätaren. Någon som vet eller sitter på ett bra elschema?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 1 ..vet du var givaren sitter på motorn ?

På min förra båt med en Yamaha satt en rörlig arm på den fasta delen som är skruvad på akterspegeln . Armen hamnade i olika lägen beroende på hur mycke man tiltade ut ... Är det liknade på Otimaxen borde det va lätta att hitta . Det normala är att just armen med dom kontaktytor inbyggda brukar ge upp ....så då byter man den och allt är frid å fröjd !

Hoppas det är lika enkelt på din .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har den funkat tidigare? Om inte kanske du har fel givare, finns 3-4 olika har jag för mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

han jag köpte båten av sa att den aldrig har funkat. Han trodde typ att den inte var kopplad bara. Köpte inte det svaret men jag köpte båten ;) Skall kolla armen.

Det är en Ryds 568 GT om det kan vara något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat att kablarna sitter på själva armen. Känns dyrt att byta hela armen, just för att tilten funkar. Skall kolla imorgon om jag har signal hela vägen fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...fast man behöver ingen visare för trimlägen !

Lär dig istället hur vattnet efter båten ska/bör se ut .

Jag har dubbla maskiner och använder inte trimvisara till att ställa in trim, utan tittar på hur vattenstrålana ser ut efter båten samt hur båten betersig ! Klart bättre att kunna ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns analoga och digitala givare. Digital skall du använda om du har smartcraft instrument.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Smartcraft kan du se info, om tex. bränsleförbrukning, temperaturer, tryck, bränsle, vatten nivå, vatten tryck hastighet och trimvinkel med digitala siffror m.m....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...