M__G 320 Postad 21 Mars , 2013 Skillnad mellan vax och vax. Åsikter går ju isär. Ska man använda ett vanligt vax, vissa förespråkar diamantvax. Erfarenheter från detta? Vissa säger att nanovaxer är helt överlägsna men andra säger att det tränger in så långt att plastarbeten framöver blir svårt. Vad ska man tro och tycka? Någon som vet kanske? Själv har ja i alla år vaxat med vanligt flytande vax men kanske kan någon övertyga mig eller någon annan att testa nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 21 Mars , 2013 Jag har också använt vanligt flytande wax, Hempels standardwax utan PFTE. Vill man ha en blank och fin båt är det som med allt annat - det är underarbetet som spelar störst roll... sedan får förespråkarna av mirakelprodukter säga sitt. Nanowax har eventuellt en annan rätt otrevlig effekt, och det är nanopartiklars påverkan på vår hälsa, se bl a http://miljoforskning.formas.se/sv/Nummer/Januari-2010/Innehall/Temaartiklar/Luftburna-nanopartiklar-risk-for-halsan/ Tillräckligt illavarslande för mig för att skippa produkten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 21 Mars , 2013 Välkommen till vaxjungeln! På den tiden jag drev en recondfirma polerade jag en hel del båtar på våren, grunden med all vaxning är att ytan är ordentligt ren, ända ner i porerna, har man lyckats med poleringen kommer vaxet sitta bättre och längre. vaxet har man just för att hålla skiten borta från att fastna i porerna och få en svårtvättad båt. Vissa använder isopropanol för att tvätta bort det sista efter polering, detta anser iaf jag vara överdrivet. Om man polerat bra ska det inte finnas speciellt mycket polermedel kvar på båten. Är det det har man troligtvis använt för mycket medel. Det finns en uppsjö av polermedel, men man bör ha 3 olika grovlekar hemma om man vill ha ett lyckat resultat. Jag föredrar vattenbaserade medel som är lätta att tvätta bort, ex stänk, dessutom blir det lättare att tvätta ur rondellen. Det första är grovt, många använder cromeglans men det finns bättre medel som inte lämnar så mycket rester. Med detta tar man bort grova märken och repor eller om båten är rejält matt i gelcoat. Nästa polermedel är medelgrovt, har man bara ett matt skrov som ändå är hyffsat fint brukar det räcka att gå över båten med detta. Långsamma jämna rörelser med maskin så släpper oxiden. Det sista polermedel den pedantiska båtägaren behöver är en fint polermedel, det jag föredrar är kemiskt utan slipmedel i. Detta används på båtar som har en fin gelcoat och även om de 2 ovanstående polermedlen har används eftersom dom skapar microrepor. Jag föredrar en roterande polermaskin av god kvalite typ flex, kostar lite men ger överlägset bäst resultat och sparar armarna. Ett högt varvtal och bra vridmoment är också viktigt så att värmen kommer och porerna öppnar sig. Reporna flyter även igen bättre. Att ha varierat varvtal är också viktigt, börja långsamt och få ut polermedlet över en yta och öka sedan varvtalet. Rondeller behövs också, det finns en uppsjö av även dessa men dom billigaste ska man passa sig för. Även här kör jag med flex men det finns billigare bra alternativ. Rondellerna har olika hårdheter, en medelhård rondell brukar fixa det mesta för den glada amatören. Ofta är dom i olika färger för att hålla ordning på hårdhet. En fästplatta bör vara 125mm så man har lite urval på rondeller. Nu är förhoppningsvis båten polerad och då kommer vi till din fråga. Vax. Alla tillverkare lovar gröna skogar om du använder deras vax, men jag har alltid vaxat båtarna i 2 steg. Det första vaxet är ett radiantvax som inte ensamt håller jättebra men det ger en sjukt fin lyster. Jag lägger på detta med en vaxmaskin, enkelhuvad på ett lagom varvtal. Sen låter jag det härda i minst 15 minuter men eftersom många har båten utomhus så är detta inviduellt. vaxet ska iaf lossa lätt och vara genomtorrt. Gör det inte det måste det få härda ännu mer. Får du inte bort vaxet ändå, har du inte lyckats med poleringen. Nästa vax är ett flytande hårdvax som är baserat på alkohol, väldigt rinnande och tränger in ordentligt, detta läggs på förhand med en polerduk. det här ska sitta länge gärna en timme eller mer. Båda vaxen torkas av med blå microtrasor, köp gärna stora och många. Finns i 10 pack för några hundralappar. Ett hårdvax är jobbigare att torka av än det första just för att det är ett hårdvax. Om man inte vill tvätta och polera på våren när allt annat ska fixas så går det bra att göra allt på hösten. Tänk bara på att det skall vara över 15 grader och gärna värmare för att medlen ska härda. Det man gör som sista steg är att låta hårdvaxet sitta kvar utan att torka av det. Hårdvaxet tvättar man istället av på våren med vatten och svamp men absolut inget shampoo. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 21 Mars , 2013 Nemtrix, du skriver: Jag föredrar en roterande polermaskin av god kvalite typ flex, kostar lite men ger överlägset bäst resultat och sparar armarna. Ett högt varvtal och bra vridmoment är också viktigt så att värmen kommer och porerna öppnar sig. Reporna flyter även igen bättre. Att ha varierat varvtal är också viktigt, börja långsamt och få ut polermedlet över en yta och öka sedan varvtalet. Jag vet att proffsen gör så på bilar med klarlack, men stämmer det verkligen att även gelcoat blir varmt och flyter ut så reporna minskar/försvinner. Jag har alltid hört att på gelcoat ska man köra med lågt varvtal för blir gelcoaten varm kan den missfärgas. Kanske en gammal skola som inte stämmer längre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 21 Mars , 2013 Bränner du gelcoaten blir den missfärgad (brun), fråga inte hur jag vet det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2013 Hur vet du det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 22 Mars , 2013 Att bränna gelcoat är nog inte så vanligt som ryktet säger, gör man det har man alldeles för grov rondell på. Undvik ulltrissor o annat om ni inte vill avverka massor. En annan anledning är att man låter bli att förflytta maskinen utan kör på en punkt. Samtidigt ska man vara medveten om att gummi och andra plaster inte tål att poleras så att undvika relingslisten är en god ide. Bränner polermedlet fast sprutar man bara på lite vatten och fortsätter med maskinen men då vill det till att medlet är vattenbaserat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 22 Mars , 2013 Det är riktigt att man behöver få upp lite värme när man polerar för att få ordning på en matt båt. Vill nog även påstå att det är rätt svårt att bränna med tanke på tjockleken plast som kyler. Man kan köra på rätt hårt utan att riska något Nano skulle jag aldrig använda. Går genom handskar mm o rätt in i kroppen Har aldrig hört några proffs använda Nano produkter heller för den delen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 25 Mars , 2013 Nä inga av mina gamla kollegor har nappat på nano utan kör på med produkterna dom alltid använt. Jag själv har aldrig provat detta men visst har dom fått bra i olika tester, Jag vill inte tänka på hur mycket gifter jag fått i mig genom årtal av polering och slipning. Nu för tiden har jag nästan lagt av helt, gör ibland någon bil åt en kompis eller så. Känns lite otäckt att det inte finns någon som kan svara på hur nanoprodukter påverkar men jag vet att det blir mer o mer tydligt att mycket gifter går rakt igenom huden och inte i inandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 25 Mars , 2013 Efter skoltiden jobbade jag knappt ett år på bilverkstad med rekondavdelning. Där jobbade en kille som polerat bilar i åratal. Han hade problem med händerna pga silconet som fanns i produkterna Det hade vart intressant att veta om de som vart med och tagit/testat fram Nano vax skulle använda det själva. Tänker på tex labbpersonal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser