Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
nemtrix

Isläget Västkusten

Rekommendera Poster

Glad påsk på Er alla!

Prövar att skicka en filmsnutt på isbekämpning. 

post-10024031-1394237446,2883_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg det ut hos mig inte allt för länge sedan. Lite OT detta är Öst/Syd kusten ursäkta för det..

Värt att notera att dessa båtar är de två störtsa i den Svenska fiske flottan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var en sväng ner till båten för att kolla på hur processen med tining av isen fortlöper. På väg ner mot hamnen fick jag se ett segel ute i farleden. Åkte längst ut och tog några kort med min halvtaskiga kamera. Innan den första segelbåten försvann ur bild kom det fram ytterliger en bakom Ramnen. 

Så seglingssäsongen är på gång på alvar.cool

post-945-1394237446,6304_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag flyttade ut till Björlanda över helgen! En inspektion av isläget visade att det spruckit upp lite till dock är det tjockt i hamnen. Full aktivitet rådde iallafall bland båtarna och gubbarna o för all del gummorna såg lycklig ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser det ut med sjösättningsplanerna, i vår hamn, Fiskebäck, var det fortfarande lite is kvar i påskhelgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försökte komma ut igår. Kom 10 m, isen 10-15 cm tjock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Nu har isen äntligen släppt i centrala Kungsbacka, dock är det värre med det låga vattenståndet. Många lär få ta sig längre ut för att sjösätta, om inte det blir en kraftig västlig vind eller mycket nederbörd. Vattenståndet är minst 50 cm under det normala. Det är inte ofta man är missnöjd med vädret när solen visat sig oavbrutet den senaste månaden.

MVH: Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick ett samtal på torsdagen att sjösättningen är inställd. Jag propsade på att dom skulle använda min båt som murbräcka men fick ändå inte. På Lördagen släppte isen i stort sätt helt inne i hamnen. Bokade ny tid nu på fredag så snart åker hon i vattnet. Så lördag får det bli första turen för i år, barnen ska med och jag har lovat en fika till havs.

Skepp o hoj!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh, äntligen :) Glöm inte att baka bullar till ungarna :)

Själv får jag nog vänta en vecka eller 2 innan jag tar mig ut från bryggan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går undan nu, men vintern håller fortfarande ett visst grepp, nyss kom det ett snöfall här men nästa vecka aviserar väderförståsigpåarna om riktigt vårväder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Döm själv!

Så här skrev jag i tidningen Roderbladet nummer 4/2005, sid. 18-19:

Båtupptagning i Björlanda Kile

Förra året firade jag kvartssekeljubileum. Då torrsattes nämligen min båt för 25:e gången av Grefab-killarna i Björlanda Kile. I år gick jag alltså in på mitt andra kvartssekel.

Det är en fröjd att se de kommunanställda killarna, Lasse, Roger, Fabian, Björn et consortes i aktion. Eventuella fördomar om lata och arbetsskygga kommunalarbetare vädras bort på ett kick. Det tar inte många minuter från det båten har letts in i upptagningsslingen av Lasse och Dan, som med knappsatsen på magen också lyfter och högtryckstvättar botten, tills båten av Fabian eller Roger har skiftats över till den specialtruck med hydraulstöd som de manövrerar med millimeterprecison, körts på plats och pallats upp av Björn och Lasse II. Hela proceduren sker i ett rasande tempo men under kontrollerade former och är ett under av kompetent och serviceinriktat lagarbete – rationellt, effektivt, tidsbesparande. Under den mest intensiva rushen tas 30 - 35 båtar upp per dag.

Björlanda Kile är en av Europas största småbåtshamnar med c:a 2 300 bryggplatser och 1 500 – 1 600 vinterplatser. På delar av det tidigare militära skjutfältet pågår just nu utfyllnad för fullt med sikte på betydligt fler vinterplatser, i första i hand i inomhushallar.

Men läget är utsatt vid sydvästliga och västliga vindar, det vill säga de förhärskande vind¬riktningarna vid storm. Det gäller alltså att båtarna placeras ”vindrätt” och stöttas ordentligt, om de ska stå pall när Gudrun och hennes bröder och systrar hälsar på. Storstormen Gudrun skördade några offer i höstas bland båtar som antingen inte stod vindrätt eller hade alltför höga täckställningar med presenningar som av båtägarna regelvidrigt fästs i pallning eller stöttor. Annars är det numera mycket ovanligt att båtar blåser omkull i Björlanda Kile. Metoden att palla upp båtarna med skrovvikten jämnt fördelad på skrabben under kölen och på två pallar med kilar, en för om och en akter om kölen, fungerar utmärkt. Sidostöd för större båtar ökar säkerheten.

Alla båtar placeras så att de när som helst kan flyttas med hydraultrucken. Vid sjösättning behöver man alltså aldrig vänta på sin tur i avvaktan på att båtar som står i vägen ska flyttas.

Göran Weiler

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu får du väl ändå ta och ge dig!! Citera ett citat som inte har något överhuvudtaget att göra med det du skriver i inlägget.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Björlanda Kile, det är det enda som har med tråden att göra. Men å andra sidan så är det inte relevant i sammanhanget då han än en gång inte nämner Isläget Västkusten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett nytt utfall till följd av dålig fingertoppskänsla kanske. Men å andra sidan tappar man väl känseln i fingrarna om man kör ner dom i vattnet nu. Blir lite förvirrat med kåserier om personalens flit för 8 år sedan.

Hursomhelst, har det släppt för er där på framsidan ännu? Igår kunde jag konstatera fritt vatten mellan min vinterförvaring och hemmahamn. Beställt sjösättning till nästa vecka. Räknar nästan timmar. Men ute i skärgården är det fortfarande tjockis. Blir nog bryggsegling i några veckor. Har förmånen att jobba nära hamnen, så jag brukar ta med mig lunch och sätta mig i sittbrunnen och bara njuta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det var släppt på vår framsida, i alla fall här i göteborgsområdet så vitt jag vet och har sett (vågar dock inte uttrycka mig om hur det ser ut i Björlanda Kile). Om inte så bör den sista isen gå inom de närmaste dagarna eftersom solen skiner, det blåser några sekundmeter från sydväst och det kommer att fortsätta vara plusgrader ett tag till.

Edit: fetmarkerat vår då ostkusten också är en framsida

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...