Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
jonsam

Ta bort genomföring fäst med sika

Rekommendera Poster

Hej!

Jag monterade för ett par år sedan en genomskrovsgivare för ekolod för ett par år sedan. För att täta hålet genom skrovet och fästa givaren använde jag Sikaflex. Givaren slutade fungera förr året och jag har nu köpt en ny.

Innan jag ger mig på det hela tänkte jag kolla om det finns några tips på hur jag får loss den gamla givaren. Jag har sökt i forumet men inte hittat något användbart. Går det att knacka loss den, eller kan jag på något sätt mjuka upp sikan innan? Det finns av naturliga skäl inte så mycket marginal i hålet att jag kan såga i fogen.

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om givaren är trasig så kan du väl bruka hur mycket våld som helst för att ta bort den. Rörtång, hammare, huggjärn, hålsåg från utsidan...

Därefter lite försiktigare knacka bort resterna så att du inte vidgar hålet, för förhoppningsvis passar väl den nya givaren i det gamla hålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom Sika sitter hårt och är elastiskt, så brukar det som ger bäst verkan vara att sätta föremålet som ska lossas i press och sedan skära med en brytbladskniv i fogen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varmluftpistolen brukar kunna hjälpa till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Den nya givaren är en exakt likadan som tidigare, så jag vill ju till varje pris undvika att skada det hål jag redan gjort. Utöver det så är det, som nämns tidigare, det inga problem att lägga lite kraft bakom.

Nu ska jag bara vänta på ett par plusgrader så blir det ett försök.

//Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byter du allt, även displayen?

Hade själv inget eko på lodet och tänkte också köpa ny givare men kollade först om det var nåt liv i utsignalen från displayenheten med elektroniken i.

Det var bara några mV som gick ut. Öppnade instrumentet (Silva) och hittade en till synes halvkraftig transistor som låg nära utgången, bytte den och fick turligt nog igång utsignalen. Lade en likadan transistor i sortimentlådan och fick byta den en gång till efter ett par år. 

Så slapp jag köpa, hugga och byta givaren och sen se att det ändå inte funkade. 

Tror att det är en utsatt komponent den transistorn då signalen har så hög spänning att det gick långt utanför mätområdet på oscilloscopet. Skumt hög spänning, kunde inte mäta topparna då de låg långt utanför men kan ha varit tusentals volt! Ingen transistor klarar väl det så det måste vara nån transformatorlösning eller liknande. Piezokristallgivaren kräver tydligen väldigt hög spänning. Samma kristall som skickar pulser ut i vattnet fungerar även som mikrofon för ekot vad jag förstått, en riktigt mysig konstruktion. Fastän en risk för den stackars transistorn kan jag gissa. Den har ju också pajat två ggr på 20 år bevisligen.

Tänkte att det va samma med din! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus31:

Många ekolod fungerar som så att man skickar ut en lagom lång fyrkantspuls. Givaren är stark kapacitiv så det uppstår en transient som säkert kan skada transistorn om man inte dimensionerat den rätt. Man hör ibland att det skulle vara en avstämd krets men så är det inte alls. Möjligen på rör-tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om förslagen ovan inte funkar så kan du prova detta

Du kan först tillverka dig ett skärverktyg av en bit plexi (150 x 30 x 5mm) som du vässar/slipar till i kortändan så den ser ut som ett stämgjärn. Sedan stämmer/skrapar du bort all den tätmassa du kommer åt runt givaren och försöker skrap rent. Därefter skulle du kunna slå in en träplugg i genomföringens centrum och sedan med en cylindrisk hålsåg borra bort genomföringens fläns och cylinderdel. (välj en hålsåg med mindre diameter än hålet)

För övrigt, behöver du byta?  Om man har tex Silva/Nexus så har dom givare som passar i de gamla genomföringarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...