Peter 0 Postad 17 Mars , 2013 2,5 liter bottenfärg kopparbaserad kostar kr 549,-- på Biltema. På Watski kr 1.499.-- . Någon som har testat vilken som är bäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 17 Mars , 2013 Klassisk fråga och ett säkert vårtecken... Jag använde Biltemas vita för två år sedan och International off white förra året. Ingen större skillnad, men det hänger ju lite ihop med hur mycket man seglar båten. Ligger den still i hamnen blir det väl mer beväxt. En skillnad var dock att Internationals off white framåt sensäsongen fick en turkos ton för de 2-3 cm som låg ovanför vattenytan. Svag men inte så snygg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 18 Mars , 2013 Har flera i klubben som använder Biltemas bottenfärg. Fungerar utmärkt vad jag har sett. Gäller ostkusten iaf. bör jag tillägga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 18 Mars , 2013 Har man kappseglingsambitioner funkar inte Biltemas färg. Den mjuka färgen bromsar som tusan märkte jag när jag bytte till en hård tunnskiktsfärg förra året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 18 Mars , 2013 Det finns flera trådar i ämnet, jag köpte väskustfärgen när den kom våren 2011och har använt den sedan dess, den fungerar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captain 0 Postad 19 Mars , 2013 Hej Jag har använd biltemas bottenfärg på min Fingal för tredje året och tycker den är väldig bra. Jag har min båt vid västkusten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 19 Mars , 2013 Flera av mina bekanta har provat denna färg, och alla har i stort varit nöjda. De svarta skall vara svårstruken, den blå är lättarbetad och bra, säger dom som provat. Jag har inte testat själv men det låter som ett frestande alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 21 Mars , 2013 Här har peter k alldeles rätt. Har man några som helst fartambitioner. Så bör man ha en hård, tunn färg. VC 17 eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Mars , 2013 Men det handlar ju inte om att det är en Biltemafärg utan att det är antifoulingfärg, precis som Hempel och International med flera också säljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 22 Mars , 2013 Också helt rätt. Men, Biltema saknar tunnskiktsfärger i sitt sortiment, och frågan om färgtyp bör också vägas in. Det står ju faktiskt inte vilken färg frågeställaren kolla på när han/hon var på Watski. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Mars , 2013 Du är så klok och läser så noga Peter , helt rätt även det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle74 0 Postad 4 April , 2013 Har planande motorbåt men kanske min erfarnehet ändå är värd något . Använde Biltemas blåa antifoulingfärg förra året med mycket gott resultat med avseende på beväxtning. Kommer använda det även i år. Har inga direkta prefferenser till andra färger, men antar att det finns bättre färger om man vill få mer fart vilket borde vara mer märkbart på en motorbåt.... kanske provar en hård färg ett annat år för att utvärdera. Skepp o haj! Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillip 0 Postad 14 April , 2013 Har en del båtgrannar som haft Biltemas färg förra säsongen med bra resultat! (Malmö) Så i år lutar det mot Biltemas färg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 April , 2013 Hårda- alternativt mjuka bottenfärger, men vart tog begreppet självpolerande vägen? Är det en tredje kategori eller ingår det i begreppet mjuk?[självpolerande innebär väl att färglagret bekvämt nog försvinner av fartslitage litet lagom fort så att inte tjocka färglager byggs upp med åren. (Har en sådan färg - Micron WQ - men min gamla långkölade Amigo23:a är nog för långsam och ute på seglats för sällan, det byggs upp lik förbaskat. Motsatsen till självpolerande är väl då att färgbasen blir kvar och bygger, men blir inaktiv för att kopparn sipprat ut genom porer? WQ:n funkar f.ö hyfsat i göteborgsvatten, blir grönt slajm men nästan inga snäckor. Tappar visserligen uppåt 0,7 knop (4,3 istället för 5,0) med samma gaspådrag på motorn räknat ifrån iläggning sena maj till början av oktober. Alltså om jag inte badar och borstar bort grönslajmet vilket i.o.f.s. lossnar mycket lätt. Snålfuskar dessutom, målar mot instruktionen endast ett enda färglager.]Är också benägen att ge Biltema-färgen en chans, har jämfört produktdata-bladen. De verkar hyfsat likvärdiga praktiskt så långt jag kan begripa, bägge kräver exempelvis minst två färglager. Men där Biltema snackar om hard matrix så framhåller International istället självpolerande, lämplig upp till 20 knop? Som Rolle74 antog ovan så blir väl planande motorbåtar intressanta även för seglare, borde framgå extra tydligt hur färglagret eventuellt slits på motorbåtars olika utsatta ytor?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser