Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Gäst MaxSchmeling

Hur mycket färskvattenkylning finns i en TMD-41A

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

 

Hej!

 

Tre frågor :-)

1. Någon som vet hur mycket färskvattenkylning det finns i en TMD-41A.

2. Grön färg, är det bara glykol som har detta eller är sk korrosionsvätska också grön.

3. Förlorar glykol antifrostförmågan med tiden ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Glömde detta:

4. Jag försöker hitta var någonstans man dränerar färskvattensystemet på en TMD-41A men det är ju helt hopplöst.

5. Ser att nivån i behållaren där man fyller på färskvattenkylningen har sjunkit så att man inte längre ser vätskan. Är detta vanligt i kyla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du ladda ner Instruktionsbok m.m..

Kylarvätskans färg säger inget om innehållet... Etylenglykol bör du använda om det har använts Pentas original tidigare.

Frostskyddet i kylarvätskan minskar obetydligt (såvida du inte har läckage någonstans). Däremot försämras korrosionsskyddet!

Nivån i expansionskärlet skall inte variera mer än nån cm då kylarvätskan är kall/varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Stort tack!

Vi har råkat ut för följande:

Under motorn låg ca 2-3liter glykol, vackert grönt. Samtidigtt kunde man inte se något i expansionskärlet, dvs ingen glykol. Vi har tagit ett prov tidigare på vätskan och lagt i frysen under flera dagar; 18 minus och flytande. Min tanke var frostsprängning och läckage men å andra sidan; trots minusgrader ute så var glykolen under motorn flytande. Samme glykol i motorn skulle givetvis inte heller frysa... lite moment 22. Om inte det skulle vara frostsprängning (knappast för då skulle ju vårt prov också frusit i 18 grader minus) så vaddå... var kommer det från. Kan det komma från vinterkonserveringen av motorn... hmm; men varför har då nivån i expansionskärlet sjunkit. En gåta!

Nu vet jag inte vilken typ av glykol som är i men om jag vill fylla upp, vad kan jag använda då. Tydligen måste man veta exakt vilen typ som använts eftersom risken finns att frosteffekten tar ut varandra. Låter det troligt?

 

Update: Hittar ingen info om hur man tömmer färskvattenkylningen, suck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3. Kylvätskan skall bytas med jämna mellanrum eftersom den med tiden tappar sin korrisionsskyddande förmåga. Precis som Cpr3zZ sagt ovan.

Och fryspunkten har inget med åldern att göra, utan där är det blandningsförhållandet som styr.

4. Vet inte hur det ser ut på din motor, men jag har en anslutning på motorns SB-sida för motorvärmaren. Där brukra jag tappa ur min vid byten eftersom det är kylvätskans lägsta punkt i blocket. Förmodligen den som är numrerad (6) i den instruktionsbok man finner om man följer Cp3zZs länk.  

5. Att en 41:a läcker lite kylvätska under vintern är snarare normalt.

Jag brukar få hälla i 1-3 liter i min varje vår och samtdigt ösa ut ungefär lika mycket från kölsvinet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Stort tack för ditt svar. Då blir det något att göra till vårkanten; spola ur med färskvatten och sedan hälla i nytt. Jag går dock bet på att hitta en ritning på TMD41A-n, dvs en ritning där man riktigt ser det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...