lillemadz 0 Postad 17 Mars , 2013 Morsning. Röret (gjutjärn) för sjövattteninsuget har gått av. Tänkte montera ett nytt rör. Vilken är den bästa/minst skadliga metallkombinationen för gjutjärn? Insugsröret hörde till en Volvo Penta avgasutlopp till AQ 130, AQ 115 mfl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 17 Mars , 2013 Original röret är väl i koppar på dessa motorer?! Oädlare metaller än tex Järn (Fe) i elektrokemiska spänningsserien, kommer att offra sig för den metallen. Ädlare metaller i sin tur kommer att skyddas av den, dvs. järnet kommer offra sig (korrodera) för de ädlare metaller som det har kontakt med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Mars , 2013 Bilden visar kryssarklubbens tabell: Är väl avgasutloppet 1 frågan gäller och den är väl i gjutgods? Hur mycket gods är kvar i dess övriga delar?Har du kollat efter bättre begagnade eller övervägt att tillverka en ny i rostfritt? (Behöver nog inte vara en exakt kopia, bara den är skapligt lik?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 17 Mars , 2013 Jag skulle slopa den gamla avgasstöveln och montera ett vanligt kylvatten intag genom botten och ett nytt avgasutsläpp genom akterspegeln. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillemadz 0 Postad 18 Mars , 2013 Tackar för alla bra tips Efter att ha synat lite närmare och karvat lite i godset har det visat sig vara aluminium. Har nu gjort en snabbfix och dunkat i ett 12 mm kromat kopparrör (vanligt installationsrör). Får fixa en permanent lösning till nästa säsong. Hoppas det inte blir någon alvarlig reaktion mellan aluminium/krom/koppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillemadz 0 Postad 18 Mars , 2013 krom och aluminium borde väl inte reagera så mycket? har läst nånstans att ju längre ifrån i tabellen metallerna står varandra desto värre blir korrotionen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 18 Mars , 2013 Vad händer när snabbfixen pajar? Ligger reparationen under vattenlinjen så lär båten sjunka! /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 18 Mars , 2013 hej koppar o alu är ingen bra i hop alu oxiderar jätte mycket gjorde på min moter i alla fall hade ett koppar rör vid termostat huset som är i alu o nu typ hälften borta fast dock söt vatten kyld mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillemadz 0 Postad 19 Mars , 2013 Nu är ju kopparröret kromat, så det är krom som ligger ann mot aluminium. Blri dock bara en säsong Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillemadz 0 Postad 19 Mars , 2013 Nu är inte snabbfixen klar än. återstår en del återmontering och rigorös tätning. Röret sitter som berget i genomföringen, så jag är inte orolig. Men tack för omtanken :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Mars , 2013 Lillemadz: Du verkar så tvärsäker på din snabbfixs förträfflighet så det är nog bara att önska lycka till! ;-)[Hmm ... troligen funkar nödlösningen okej hela den kommande säsongen, korrosion tar ju trots allt sin tid. Men ifall du exempelvis lägger in nån bild på det idunkade VVS-röret så kan du nog annars fler få fler värdefulla tips i tråden nedan? (Klämring- och särskilt korrossionsbeständiga varmvattenkopplingar, såna och andra distinktioner?) Bara en tanke, men även olika nödlösningar har nog sina för- och nackdelar som kanske kan utvecklas i forumet, nåt ditåt??]Rascal: Jo, slopande av stöveln verkar tilltalande så långt jag lyckas begripa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 19 Mars , 2013 Jo korrosion tar tid, men stövlarna är ju gamla och den har ju redan spruckit på ett ställe. Jag skulle inte våga ha den kvar. Det är inte ovanligt med problem med gamla aluminiumgrejer som utsatts vatten särskilt om vi talar om saltvatten. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser