Flipperskeppare 40 Postad 9 Mars , 2013 Har importerat en kartplotter av märket Onwa som är i princip okänt i Sverige och därför kan förtjäna en egen tråd. Onwa har en serie plottrar (KP-XX99) med som det tycks identisk specifikation, förutom skärmstorlek. Dessutom finns de i versioner med inbyggd AIS-transponder (A på slutet) eller ekolod. I Sverige säljs 12-tumsversionen för 8000 kr av www.marinwebben.se och en googling ger till känna att de också säljs i Norge. I Tyskland säljer butiken SVB några av Onwas prylar under namnet Seatec. Plottern har inbyggda kartor som tycks vara Onwas egna, kallade K-chart. Dessa verkar ha god täckning över sydostasien. Desstom tar de C-Map MAX-kort. Ett sådant är beställt... Den plotter jag plockat hem var 12-tumsversionen med inbyggd AIS-transponder. Bilden visar det inbyggda översiktskortet, alltså inte C-MAP. Skärmen är av normal laptop-typ (inte transreflektiv) och det ska bli intressant att se hur den beter sig i solljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 9 Mars , 2013 Här är baksidan, som är av gjuten aluminium. Den ger ett bastant intryck och man får lätt associationer av att den här suttit i någon fiskebåt eller något i den stilen. Överst koax-ingång för antenn till AIS-transpondern, för tillfället med en sladd som antenn. Den vita kabeln går till GPS-antennen, mottagaren sitter i plottern. Dessutom finns in- och utgång för klassisk NMEA 0813, inget NMEA 2000 här inte... Längst ut i ramen finns också skruvhål för flushmontering. Bygeln är av stål i samma färg som baksidan, eller möjligen aluminium. Absolut inte plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 9 Mars , 2013 Här är inställningsmenyn för AIS-transpondern. Det sista fältet AIS model som kan vara antingen 1 eller 2, vet jag inte vad det är. Någon som kan ge en hint? Just här är det engelska och förmodligen kinesiska som gäller, men övriga menyer i plottern finns på svenska och översättningen är helt ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 9 Mars , 2013 Information om fartyg från AIS:en. Två fartyg hittades ca en halvmil hemifrån, rätt ok med tanke på antennen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 10 Mars , 2013 Oj, en riktig plotter i 12 tums storlek med transponder, inte bara mottagare. För 8000 spänn. Du har min uppmärksammhet, det måste jag surfa på. Tack för tippset, rapportera gärna mer åsikter och erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Mars , 2013 Den som Marinwebben säljer har inte AIS-transponder. Jag betalade 900 USD inklusive frakt, med moms blev det ca 7000 totalt. Väntar nu på C-MAP-kortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 10 Mars , 2013 Vilken webb-butik använde du dig av ? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 10 Mars , 2013 Alibaba.com . Det finns flera där som annonserar att de säljer Onwas produkter. Jag beställde från http://huayang-tech.en.alibaba.com . De svarade direkt på mail och ett par mail senare så tog jag mod till mig och skickade över 899 USD via paypal, det var förra onsdagen. Plottern leverades sen av DHL till dörren i måndags dvs fyra dagar senare, tillsammans med en faktura från DHL för momsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 13 Juni , 2013 Efter att nu ha kört plottern lite kommer här en rapport. Blev det inte så smidigt och billigt som jag från början hade tänkt. Eftersom min båt är från räknestickeeran så saknades en naturlig plats på instrumentbrädan för montering av en plotter, iallafall inte om man vill ha den på greppbart avstånd. Jag köpte därför ett RAM-fäste modell större via Ebay. Billigare än hemma, men långtifrån gratis. För att slippa störningar mellan VHF- och AIS-antennen köptes också en splitter, som måste vara av den dyrare modellen eftersom AIS:en är sändande. Till detta kom en lång rad obudgeterade slantar för kablar och kopplingar. Inget av ovan kan dock sägas vara plotterns fel. Efter att ha kört med ipad i några år så var det en omställning att återgå till plotter med dess vanliga menysystem och dessutom bekanta sig med CMAP-korten. Några underligheter upptäcktes och övervanns, bland annat ett menyval för att hindra överzoomning som resulterar i att kartan istället helt försvinner. Jag var också osäker på AIS-transpondern verkligen fungerade eftersom den inte dök upp på Marine Traffic, men har nu erfarit att detta beror på dålig täckning från Marine Traffic där jag har båten. Plotterns största svaghet är skärmen, som är av TFT-typ. Ljusstyrkan är bättre än min iPad, men långt ifrån lika bra som en vanlig plotterskärm. Plottern är nog därför lämpligare för båtar med invändig styrplats än på en daycruiser. Ett dilemma jag insett med att ha AIS-transpondern i plottern är att denna då bara är på när plottern är påslagen. Det går därför inte att nyttja AIS:en för att hålla koll på att båten befinner sig vid bryggan. Sammanfattningsvis är jag halvnöjd. Det är fortfarande mycket elektronik för pengarna, särskilt med AIS-funktionen, även om skärmen drar ner betyget. Men såhär i efterhand, behöver jag verkligen AIS:en? Jag har också noterat att det under våren verkar hänt något med prisbilden på traditionella plotterfabrikat och att det nu går att köpa plottrar större än 5 tum till anständigt pris, liksom att det också kommit ut en del begagnade plottrar i storleksklassen 10-12 tum på Blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser