elfanomad 8 Postad 8 Mars , 2013 Halloj Håller på att uppdatera mitt värmesystem i båten. Slängt ut en gammal gasolvärmare och ska ersätta den med en dieselvärmare. Har gjort en basic skiss och har då en fråga på om jag behöver verkligen den övre 3-vägsventilen? Vill ibland bara få värme till varmvattenberedaren och inte värma upp hytten ( konvektorerna). Kan det räcka med att sätta en t-korsning där istället? Är rädd för att varmvattnet åker bakvägen in i konvektorerna (dock blir det ingen cirkulation åt det hållet eftersom nedre 3-vägsventilen stoppar). Dum fråga möjligen men bättre det än att vara osäker. Ytterligare en snabbfråga. Behöver jag någon backventil överhuvudtaget i det här systemet? Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 8 Mars , 2013 Bilden blev liten, testar igen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 8 Mars , 2013 Äsch, bilderna blev visst jäkligt små..hoppas ni ser systemet ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 8 Mars , 2013 Nej dubbla ventiler behövs ej.Inte för att separera vvberedarn med radiator kretsen. Men hur ska du styra värmen? Är det termostatstyrda fläkt konvektorer? Man skulle kunna göra en schunt lösning med schuntstyrning från inne temperatursensor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 8 Mars , 2013 Tack för tipset. Värmen styr jag med en bimetallstermostat (rumstermostat) som helt enkelt bryter en logisk 12V spänning till värmaren. Självklart har värmaren en egen inbyggd termostat som gör att den går ner i sparläge ifall vattnet blir för varmt. Ev. kommer jag sätta fläktar bakom elementen för att sprida värmen bättre i båten. Shunt lösning verkar intressant, men det har jag inte så stor koll på. Är det knepigt? Har inte tummen helt mitt i handen men är väl inte proffs kanske:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 8 Mars , 2013 Du har skissat på ett enkelt rörssystem. Jag fick rådet att bygga om till ett 2 rörs-system i stället. Orsaken är att flödet förbi värmaren blir för lågt med en dieselvärmare som då har en elektrisk cirkulationspump och för att värmaren inte skall behöva slå till och från med väldigt korta intervaller. Min skiss här till höger, är min ide' till mitt kommande system Jag skall också byta ut min gaspanna till något som jag anser känns säkrare, den jag har är gammal och rostig men fungerar utmärkt, men jag gillar inte att sova eller segla till havs och ha gaskranen öppen, därför skall jag byta. Köpte därför en Eber men eftersom denna helst skall monteras så lågt som möjligt så blir det problem att få plats med den, jag funderar därför att sälja den innan jag ens börjat montera och i stället satsa på en Glembring som jag tror är lättare att installera i min båt. Men även för Glembring'en måste jag nog bygga om till 2 rörssystem för att kunna ha tillräcklig cirkulation på vattnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 8 Mars , 2013 Shunten gör samma sak som dina bimetall-konvektorer fast på ett annat sätt. Om du använt radiatorslinga så funkar det att styra med shunt. Som ett vattenburet golvvärmesystem reglerar temperaturen i golvvärmeslingan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Shunt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 8 Mars , 2013 Nu spekulerar jag, så jag är ute på djupt vatten men jag tänkte så här. Varmvattenberedaren styras med shunt och din värmekrets med en andra shunt. Då borde pannan skicka varmvattnet dit det behövs och man kan ställa in värdena olika på dessa två kretsar. Men om man ställer pannan på att ge samma temp som man vill ha i varmvatteberedaren så behövs nog bara en shunt till radiatorkretsen.Kepigt.... Någon röris kanske kan reda ut detta . kul är det iallafall,fast jag får hålla tillgodo med luftburen eber... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segeltok 0 Postad 9 Mars , 2013 Jag fick ovärderlig info till mitt första system från en kille som bloggar om sina förbättringar på en bavaria. Det går att googla fram ganska enkelt tror jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 9 Mars , 2013 Har ett liknande system som du tänker bygga. Jag använder en valig rums termostat med en mekanisk fjärrstyrning. Det gör att när det är varmt i båten stänger termostaten men vattenet för varmvatten värms alltid. Vist det är inte helt perfekt för man får lite olika temperatur i båten men ett enkelt system utan en amssa slangar och termostater i varje del av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 9 Mars , 2013 Jag har haft kontakt med honom och har egentligen kopierat hans lösning, dock märkte jag att han inte använde sig av 2 st 3-vägs ventiler. Så därför blev jag nyfiken om det är fel med att koppla bort konvektorerna helt och hållet, alltså overkill? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 9 Mars , 2013 Jag kanske ska förtydliga lite mitt problem. Saken är att jag har ett envägssystem redan befintligt och vill helst inte bygga om det (har fungerat klockrent med gasolvärmare). Jag tror också att den nya eberspächer värmaren kommer klara av jobbet med hjälp av en cirkulationspump eller ev. två. Det jag vill göra är att värma enbart vvb och inte konvektorerna när det är sommar å varmt. Det kommer inte behövas värma någon hytt eller boytor under sommarhalvåret och att köra igång värmaren för att värma vatten (som verkar smart) och då få varmt i boytorna är inge vidare. Därför vill jag strypa anslutningen till elementen helt enkelt... Har nog bestämt mig med att använda 2st 3-vägs ventiler som jag därfeter styr vart vattnet ska gå. Om man vill se hur min värmare fungerar så kommer en fin provbänks-film här: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 Mars , 2013 Titta på ett vanligt villavärmesystem, där finns bara en shuntventil och inga backventiler. Varför krångla till det? En motorstyrning till shuntventilen reglerar temperaturen, jag tror man hittar dessa bland husvagnstillbehören - oftast mycket billigare dessutom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 11 Mars , 2013 Jag har enrörssystem till min refleks. Cirkulationen sköts av en 3W pump och det är inga problem att få det att fungera. Slingorna (2 st) är totalt 10m resp 6m. Generellt gäller det att ha tillräcklig konvektorlängd för att värmaren inte ska slå av för ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 11 Mars , 2013 gusten 1 skrev: Jag har enrörssystem till min refleks. Cirkulationen sköts av en 3W pump och det är inga problem att få det att fungera. Slingorna (2 st) är totalt 10m resp 6m. Vad har du för slangdimension.? Jag har idag 13mm slang till min nuvarande gasolvärmare och fick rådet att öka till 22mm (invändigt mått) för att få bättre cirkulation och slippa att värmaren slår till-från. Gasolvärmaren som jag skall byta ut har en helt mekanisk pump som pumpar själv pga att värmen bildar tryck och pulsar så fram vattnet med relativt lågt flöde. Reflex vad är det för typ av värmare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Mars , 2013 På lunchen träffade jag en gammal kamrat som numer är en erfaren VVS-konsult. Eftersom jag haft funderingar på ett vattenburet värmesystem så bad jag om hans synpunkter. Han sa att från början handlade det oftast om uppvärmning i husvagn med gasolpanna. Ström till cirkulationspump hade man inte så man behövde ett lättcirkulerat system, därför blev det ett ettrörssystem med grova rör. I ett ettrörsystem avger konvektorerna olika mängd värme beroende på var i slingan det sitter så för att ge någorlunda lika värme ska det vara korta konvektorer närmast pannan och sedan längre senare i kedjan. I en husvagn förr i alla fall var det bara ett rum, det spelade ingen roll att konvektorerna gav olika mycket värme. Men börjar man dela upp utrymmet i olika rum så krävs en noggrannare dimensionering därför att det är svårt att reglera enskilda konvektorer. De flesta båtr har åtminstone två utrymmen och då är det betydligt bättre med ett tvårörssystem, då kan man enkelt strypa flödet till konvektorerna i förpiken om det blir för varmt där. Det är också lättare att tex koppla in en handukstork eller ett par slingor under durk för att få lite golvvärme. Men systemet kräver en elektrisk cirkulationspump. Det som stör cirkulationen mest är rörkrökar så bäst är att dra kopparrör så rakt som möjligt och helst en tryckstyrd cirkulationspump (vet ej om det finns för 12V). Att gå från 15 till 22 mm rör har väldigt liten betydelse. Bäst temperaturreglering får man med vanliga rumstermostater, det kan vara praktiskt med extern känselkropp men man kan en termostat för en grupp av konvektorer i tex förpiken. En shuntventil ger en grov temperaturreglering, den gör att termostatventilerna får arbeta mindre, temperaturen blir jämnare. Min synpunkt: Har man Glembring/Dickinson/Reflex så tar de i sig ingen ström och därför kan man ha en elektrisk cirkulationspump med lite mer kapacitet för att få en god värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 31 Mars , 2013 Lite uppdatering. Har nu byggt om mitt system så det passar den nya värmaren och även adderat en varmvattenberedare. Idag skulle jag lufta hela systemet (fylla på med vatten) men stötte på lite problem. Har läst här inne att folk har använt allt från en stark länspump till vattenslang från huset...jag började med en rätt så stark länspump. Det gick inte så bra, den orkade inte ens pumpa upp vattnet ur dunken där jag hade glykolblandningen. Bytte taktik och använde mig av vattenslangen som ger bra tryck, kanske för mycket tryck... Se vad som hände! Pumpen från Alde sprack och gick mitt itu! Borde inte pumpen klara av trycket som kommer från en standardkran inne i ett hem? Ok, det är plast men ändå... Vet faktiskt inte hur mycket tryck det är i vattenkranarna hemma men det borde inte bildas så mycket tryck. Någon som vet? Blev så less så nu införskaffade jag mig en pump som jag fått tips på som klarar 10 bar. Det borde fasiken räcka! Tar gärna emot tips på hur man lättast avluftar ett system, tycker det verkar tokbökigt. Har tyvärr en del skarpa svängar i mitt system och tippar på att rörlängden är på ca 25-30 meter inkl. konvektorer. Kan nog bli kanske en hel del tryck då.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sabai 3 Postad 1 April , 2013 Har du inget expansionskärl? För att lufta brukar jag göra så här. Knip slangen som är retur ledningen med tex en tving. Börja att lufta från tvingen och framåt i systemet. Tvingen gör att det blir ett något högre tryck i systemet. Lufta mycket och länge och se till att du har luft nipplar vid varje element, varje plats som slanger går upp eller ner. Fyll på vatten i expansionskärlet hela tiden så du inte skickar in mer luft. Lossa tvingen, se om det fungerar om inte på det igen. Vad jag kommit fram till är att ett varmt system är lättare att lufta än ett kallt. Har själv spenderat många timmar på mitt vattenburna system men mitt är lite mer komplicerat med durkvärme mm Alde pumpen är i min mening inte användbar i en båt och vattnet går lite upp och ner då får inte vattnet till att snurra runt. Jag fick ett tips om att använda en liten circkulations pump som man har i en villa och köra den via en 220 omvandlare. Har inte räknat på det så jag vet inte vad det skulle innebära i amp. Men klart är att man får ett bättre tryck i systemet så det är kanske de extra amp värda det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 1 April , 2013 Jorå, jag ett expansionskärl. Men när jag ska fylla systemet så är det precis vid expansionskärlet som jag kopplar på mig (det ligger högst) och låter såklart ena änden gå ner i hinken och den andra änden kopplar jag på slangen från huset. Testade med att ha glykolblandning i hinken och sen pumpar upp därifrån men pumpen pallar inte med trycket (länspump som jag testat med). Det stora problemet är nog att systemet inte har några luftnipplar vid radiatorerna eller någon annanstans. När systemet byggdes så har man inte lagt in några luftnipplar någonstans, trist. Vet inte hur man lyckats få ur all luft vid installationen? Däremot har jag upptäckt att hjärtmans säljer 22mm rör med luftnippel på, tänkte sätta in 2-3 st i systemet för att lättare få ut luften. Alla rör är såklart svetsade men det finns 2-3 ställen som det går slang, där tänkte jag sätta dit dessa. Men att trycksätta systemet borde fungera även utan nipplar, eller kan trycket bli enormt från standardkran i hemmet? Måste blivit ett väldigt högt tryck om min stackars cirkulationspump sprack. Tack för tipset med tvingen. Jag funderade på om man ska sakta sakta fylla på systemet med hjälp av at stänga av och på kranen och inte braka på allt på en gång.. Hm, cirkulationspump för hemmet och inverter...Nja, för mycket ampere som sticker iväg. Fick tipset från en annan som köpt en i metall som matar på endast 14W och klarar upp till 10bar och 1500L/h. Köpte den från tyskland för 1200:- Hoppas på ett underverk;-) Sen satt jag och funderade hemma och undrar om den vanlig pentrypump manuel fotpump skulle fungera med att pumpa runt systemet? Typ 300 kr på biltema..Den är dubbelverkande också så det borde fungera. Elektriska pumpar litar jag inte längre på . OBS, för endast påfyllnad såklart:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 April , 2013 En pump som drivs med borrmaskinen brukar fungera. Behöver oftast gå några minuter för att få ur luften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 1 April , 2013 Smart! Tänkte inte på det..tack för tipset. Såg direkt en på Jula för 49 spänn och med rätt kopplingar :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 April , 2013 Otur med spruckna pumpen. Kommer ihåg min käre svåger som skulle fylla på vatten i värmesystemet på mors gamla hus. Han öppnade kranen till vattenledningen utan att kolla manometern, troligen var expansionskärlet på vinden fruset och de gamla bulliga elementen expanderade och blev ännu bulligare. Allt höll dock ihop. Svågern tyckte elementen behövde bytas när de inte pallade för trycket. Själv tänkte jag att han som byggnadsingenjör borde ha bättre koll. Nu är det väl så att trycket i värmeledningen inte är större än höjden på huset i meter vattenpelare. 10 m dvs ungefär ett fyrvåningshus blir 1 Bar och i vattenslangen är det c:a 3-5 Bar. I båten är nog grejerna i värmesystemet inte tänkt för mer än några meter vattenpelare, kanske 0,2 Bar alltså 2 meter. Sen är det väl inte nödvändigt att använda pump för att fylla systemet. Kan du inte bara hälla i expansionskärlet? Sätter du igång cirkulationspumpen borde det bli fyllt så småningom och luftbubblorna vill ta sig till högsta punkten som bör vara exp.kärlet. I vår källare har vi en bergvärmepump med rören till berget inkommande alldeles under taket. Skulle expansionskärlet sitta på högsta punkten hade det hamnat i vardagsrummet. Det sattes istället en halv m nedanför högsta punkten och funkat ändå. Ser skumt ut men vattnet rinner inte ut när man fyller på kylvätskan. Det är väl samma effekt som gör att en fylld flaska kan hållas uppåned utan att den töms bara halsen är nedsänkt i vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 7 April , 2013 Lite update. Nu har jag äntligen kunnat lufta systemet hyfsat bra. Det var faktiskt så att jag glömde ta bort en plastnippel på min nya dieselvärmare och vattnet kunde helt enkelt inte flöda ordentligt. Pinsamt! Men, pumpen tänkte jag ändå införskaffa så det gjorde inget. Nu skvalar det rätt bra i hela systemet men jag märker att det fortfarande är lite luft här och var. Har inte hunnit med att köra värmaren i hela systemet och kommer förhoppningsvis kunna göra det i veckan. Har hört att värme gör gott för att få ur luften. Placerade om pumpen så den hamnade långt ner i systemet, den satt alldeles för högt upp för att det skulle kännas ok. Men nu blev det bättre. Framöver kommer jag alltså kunna välja att ha elementen igång + vvb, eller bara köra vvb. Riktigt skönt. Slangen från värmaren blev riktigt varm och jag märkte att slangklämman på utvatten på värmaren började småpysa, ska se till att säkra upp med ytterligare en slangklämma där. Allt för att få ett så bra system som möjligt. Just det, pumparna som jag använde...länspump och borrmaskinspump...ingen av pumparna använde jag för luftningen. Det blev en handpump som jag hade i garaget. Ingen rolig pump men den fungerade. Kommer med mer info senare ang. funktionen:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 7 April , 2013 Jag har 22 mm slang och rör. Reflex är en dansk dieselkamin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser